Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej
Ny på forumet och har lite funderingar om Landroiden:
Min trädgård har en massa småöar och är allmänt stökig, så de 200 meterna tråd räcker inte.
Det står ju att man kan öka längden 50 meter till utan att det ska hända något, min undran är om någon har testat att öka längden till mer än de 250 meter som tillverkaren rekommenderar ?
Jag skulle nästan vilja dubbla längden, så vad händer om man gör det, dör signalen ut ?
Tanken är att köra med vanlig RK 1,5mm2, och hoppas att den håller iaf minst 5 år.....
Annars är ju alternativet att göra flera slingor och växla slinga med en brytare när jag ska köra på de andra ytorna, men då kommer den ju inte till laddaren när den behöver.


Salle
 
Hej!

Är ny på forumet och tillhör dom lyckliga som precis köpt en Landroid, har dock ej installerat den än, tycker det är en mycket bra idé med en tråd för utbyte av Landroid-erfarenheter. :)

Har skickat ett mail till Worx via Landroid-hemsidan och frågat om reservdelar (vilka som finns, priser mm) och fick följande svar:

"Knivar, 9-pack kostar ca. 200:- sek. i butik.

Spik att fästa tråden med, 100-pack ca. 200:- sek i butik.
Batteri ca. 1 000:- sek i butik.
Gränstråd i 200 m rulle ca. 1100:- sek i butik, tror att många kommer sälja detta
som metervara då man inte är i behov av en hel rulle."

Ska maila Worx igen om när reservdelarna kommer att vara tillgängliga i butik, eller finns dom redan ute i handeln, nån som vet?? :)
 
Salle60 skrev:
Hej
Ny på forumet och har lite funderingar om Landroiden:
Min trädgård har en massa småöar och är allmänt stökig, så de 200 meterna tråd räcker inte.
Det står ju att man kan öka längden 50 meter till utan att det ska hända något, min undran är om någon har testat att öka längden till mer än de 250 meter som tillverkaren rekommenderar ?
Jag skulle nästan vilja dubbla längden, så vad händer om man gör det, dör signalen ut ?
Tanken är att köra med vanlig RK 1,5mm2, och hoppas att den håller iaf minst 5 år.....
Annars är ju alternativet att göra flera slingor och växla slinga med en brytare när jag ska köra på de andra ytorna, men då kommer den ju inte till laddaren när den behöver.


Salle
Jag är också intresserad av detta, 250 meter räcker ju inte till 1500kvm som är specen på maskinen. Så då är frågan kommer det en förstärkare eller går det med den till HQ?

Jag skulle inte använda RK kabel, utan använd istället HQ kabeln som finns att köpa, jag har beställt 50 meter sådan till för att skapa fler öar.
 
Hej jag är på väg att skaffa en Landroid, enligt bruksanvisningen kan man inte ha en passage som är mindre än två meter(mellan slingorna) har du någon erfarenhet av detta stämmer det? Nästa frågor "hittar" den runt i trädgården. Har ett gräsparti på husets norrsida samt partier utmed vägen samt huvuddelen av gräsmattan nedanför huset har du någon erfarenhet av liknande utseende och tror du den hittar runt??
 
Kalmaj skrev:
Hej jag är på väg att skaffa en Landroid, enligt bruksanvisningen kan man inte ha en passage som är mindre än två meter(mellan slingorna) har du någon erfarenhet av detta stämmer det? Nästa frågor "hittar" den runt i trädgården. Har ett gräsparti på husets norrsida samt partier utmed vägen samt huvuddelen av gräsmattan nedanför huset har du någon erfarenhet av liknande utseende och tror du den hittar runt??
Jag har en gång som är 1,5 bred och är 4 meter djup innan den tar slut och det funkar fint att klippa där. Sen har jag en annan som är 3,5 meter bred 8 meter lång som leder till framsidan. Den klipper även där. Framsidan är ca 1/3 storleken av baksidan.
 
