Hallå!

Jag håller på att renovera mitt hus och i huset är elkablarna utanpåliggande. Dessa vill jag lägga in i väggen så att jag kan få upp små snygga och smäckra taklister.

Idag ser det ut ungefär så här:
------
|O
|

--- = Tak
| = Vägg
O = Kabel

Jag vill som sagt fälla in kabeln. Hade det varit enkelt hade jag bara kunna sätta exempelvis en svanhalslist utanpå, men det är på ett antal ställen där både 2, 3 och 4 kablar kommer ut och där har jag inte hittat någon list som jag tycker om. Jag har liknande problem vid golvet eftersom jag har direktverkande el och kablarna är dragna på samma sätt där.

Önskemål är att få det så här:
------
O|
|

Jag undrar om någon vet något bra verktyg man kan använda för att lösa detta. Den handöverfräsen jag har gör att kabeln kommer för långt ner. Det enda jag har hittat vid en snabb koll på nätet är lamellfräs, men någon kanske vet något bättre alternativ? Jag behöver alltså kunna komma ganska nära taket för att det ska bli bra.

Jag vet att dessa räknas som nyinstallation, men jag har en släkting som är elektriker och kan fixa kabeldragningen. Dock kom han inte på en lösning när jag pratade med honom senast.

Tack på förhand
Stefan
 
Hur långt ner är längsta avstånd de får komma, hur långt täcker listen? Kan nog bli enklare att fundera då....
 
En cirkelsåg kanske skulle kunna göra jobbet? Jag har jagat in ganska många meter VP rör i mina väggar genom att lägga två snitt med sänksåg och skena för att sedan klä väggarna för att få bättre ytskikt (treetex under gipsen).
 
Elektrisk motorsåg, om det inte gör nåt att det stänker lite sågkedjeolja på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.