Har läst en del ang. för och emot utanpåliggande el.
För att kunna göra en egen bedömning känner jag dock att jag behöver lite mer underlag ang utanpåliggande el:
1) En modern gummi/plastkabel uppspikad med modern plast-sladd-spik ser ju inte speciellt gammaldags ut även om den är utanpåliggande. Finns det andra material?
2) Hur sjutton gör man en snygg tapetsering när man har utanpåliggande sladdar. Skall man tapetsera över dem (vi hade så hemma när jag var liten och det glipade och såg berdövligt ut). Eller skall man sätta sladden ovanpå tapeten? Det funkar ju första gången men när man skall tapetsera om, hur gör man då, lossar sladdarna?
 
  • Gilla
barka
  • Laddar…
God planering är viktigt innan, så allt är genomtänkt i minsta detalj innan man börjar spika och borra. Man får se i 3D, in och ut genom skrubbar och skåp och se rummen bredvid varandra som en enhet. Då har man goda förutsättningar att få ett SNYGGT jobb.

Nått annat än kulokabel vid nyinstallation kan du glömma, dock finns det en del klammer att välja på. Kolla på ex. Letti klammer, som blir mycket snyggt och ser "äldre" ut. Är norska, men alla elgrossister har.

Måla in kabeln i samma kulör som foder/sockel eller väggen.
 
Är totalt novis inom el-området. Vad är det som skiljer en kulokabel från en "vanlig" kabel?

Ang att måla in kabeln. Menar du att man bara låter tapeten gå fram till kanten av kabeln och sluta där?
 
  • Gilla
barka
  • Laddar…
Kulon är mantlad för att stå emot mekaniskt slitage bättre. Som bonus blir den då stelare och därmed går det att förlägga den snyggt utmed lister etc.

Har du en målad vägg som kabeln går över = måla in kabeln i samma kulör. Går det längs en vit list = måla in den i listens kulör alt. väggens. Principen är lju att "dölja" den så den inte blir så framträdande.
 
En "kulo-kabel"(EKRK) är en kabel som är klassad för utvändig förläggning i torra utrymmen inomhus. Den är mantlad med PVC-isolering och aluminiumfolie för att hålla bra.

Det som du nämner "vanlig kabel" är kanske av den typen med två ledare som du dratt till en lampa eller liknande? Denna är alltå inte godkänd för installation.

Kulo
 
Ifö Electric har kopplingsdosor i porslin som passar bra ihop med kulokabeln.

Rund: E1439250
Fyrkantig: E1439251
 
  • Gilla
barka
  • Laddar…
Tack för de svaren ang kulokabel.

Nu återstår bara frågan om tapetsering. Jag fattar att tanken är att kabeln skall vara så diskret som möjligt och det är ju enkelt om den sitter vid en målad vägg, bara att måla kabeln i samma färg.

Det jag inte blir klok på är som sagt tapetsering. Kabeln sitter ju inte på listen utan på väggen där det "egentligen" borde vara tapet. Även om jag lägger kabeln dikt an mot t.ex. dörr- eller golvlisten och målar kabeln i listens färg, återstår frågan hur gör jag med tapeten???
1 Under kabeln (då måste man alltså lossa kabeln varje gång man skall tapetsera om)
2 fram till kabeln (är nog diskretare att då måla kabeln i tapetens färg än i listens)
3 försöker täcka kabeln (dåliga barndomsminnen av den varianten, inte snyggt)

Hur är det meningen att man skall göra?
 
Hej!

Tapetsera först, sedan förlägger din elektriker kablarna snyggt med planering och finess utan korsningar och diffade avstånd mellan klammrar.

Själva förläggningen är oerhört viktig för slutresultatet, be firman ta fram sin bästa "kulokalle" för det är stor skillnad på elektriker även inom en firma!

Därefter målar du in kabeln i listen/fodret, inte i någon annan färg.

Den dagen du ska tapetsera om (och hur ofta är det?) får du försiktigt lätta på kabeln ur klammorna ( typ TKK)

Ska du ändå fuska själv så använd så klena klämmor som möjligt så blir det snyggare.

