har nästa allt som ja önskar i verktyg. är bara 2 saker som jag saknar å de första ja är på jakt efter är en laser, jag vet att de finns masser av olika trådar osv, men förstår min inte rikigt på vad allt menas i alla trådar.

De som de först å främst ska vara till är att montera upp ett kök från Vedum som vi har beställ,

vad är bra att ha då kunna vrida 360c? eller räcker de med 180c

sen blir kommer de även att byggas en altan fram i sommar, å då känns laser som ett perfekt verktyg

så snälla hjälp mig i rätt rikting ang den här djungel av olika laser.

länka gärna, kan vara tex ebay
 
Skall du använda den ute så måste du ha en mottagare till den om du inte bara vill jobba när det är mörkt.
 
Jag har en krysslaser och tycker inte den räcker till, jag kommer köpa 360 istället.
 
Jag införskaffade en Leica Lino L2+ med mottagare för någon månad sedan. Fungerar helt underbart utomhus även i strålande solsken. Har förstått att Leica är mycket bättre än konkurrenterna när det gäller att fungera felfritt utomhus. Det var en viktig faktor för mig. Är som sagt helnöjd.

Sedan så tycker jag nog att linjerna syns bättre inomhus också vid användning utan mottagare. Har bara en gammal Bosch krysslaser att jämföra med och Leican har bra mycket skarpare linjer.

Ska du ha den ute så satsa på Leica!
 
Jag har väl inte tänkte att använda den jätte mycket utomhus, kan bli av till ett altan bygge. Ska lika på den laser,
 
Jag har en Topcon LC-4X som jag är kanonnöjd med.

http://www.proffsmagasinet.se/laser...r/topcon-lc-4x-linjelaser-plus-lasermottagare

Inte billig men man får vad man betalar för. Vad kostade köket?:D

En sådan här växer du aldrig ur. Den har tre vertikala strålar som är 90 grader inbördes, en horisontell linje och lodlinje. Samt att strålarna är b-r-e-d-a, typ 120 grader. Finns kryss i taket så man kan överföra från golv till tak. Mottagaren provade jag för avvägning på tomt i solsken, funkar upp till 30 meter även dagtid.

Som sagt, den är inte billig men den levererar. Jämför med vad köket kostade. Många lägger utan vidare till 50 papp för snyggare luckor också så köper de en laser på Bauhaus. Enda jag måste köpa till är ett riktigt stativ.

Som Stefan N säger är en rotationslaser bättre för rent utmomhusbruk men en krysslaser är mer användbar som allmänbrukslaser.

/Anders
 
Anders_Nilsson skrev:
Jag har en Topcon LC-4X som jag är kanonnöjd med.

[länk]

Inte billig men man får vad man betalar för. Vad kostade köket?:D

En sådan här växer du aldrig ur. Den har tre vertikala strålar som är 90 grader inbördes, en horisontell linje och lodlinje. Samt att strålarna är b-r-e-d-a, typ 120 grader. Finns kryss i taket så man kan överföra från golv till tak. Mottagaren provade jag för avvägning på tomt i solsken, funkar upp till 30 meter även dagtid.

Som sagt, den är inte billig men den levererar. Jämför med vad köket kostade. Många lägger utan vidare till 50 papp för snyggare luckor också så köper de en laser på Bauhaus. Enda jag måste köpa till är ett riktigt stativ.

Som Stefan N säger är en rotationslaser bättre för rent utmomhusbruk men en krysslaser är mer användbar som allmänbrukslaser.

/Anders


Köket kostar 520000 med valnöts stommar, å vita luckor. Ink. Bänkskiva osv.( är ett vedums kök)

Oj ja den var inte billig, men de borde gå att köpa bara lasern, å sen köpa till motagaren?
 
En halv miljon för ett kök? Är det vad ett kök kostar nuförtiden, eller är det ett mycket stort och exklusivt kök?
 
mattiasp skrev:
En halv miljon för ett kök? Är det vad ett kök kostar nuförtiden, eller är det ett mycket stort och exklusivt kök?


Oj fel av mig 53.000kr kostar hela köket:)
 
P
Köp en BRA krysslaser för köket... Jag har Bosch gröna och den fungerar ok.... Kanske lite grov linje om man kommer en bit bort. Idag skulle jag köpt en bättre... Men köp även en bra expanderbar stolpe som du kan placera lasern på om du vill ha den mitt i ett rum..

Sen detta med altan. Här är en 360 roterande + mottagare bästa grejen men hur ofta behöver du detta? Har du gott om pengar.. köp en sån också.. alltså inte den ena eller den andra...
Men jag skulle gått till Ramirent eller Cramo eller så och hyrt en vid dessa tillfällen. Jag har gjort det ett antal gånger till jag fick höra att min granne hade en som jag kunde låna....

Edit:
Förresten.. Detta med krysslaser. Det är en av dom mest använda elektroniska verktyg jag har. Ofta är den lite lågt uppskattad av folk... Jag gillar den skarpt
 
Redigerat:
Det finns många funktioner på en laser som är tillsynes oumbärliga, speciellt när man har dom, men ska man sätta ett kök och bygga en altan så klarar man sig med avsevärt enklare prylar än vad som diskuterats här. För 1500-2000kr får man en bra krysslaser som fungerar. Ska man köra utomhus en altan så kan man gott väga av på kvällen och då går det utmärkt utan mottagare. Jag har klarat mig genom nästan hela husbygget med en vanlig kryssare och inte lidit av det.

Men, det finns ju roligare prylar...om man kan tänka sig att betala 2-3ggr mer.

360 graders prismor är väldigt användbart och har man tre plan så får man ju också en lodlinje (kryss i taket och golvet) vilket är skitbra.

En annan skillnad på billigt och dyrt är ju hur rakt lasern måste stå för att självnivelleringen ska fungera....och hur snabbt den ställer in sig på "rakt".

Mottagare: Man klarar sig rätt bra utan, men vissa jobb är ju verkligen hopplösa utan mottagare (altan räknas inte dit). Ska man tex väga av en grund till hus eller pool vill man ju kunna jobba dagtid, ska man gjuta en platta måste man ha en mottagare om man ska väga av medan man gjuter (och skippa att riva av mot något rakt).
 
Den tror jag du blir kanonnöjd med. Vill du senare komplettera med mottagare så går det ju utmärkt med den modellen!

Kör på!!
 
Har faktiskt en Leica Lino L2 med kartong, manualer,väska och alla tillbehör om du är intresserad. Borde iofs ligga på torget men jag ville bara nämna att den finnes...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.