Hej!
Vi planerar att bygga om vårt sommarstugetak med klassiska ramverks-takstolar till ett ryggåstak. Huset är 9 meter långt med tegelpannor och ligger i Stockholmsområdet. Taklutning är ca 30 grader.

Är det någon som vet hur man bygger om existerande takstolar för att funka? Antar att man på nåt sätt behöver förstärka benen.

Tanken är att ha en stolpe efter 3 meter. Någon som kan ge en fingervisning om vad vi snackar för dimensioner på nockbalkarna? Behöver man i regel sätta stolpar även i gavlarna? Eller räcker det att förstärka den redan existerande strukturen?

Vi håller på att leta efter en konstruktör men det vore guld värt med lite förhandsinfo.

Tack,
Karin
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael.83
  • Laddar…
Hur brett är det?

Nockbalken skall vila på stöd i ändarna, detta löses enklast med en stolpe i trä eller stål. Är det ett fönster eller dörr ivägen så får det förstärkas så att kraften nedåt går runt hålet. Stödet skall gå hela vägen ned till grunden.

Ju tätare stolparna kan sitta desto klenare balk i nocken. med 3m mellanrum räcker kanske en 42x300, fribärande på 9m kanske 115x600. Nu är inte dimensionerna rätt, bara en förklaring hur mycket det kan skilja i storlek.

En fackverkstakstol kanske har 45x120 som reglar och det är troligtvis för klent, det är heller ingen plats till isolering, det försvinner en del till luftspalt också.

Då jag byggde om mina så lade jag limträbalken i nocken så att de gamla takstolarna vilade på denna, sedan rev jag ned fackverket och sedan lade jag på reglar på de gamla så jag kunde få in 145mm isolering + luftspalt ca 20mm. I mitt fall så var dimensionerna på de gamla takstolarna ok för att bära taket.

Mitt tak var bara ca 3m i ländd, på 9m hade jag funderat på om det inte är ett alternativ att riva hela nuvarande tak och göra om allt, dvs takstolar, limträbalk, råspont m.m? Det kanske är dags ändå att lägga om papp och pannor.

Ett tips är att låta en firma isolera med lösull, istället för att pilla i några dagar själv är det gjort på en timma.

På moelvens hemsida finns det länk till ett beräkningsprogram för limträ, i detta kan du testa lite olika konstruktioner.
 
Hej och tack för ditt svar!
Huset är 6 meter brett.

Är det förstärkningen av takstolarna som du tror är det stora problemet?

Hälsningar Karin
 
pbengtsson skrev:
Hur brett är det?

Nockbalken skall vila på stöd i ändarna, detta löses enklast med en stolpe i trä eller stål. Är det ett fönster eller dörr ivägen så får det förstärkas så att kraften nedåt går runt hålet. Stödet skall gå hela vägen ned till grunden.

Ju tätare stolparna kan sitta desto klenare balk i nocken. med 3m mellanrum räcker kanske en 42x300, fribärande på 9m kanske 115x600. Nu är inte dimensionerna rätt, bara en förklaring hur mycket det kan skilja i storlek.

En fackverkstakstol kanske har 45x120 som reglar och det är troligtvis för klent, det är heller ingen plats till isolering, det försvinner en del till luftspalt också.

Då jag byggde om mina så lade jag limträbalken i nocken så att de gamla takstolarna vilade på denna, sedan rev jag ned fackverket och sedan lade jag på reglar på de gamla så jag kunde få in 145mm isolering + luftspalt ca 20mm. I mitt fall så var dimensionerna på de gamla takstolarna ok för att bära taket.

Mitt tak var bara ca 3m i ländd, på 9m hade jag funderat på om det inte är ett alternativ att riva hela nuvarande tak och göra om allt, dvs takstolar, limträbalk, råspont m.m? Det kanske är dags ändå att lägga om papp och pannor.

Ett tips är att låta en firma isolera med lösull, istället för att pilla i några dagar själv är det gjort på en timma.

På moelvens hemsida finns det länk till ett beräkningsprogram för limträ, i detta kan du testa lite olika konstruktioner.
Hej!
Två grejer som jag funderat över hela dagen och som du kanske kan svara på:
1. sågar man ut ett litet utrymme för balken i takstolens "toppvinkel" eller låter man det vara en liten triangen av luft?
2. Hur gör man där högbenet fäster mot ytterväggen? Min gissning är att man sågar till den bredare förstärkningen så att den ser likadan ut som ursprungliga högbenet.
Tacksam för svar,
Karin
 
Man sågar inte ut något i nock. Se till att takreglarna som möter varandra sitter ihop, ex med spikplåtar eller skruv/limmad plyfa.
Det andra vågar jag inte svara på då jag inte riktigt förstår, men antar att med högben är det som jag kallar takstol, dvs regeln från nock till vägg.

Men tänk på att fackverkstakstolar inte alltid har hela reglar mot yttertaket, det komplicerar det hela.
sedan finns ju också parametern hur tätt de sitter. Förr var 100 cm cc vanligt, idag 120 cc, finns de som sitter 60 cc.

Det finns ingen generell lösning på problemet, utan man får anse varje tak som en unik konstruktion, om det går eller inte i ditt fall kräver nog detljerade skisser över takstolarna.

Men återigen, fundera på att lägga om hela taket, det kostar mer i material men mindre i jobb.

Men visst går det att fixa tak, material kan landa på mellan 50-100kkr eget arbeta ca 2-3veckor med många medhjälpare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.