Jag ringd just ett företag som annonserade på Blocket ang en prisförfrågan.
Jag förklarar hur vad jag vill ha hjälp med, två takgenomföringar bredvid varan. En avloppsvänt och en frånluft. Jag säger att jag har allt som behövs i form av huvar och genomföringspanna mm. Berättar också att det är lite trångt då det är från kattvinden och upp.
När jag förklarat klar frågar jag om han kan ge mig ett ca pris.
De kunde han ju inte men det skulle nog ta två till tre dagar för två man.
Trodde jag dog. Sa till honom att det trodde jag man la ett helt tak på.
Jag sa också att jag räknat med ca 2 timmar för två man. Då gick han ner till en dag.
Skratta eller gråta.
Var bara tvungen att berätta.
 
gör det själv på 4 timmar då istället.
 
jkarlberg skrev:
gör det själv på 4 timmar då istället.
Oj nu fick svar som om jag vore på flashbacks forum.
Tycker du det lät rimligt med tre dagar?
 
Vicktor skrev:
Tycker du det lät rimligt med tre dagar?
Det är ju omöjligt att svara på om man inte vet hur det ser ut.
 
Tja, det ser ju ut som en tråd postad på flashback. ;)

Är det inte bättre att säga 1 dag för ett jobb som man egentligen inte vet hur det ser och det sedan tar 4h istället för att säga 2h och det visar sig ta 4h.

Inte är det schysst att bryta när arbetet är halvgjort för att tiden gick ut.
 
jkarlberg skrev:
gör det själv på 4 timmar då istället.
Konstigt svar, eftersom det inte var ett alternativ att göra det själv.
 
TS hade ju full koll på hur lång tid det skulle ta, så det verkar ju inte orimligt att alternativet "gör det själv" finns med.
 
Om jag på något sätt vet vad som är rimlig tidsåtgång för ett arbete är det naturligtvis inte självklart att jag har möjlighet att själv utföra det! Ser "gör det själv" som en sur kommentar från en företagare.
 
Redigerat:
Gvietvis är det inte självklart, men var ser du att det inte ens är ett alternativ?
 
Om din förfrågan till företaget var lika innehållsfattig som din förklaring här så är svaret rimligt. Det är arbete på tak du efterfrågar det krävs ställning för arbete på tak (lagkrav) Du nämner inget om åtkomligheten på kattvinden ingen möjlighet att svara på hur anslutningar kan utföras och sist men inte minst hur skall firman veta att du verkligen har alla och rätt saker som behövs. Firman borde kanske i stället för en gissning titta på plats innan svar gavs.
 
...men oavsett det är inte 3 dagar rimligt. Och känner man sig som offertlämnare osäker på några saker lämnar man ett uppskattat pris med reservation för X Y och Z. Man drar inte till med extra tid så man storknar - inte om man vill ha affären iallafall.
 
-MH-
Ok, Vicktor kanske är jättehändig. Ser dock svaret att göra det själv som en sur kommentar från företagarhåll.
Men TS:s poäng var den orimliga spännvidden mellan först tre dagar och sedan en dag för att uföra arbetet. Verkar oseriöst.
 
Som jag läser det så låter två man i tre dagar som lite i överkant, men inte skrattretande mycket. Om en firma skulle påstå att de kan göra detta på 2 timmar med en man så skulle jag inte våga anlita dem för att ta hål i mitt tak.

Visst, OM taket ex. är extremt låglutande, och med takpapp eller annan beläggning som man lätt rör sig på sitter på osv. OCH om det går lätt att komma in på den där kattvinden, OCH om rören som det skall kopplas på är lätta att komma åt. Visst då kanske det går på mindre än en dag för en man. Och då bryter man troligen ändå mot regelverket vad gäller fallskydd under arbetet.

Men förhållandena kan ju lika gärna vara att man måste bygga och riva ställning, 2 man i i en dag. plocka bort takpannor på ett par kvm, plocka bort 2 kbm isolering från kattvinden (och sedan lägga tillbaka) för att överhuvudtaget komma in. Ta hål i takbjälkar (och förstärka) för att få fram ventrören. För att då upptäcka att prylarna du handlat inte passar. Och sedan faktiskt montera genomföringarna på typ 4 timmar.
 
Skall tillägga att jag fick ett liknande skrattretande kostnadsförslag när vi skulle bygga på vårt hus. Det var 40kvm som skulle få en våning till, resten av huset var redan två plans.

Jag hade lite problem att hitta firmor som i mitt tycke erbjöd ett rimligt pris.

Jag frågade då en firma med polsk arbetskraft, de tog mindre än halva timpriset jämfört med de svenska firmor jag hade frågat. Men de tänkte sätta in 8 man på jobbet, och beskrev att efter att huset blivit tätt så skulle bla. 4 man hålla på i 6 veckor med det exteriöra. Jag påpekade då att det exteriöra var ju bara att spika panel, och fixa "lådan" vid takfoten. Den totala panelytan som skulle spikas upp är ca 40kvm (huset är inte riktigt 2 plan, lite snedtak inomhus.

Jag räknade ut att det motsvarade en spik per 45 minuter för de som skulle jobba exteriört. OK vår panel måste sågas noggrant, det är liggande panel som är gerad i hörnen.
 
Ja, polska firmor har ett helt annat upplägg. Billiga timmar, men så många som möjligt. Vi har anlitat en firma med polska arbetare några gånger. En gång kom arbetsledaren hit med tre underhuggare, han hade med sig en engångsgrill som han började med att tända på morgonen. Sedan låg han på gräsmattan och grillade hela dagen och tittade på när de tre arbetarna jobbade. Himla tur att vi hade fått ett fast pris på jobbet ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.