Salle60 skrev:
Hej
Ny på forumet och har lite funderingar om Landroiden:
Min trädgård har en massa småöar och är allmänt stökig, så de 200 meterna tråd räcker inte.
Det står ju att man kan öka längden 50 meter till
utan att det ska hända något, min undran är om någon har testat att öka längden till mer än de 250 meter som tillverkaren rekommenderar ?
Jag skulle nästan vilja dubbla längden, så vad händer om man gör det, dör signalen ut ?
Tanken är att köra med vanlig RK 1,5mm2, och hoppas att den håller iaf minst 5 år.....
Annars är ju alternativet att göra flera slingor och växla slinga med en brytare när jag ska köra på de
andra ytorna, men då kommer den ju inte till laddaren när den behöver.


Salle
Jag frågade om detta, och om jag inte missuppfattade honom så var längden på linan inte problemet. Problemet är att landroiden aldrig få ha mer än 25m till gränslinan.
 
vart sitter / hur tar ni er in till den överdrivet högt pipande tutan?
 
Så då kan man max ha 50 meter mellan slingorna:) räcker gott i väl tror jag för oss flesta
 
Inhandlade en landroid igår kväll.
Tyvärr inte kommit så långt med installationen.
Hoppas det inte regnar för mycket i helgen så man kan testa den ordentligt.
Om den funkar bra får det bli fler :)
 
Hur fungerar det med gräsklipparzoner? hur många kan man ha? samt ställer man in hur länge den ska vara i varje zon eller? Har kanske 500 kvm gräsmatta på baksidan/norra delen av huset, på västra sidan är det en passage på 1,5x8 meter meter till framsidan där det är 200kvm, på östra sidan huset går gräsmattan till framsidan är det 4m brett och 15m lång.

Delar man in det i Zoner? Norr, väster, öster, söder så den inte "fastnar" någonstans?
Eller är det största skillnaden mot HQ? att HQ har separata ledlinor in till laddstationen eller ut till olika gräszoner?
 
Hej,
Försökt få fram lite jämförelser med andra kända märken och denna men hittar inget bra.
Någon som har koll på vad som gör att Landroiden är billigare än tex Gardenas/Husqvarna ?

Antar att det finns features osv. som inte finns samt hur mycket de klarar att klippa m2 mässigt.

Som jag har förstått det så är det batteriet är inte ett Li-on batteri men är det en nackdel(dyrare, framtids säkrare) ?

Någon som har någon bra pros/cons lista ?

/P
 
Redigerat:
Jag tackar för de svar jag har fått, har försökt ställa in bevakning i tråden så att jag skulle kunna se era svar direkt men måste ha tryckt bort den funktionen på nåt vis.

Även jag har pratat med Worx, precis som sagts tidigare så ska det räcka med att klipparen är inom en radie av 25m från tråden, man ska även kunna länga tråden "väldigt mycket" vilket jag tolkar som att det ska gå att dubbla längden.
Även vid korridorer ska det gå att minska avståndet mellan trådarna, någon skulle visst ha kört med 80 cm isf 2 m som det står i instruktionerna.

Beachboy72: Som jag ser det så ska du kunna göra allt i en zon, tom om du har en annan gräsö som ska klippas så kan man gå med tråden till den, det blir bara det att du får bära klipparen till laddaren när det behöver laddas.

Salle
 
Redigerat:
Jag efterlyste för några dagar sedan erfarenheter från problem med Landroiden då grannen hade Automower och har nu pratat med svenska supporten för Landroiden och kom fram till:

Det som står i dokumentationen om avståndet på 4.5 m till en annan Landroid stämmer inte utan det gäller även för andra robotgräsklippare. Någon kund hade haft problem och lyckats lösa det genom att sätta ner en gräskant av metall som stack upp 10 cm och på så sätt blockerat de störande signalerna. Supporten kunde dock inte garantera att detta fungerar.
Att två Automowers kan jobba sida vid sida utan problem beror på att Husqvarna har något patent som Worx inte har lyckats komma förbi (ännu).
 
Trôkigt!
Har inte installerat min Landroid än!
Har en långsida mot granne med Gardenarobot!!! :(
Kommer nog bli max en meter mellan slingorna! :(
 
Fråga
Om jag testar att installera ändå, finns det risk att jag slår ut grannens begränsningsslinga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.