Mitt altantak sjunger på sista versen. Det är av modell kanaplast och är 10mm tjockt.

Eftersom kanalplast är ruskigt dyrt tänkte jag inte köpa nya sådana utan istället gå "vanliga" vågformade plastskivor. Men i nuläget är det så att mitt gamla 10mm tjocka kanalplasttak går precis under betongpannorna från hustaket. Vågformade takskivor får därför inte plats som det är nu.

Jag måste göra takkonstruktionen lägre. Jag kan tyvärr inte sänka takstolarnas infästning mot husväggen eftersom jag då måste sänka hela bärlinan vilket skulle medföra att takets lutning försvinner och leder till att jag måste sänka i andra änden vilket i sin tur leder till massor av jobb och att jag kommer slå huvudet i bärlinan när jag går ut på gräsmattan från altanen.

Ett andra alternativ var att ta en tunnare läkt. Men den är redan i nuläget bara 40mm tjock.

Ett tredje alternativ som jag hoppas skulle kunna fungera är att jacka ur takstolarna för läkten, så att läkten inte bygger något på höjden. Men frågan är om urjackningen som blir 60mm bred och 40mm djup i takstolen som är 100x50mm gör konstruktionen för klen? Det blir tre urjackningar per takstol med ca 800mm mellan varje. Jag har försökt kika i dimensionstabeller men kommer ingen vart. Någon som kan svara på det?

Dimensioner och avstånd i klartext (mm):

Spännvidd: 2300
Takstolar: 100x50 (cc 1150 tot. 7st.)
Läkt: 60x40 (liggande läkt cc 800, totalt 3st.)
Lutning: ca 7 grader.
Region: Strax norr om Uppsala.

MVH Amrich
 
Kan nog fungera om det inte blir för mycket snö uppe på. Du kan såga remsor av plywood i samma mått som takstolen, 100 mm, som du limmar och skruvar på båda sidor av takstolarna som förstärkning. Viktigt att urjackningen inte blir för vid, så läkten glappar i urjackningen. Då är det större risk för brott vid belastning. Använder du inte altanen på vintern finns ju möjligheten att i stället "stämpa" upp varje takstol på mitten under vintermånaderna.
 
Går det inte att sätta läkten i form av korta bitar mellan takstolarna? Fast det blir ju problem i ändarna av taket då kanske om det inte finns nån smart lösning på det?
 
Tack för bra tips! Att förstärka med plywood på bägge sidor om urjackningen låter som en god idé. Antar att man tar plywood lika bred som takstolen och även jackar ur plywoodförstärkningen?


Förslaget om att "kottla" in läkten mellan takstolarna hade jag inte tänkt på. Då slipper jag jacka ur takstolarna. Men frågan är om det är hållbart? Och hur gör man bäst, snedskruvar in mot läkten och in mot takstolen? Eller är det bättre att skruva genom takstolen och in i ändträt på läkten och lägga varannan kottling lite högre eller längre ner på takstolen?

Vilket av ovan nämnda förslag är bäst?
 
Jag tror att den andra modellen är bäst (skruva i ändträet), men öka gärna dimensionen på läkten så det finns rimligt mycket material för skruvarna att fästa i.

Personligen tror jag att dina takbjälkar är i klenaste laget redan som de är, men de har ju tydligen hållit i ett antal år. Men om du jackar ur dem så blir det ju så lite kvar att jag tror inte ens de håller att gå på.
 
hempularen skrev:
Jag tror att den andra modellen är bäst (skruva i ändträet), men öka gärna dimensionen på läkten så det finns rimligt mycket material för skruvarna att fästa i.

Personligen tror jag att dina takbjälkar är i klenaste laget redan som de är, men de har ju tydligen hållit i ett antal år. Men om du jackar ur dem så blir det ju så lite kvar att jag tror inte ens de håller att gå på.
Ja även jag tycker att dem är i klenaste laget redan nu. Men de har stått sedan 1990 så uppenbarligen är dem tillräckliga. Ja jag får göra så att jag går upp dimension på läkten och kottlar in den med två skruv genom ändträet på vardera sida.
 
Ett annat alternativ kan vara att lägga i en till takbjälke mellan de befintliga, och sedan jacka ur för läkten.
 
Men som jag skrev, man måste ha en lösning för gaveländarna men där har du kanske stolpar mellan hörnen så då skulle det tåla att du jackar i sista takstolen för att få ut takutsprånget.

Kjell
 
Amrich skrev:
Och hur gör man bäst, snedskruvar in mot läkten och in mot takstolen? Eller är det bättre att skruva genom takstolen och in i ändträt på läkten och lägga varannan kottling lite högre eller längre ner på takstolen?
Man skulle ju även kunna tänka sig att fästa längsgående reglar på takstolarna, "en läkthöjd" från takstolens överkant. Då får du ett upplag för kortlingarna och att vila på och skruvas i.
 
  • Gilla
Jav
  • Laddar…
Att skruva i ändträ blir sällan riktigt bra. Jag hade (har gjort) löst det med fickskruvning med en Kreg pocket hole jig. Använd Kregs blå skruv.
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
netram skrev:
Man skulle ju även kunna tänka sig att fästa längsgående reglar på takstolarna, "en läkthöjd" från takstolens överkant. Då får du ett upplag för kortlingarna och att vila på och skruvas i.
Tack för ett bra förslag. Detta låter som en ganska enkel, och i mina ögon, bra lösning? Måste dessa extra längsgående reglar gå längs med hela takbjälken eller kan den vara kortare? Alltså att man från sidan skruvar in en "kloss" (Nåja, lite längre kanske) och låter läkten hamna vilande på den?
 
mattiasp skrev:
Att skruva i ändträ blir sällan riktigt bra. Jag hade (har gjort) löst det med fickskruvning med en Kreg pocket hole jig. Använd Kregs blå skruv.
Tack för tipset! Kan man köpa denna produkt i Sverige?
 
Ingen aning. Grejerna finns bara några klick bort på www.axminster.co.uk Det finns säkert andra leverantörer också.
 
Jag har samma problem med låg höjd, och satte 45*45 mellan reglarna. Bara skruvat i ändträt, och det verkar hålla. Utom i gaveln, där jackade jag ur. (Altanen byggd i vinkel på huset, så jag har bara en gavel) Det blir nån takstolsliknande konstruktion där sen, just nu är det stämpat med en regel.
145*45 på 4m spännvidd är väl för klent enligt alla tabeller, men det klarar en halvmeter snö utan nerböjning som syns med ögat iaf. Och så slipper man ha varningsskyltar för låg takhöjd eller dela ut hjälmar till långa grillgäster ;o)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.