E1501974 KLEMMI 7-10
E1501976 KLEMMI 10-14
 
Har målat kabeln i samma färg som väggen vid några tillfällen när listerna varit trä färgade, funkar fint det också. Obs då har det varit målade väggar och inte tapet.
 
Charlie skrev:
Jag har lagt kabel utefter listen, sedan har jag fyllt ut det lilla mellanrum som blir med målarfog, därefter målades list och kabel i samma färg. Jag har ganska rejäla lister vilket underlättar och jag kan lova dig att det inte är många som lägger märke till kabeln.
Har du tapeter på väggarna eller är dessa målade? Om tapeter, ska man vänta med tapterna tills efter att ledningen dragits och målats klart?
/Hubbe
 
Katti skrev:
Har läst en del ang. för och emot utanpåliggande el.
För att kunna göra en egen bedömning känner jag dock att jag behöver lite mer underlag ang utanpåliggande el:
1) En modern gummi/plastkabel uppspikad med modern plast-sladd-spik ser ju inte speciellt gammaldags ut även om den är utanpåliggande. Finns det andra material?
2) Hur sjutton gör man en snygg tapetsering när man har utanpåliggande sladdar. Skall man tapetsera över dem (vi hade så hemma när jag var liten och det glipade och såg berdövligt ut). Eller skall man sätta sladden ovanpå tapeten? Det funkar ju första gången men när man skall tapetsera om, hur gör man då, lossar sladdarna?
Hej

Det finns klammer som har enn "gammal" look ex ett slags C med en spik --C
Dessa slår man in med ett special verktyg sedan klämmer man till kabeln med en tång och den sitter fast.

Eldragningen ligger oftast uppe i tak med ledare ner till strömbrytare och uttag.
enklast när man tapetserar om är att öppna klamren runt kabeln försiktigt och lyfta ur kabeln, Hämga upp den tillfälligt med brytare och allt (elen avslagen förståss) rycka dän klamren och spackla/slipa tapetsera. Sedan tillbaka med hela rasket.

Steffe
 
  • Gilla
barka
  • Laddar…
Jag har sett flera dåliga exempel på när någon tapetserat över kuloledningar. Men också bra exempel! Det är som all annan tapetsering, man måste vara noggrann så blir det bra. Kanske är det en smaksak om man störs av att det syns att det går en elledning över väggen, men är det dåligt gjort störs man alltid, oavsett smak!
Tapetseringen då: låt tapeterna dra länge innan du sätter upp dem, då blir de mjuka och följsamma. Sen kan man antingen a) låta kulon hamna var som helst under tapetvåden, även mitt under, eller b) låta tapetvåden sluta precis efter kulon (skär till den), och börja med en ny våd i kant med kulon, ungefär som man gör i hörn. Vilket man väljer har bland annat att göra med hur långt ner på väggen kulon går, om den slutar mitt på väggen med en brytare eller fortsätter ner till sockellisten etc. Glöm inte mönsterpassningen! Ibland får man välja mönster efter förutsättningarna. En tredje variant är att skära till en särskild remsa som man sätter över kulon innan man sätter tapetvåderna runt omkring; jag har sett det men aldrig provat själv. Funkar nog bäst med randiga tapeter ...

Visst kan man ta ner kulon försiktigt när man ska tapetsera om, men det kan vara svårt att få tillbaka den lika snyggt igen.
 
Snyggast är att ta loss listerna, fräsa ett spår i dessa med handöverfräs och lägga kablarna i spåret. Mycket jobb men det blir osynligt.
 
Om kabeln skall gå på vägg och inte efter list så skär till en remsa först och tapetsera bara över kabeln och ut några cm på varje sida sen tapetserar du över altihoppa.
efter list så skär du tapeten mot kabeln och målar kabeln i samma färg som listen.
(kulo kabeln finns inte längre utan motsvaras av ekrk som inte är samma som kulo)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.