Hej,
Nu håller vi på med att riva ned panelen på vårt trähus och ska isolera och lägga ny träpanel. Nu har vi kommit till den väggen där balkongen sitter och där bör det nog tänkas lite på ström och signalkablar som skall ut dit.
Planen är att ha en markis som man kan dra ner när det regnar samt några infravärmare. Jag vill även ha belysning och kanske en ljus sensor.
Inget av det elektriska ska göras i år men man vill ju dra klart rören nu medans man har möjligheten. Jag är elektroingenjör så jag har väl en del koll på el men jag har bara arbetat inom industrin så jag har ingen koll på hemma-el.

Nästa år ska vi göra en totalrenovering inomhus och lägga upp all el på nytt, det är inte alls omöjligt att jag sätter en PLC i elskåpet och styr allt i från den.

Frågan är då så klart hur man borde lägga upp det här..?
Balkongen är 6 x 2 meter.
Infravärmare
Hur många borde man ha längs med balkongen, nån som har några tips?
Jag tänkte nästan lägga upp stickuttag med 2 m mellanrum, d.v.s 4 st längs med balkongen på 2.5 meters höjd. Dessa kan man sedan koppla på separata reläer så att man inte behöver ha alla på samtidigt. Reläerna styr man från PLCn. Alternativt så kopplar man uttagen via några tryckknappar.
Är det någon som har tips på bra infravärmare?

Markisen
Här kunde man kanske tänkt sig en 12 volts markis för att kunna styra enkelt från PLC. Någon som har några tips på en sådan? Alternativet blir att sätta ett uttag till på 2.5 meters höjd för denna. Vill man ha en vind sensor så att man kan dra in den automatiskt om det blir för blåsigt?

Belysning
Några lampor har nog varit mysigt, gärna med skymningssensor.

Högtalare eller eventuellt annat.
Man borde kanske dra ut ett par extra rör dit om det nu skulle bli så att man vill ha ett par högtalare där ute i framtiden.. Vad mer kan man vilja ha? Alla tips är välkomna.

Tacksam för alla tips och inspiration jag kan få!
 
morgangdfp skrev:
Hej,
Markisen
Här kunde man kanske tänkt sig en 12 volts markis för att kunna styra enkelt från PLC. Någon som har några tips på en sådan? Alternativet blir att sätta ett uttag till på 2.5 meters höjd för denna. Vill man ha en vind sensor så att man kan dra in den automatiskt om det blir för blåsigt?
Jag har balkongmarkis som är ungefär så stor och JA, du vill definitivt ha vindmätare! Nu brukar man inte köra ut den max på automatik (vi skuggar bara några fönster med den) men den är ändå långtifrån så stabil som en med armar. När du ändå köper så köp med vind/sol-automatik med fjärrkontroll för manuell manövrering så är det klart! Jag skulle inte krångla med PLC osv. när grejjorna redan finns färdiga och fungerar bra. Markisen plus sensor osv. ansluts med fördel fast till nätet (har inte sett många 12V så stora, det blir stora kablar och nätagg), så rörutlopp/dosa är nog bättre än uttag.

Själv köpte vi på Riviera (vi bor i Partille nära fabriken) och det blev inte billigt. Men bra det blev det. Jag är nöjd ägare sedan två-tre år tillbaka. (Vi har en med armar 6m för fönster, samt en terassmarkis 6m bredvid).
 
Det du bör tänka på är väl hur mycket ström infravärmarna drar totalt.

Alternativen är ungefär:
enfasgrupp 10A = 2300W
enfasgrupp 16A = 3680W
trefasgrupp 10A = 6900W
trefasgrupp 16A = 11040W

Nu lär du inte ha 11kW värme men jag tog med de här fyra alternativen för att det ska bli komplett. 16A är största strömstyrkan man får köra i vanliga vägguttag.

refasgrupper får sen ett antal år grenas upp till flera enfasdelar, därav att jag tog med trefasgrupper.


Om du tänker använda en befintlig grupp som finns i rummet innanför balkongen så är det troligt att det är 10A enfas och dela dessa 10A med annat inne i huset.


Vad gäller markiser så gissar jag utan att veta att det ofta är 230V direkt till markismotorn.
 
Tack för all hjälpen, nu har jag lite mer att arbeta med.

Jag skulle inte krångla med PLC osv. när grejjorna redan finns färdiga och fungerar bra.
visst finns det färdiga grejer men jag tycker om ideen med att ha en PLC lösning. Dels vill jag gärna ha all logik på en plats, jag tycker att det är snyggare. Sen har jag en helt annan flexibilitet med en PLC. Jag tycker även att sådana där färdiga lösningar alltid verkar vara lite mer primitiva och väldigt dyra. Jag har även jobbat med PLC i ett antal år och känner mig ganska säker på programmeringsbiten.

Jag kan egentligen inte se någon fördel med att köpa färdiga system (typ KNX el dyl.) jämfört med att ha en PLC. väldigt dyra komponenter och mindre flexibilitet.. Eller är det någonting som jag inte förstår här?
 
morgangdfp skrev:
Jag kan egentligen inte se någon fördel med att köpa färdiga system (typ KNX el dyl.) jämfört med att ha en PLC. väldigt dyra komponenter och mindre flexibilitet.. Eller är det någonting som jag inte förstår här?
Jag är ju själv nörd och är som sådan naturligtvis för att leka med datorer så fort tillfälle ges. Men i just det här fallet så kostar den färdiga sol/vind styrningen (komplett med trådlösa fjärrkontroller så du slipper elinstallationen inomhus) några tusenlappar. Du lägger lätt lika mer pengar på sensorer (kom ihåg att de skall sitta utomhus året om), kontaktorer osv. för att att överhuvudtaget kunna styra din markis. Och för vad kan man fråga sig? De ytterligare regleringsmöjligheterna går ju inte att göra så mycket med. (Inget spännande i alla fall).

Och då har vi inte ens börjat räkna din egen tid (som iofs kan sättas på nöjeskontot).

Så jämförelsen här är inte mot KNX, utan mot markisleverantörens egen lilla låda som sätts på lämpligt ställe på fasaden.

Jag inte bara hade, utan har själv, lagt min leklusta på något annat. Tiden är trots allt begränsad. Drag t ex trådat nätverk i huset med en hiskeligt massa uttag, det har du bättre nytta av. :) (Det gjorde jag).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.