Så bra! Du verkar ha tänkt på allt! Just vid övergång från horisontell till vertikal stam är det viktigt med luftning. Jag fuskar lite med föreskrifterna här hemma också. Fan ta paragrafryttarna! :)
 
Nyflutet:
badrum-6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tätskiktet applicerat och kakling påbörjad. Tog tyvärr alldeles för lite bilder på tätskiktningen. Jag tätskiktade med remsor i alla golv-vägg vinklar och även alla vägg-vägg vinklar ända upp till tak. Sen fick väggen vid toaletten och väggen vid handfatet tätskikt ända upp till tak. Resten fick bara en dryg decimeter upp. Jag tätskiktade in ca en dm på golvet och började sen med kaklet på väggarna. Resterande tätskikt på golvet påförde jag när väggarna var helt klara.
Har även tagit upp hål för den mekaniska frånluften (detta var ett sidoprojekt som tog sin lilla tid i anspråk, huset hade endast självdragsventilation tidigare)
badrum-7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade aldrig kaklat tidigare så det var en liten utmaning. Det var dock lättare än vad jag trodde, gäller bara att tänka efter lite före så man inte står med en smal remsa kvar vid ett hörn.
badrum-8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

badrum-9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
K_arlstrom och 3 till
  • Laddar…
Okej, fortsättning. Dessa bilder är endast 2 veckor gamla (dvs från när jag postade sist ungefär).

Kakling på väggar färdigt och fogning vägg färdigt!
3-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet tätskiktat:
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1 dygn senare, golvet plattsatt!
3-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3-4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3-5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej, sista posten, det färdiga badrummet. Dessa bilder tog jag för några minuter sen, färgen på dörrfodret hade knappt torkat (bokstavligen). Kommentarer och åsikter uppskattas. Vad kan jag jag göra bättre till det "riktiga" badrumsprojektet som startar om ett par månader?

Min egna bedöming är att det blev bra, faktiskt över förväntan! Trodde det skulle vara ett svårare hantverk än det faktiskt var (att plattsätta alltså). Valde enkelt kakel och inga avancerade lösningar men tycker jag hållt en förhållandevis hög finish! Några småmissar, men inget stort. Budget totalt blev ungefär 40 tusen kronor. Inte en enda krona i hantverkare! Hade hjälp av min duktiga svåger som är rörmockare, men det var gratis!

3-9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3-10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3-11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3-6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3-7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3-8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3-12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3-13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3-14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klabbarparn och 4 till
  • Laddar…
Helt klart imponerande!!!(y)
 
Slutresultatet är mycket vackert!! :D (y)
 
Vad kan mer säga än att du gjort ett fantastiskt arbete.
 
Mycket bra amatör ;)
Man får sig dock en tankeställare när det gäller kostnader för dylika projekt, även om detta är från scratch. Hur stor budget har du på nästa projekt? Hur lång tid tog det här? (kanske du skrivit nånstans?)
 
Kjell_G skrev:
Mycket bra amatör ;)
Man får sig dock en tankeställare när det gäller kostnader för dylika projekt, även om detta är från scratch. Hur stor budget har du på nästa projekt? Hur lång tid tog det här? (kanske du skrivit nånstans?)
Jag tolkar det som att du tycker 40 000 kr är dyrt för ett projekt av detta slag. Det tycker inte jag! Dock är en stor del av dom pengarna lagda på dragningar av vatten, föredlarskåp koppplingar och dylikt, detta kommer komma hela huset till godo så småningom och visar sig väl härnäst när jag renoverar badrum nedervåning i form av lägre kostnader där istället.

Här kommer en fördelning från huvudet av var de 40000 kr hamnade:

Toalettstol: ca 4000 kr.
Kommod och handfat: ca 2500 kr (nedsatt 70% på Ikea).
Blandare (FM Mattson): 1000 kr.
Elgolvvärme: 2000 kr.
Dörr och dörrtrycken: 3000 kr.
Kakel: 1000 kr
Klinker: 1000 kr.
Måttbeställd spegel: 1000 kr.
Tätskikt: 700 kr.
Avloppsdelar m tillbehör: 2000 kr.
Pex-rör, kopparrördelar, kopplingar, fördelarskåp, mm: 7000 kr.
Innertakspanel plus färg: 1500 kr.
Fix och fog: 1000 kr.
Flytspackel och armeringsnät: 800 kr.
Isolering: 400 kr.
LED Lampor + drivdon: 1500 kr.
Reglar: 1000 kr.
Plywood + OSB: 2000 kr
Gips: 1000 kr.
Eldosor, flexslang, fk, wago: 1000kr.
Uttag, brytare och doslock: 700 kr.
Ventilationsdon, spirorör och böjar: 1000 kr.

Resterande saker fyller ungefär upp till 40000:
tröskel, mjukfog, dörrfoder, skruv. spik, vinkelbeslag, lim, primer, toalettrullehållare, handukshängare, kakelhörn och allt annat som jag glömt.


Tiden är mycket svårare att hålla reda på. I ren tid så påbörjades själva rummet dec 2010. Sen hände ingenting på insidan förrän november 2011. Därefeter har jag lagt några helger (långt ifrån alla) och ett antal mer eller mindre sena kvällar där. Jag har haft andra projekt i gång under tiden, bland annat bytt yttertak och monterat nytt ventilationssystem i hela huset.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Imponerande resultat! :)
Snyggt!!
 
Stilrent och snyggt. Det enda jag är tveksam till är placeringen av eluttaget under handfatet, jag skulle inte vilja placera ett eluttag under något som kan läcka vatten. Jag hade nog valt att sätta uttaget på väggen till höger om spegeln istället (dessutom enklare åtkomligt för att koppla in rakapparen, hårfönen eller vad man nu vill).
 
b8q skrev:
Stilrent och snyggt. Det enda jag är tveksam till är placeringen av eluttaget under handfatet, jag skulle inte vilja placera ett eluttag under något som kan läcka vatten. Jag hade nog valt att sätta uttaget på väggen till höger om spegeln istället (dessutom enklare åtkomligt för att koppla in rakapparen, hårfönen eller vad man nu vill).
Om du tittar noga så sitter det faktiskt ett infällt vägguttag med lock (Eljo AquaTrend) till vänster om spegeln ovanför handfatet också! Eluttaget inne i kommoden är till för att kunna ladda tandborsten och rakapparaten inne i skåpet. Dessutom har jag varit inne på att sätta någon form av nattbelysning under kommoden, det får bli senare i så fall.

Att det skulle läcka ner i uttaget ser jag som rätt osannorlikt. Det sitter till vänster om själva kopplingarna och handfatet är silikonat mot väggen ovanför. Allt är ju naturligtvis skyddat av jordfelsbrytare också.
 
meckis skrev:
kan bara säga: MYCKET snyggt! har ett liknade projekt på g som är påbörjat. dock med dusch. var inne på LK:s fördelareskåp men hittade detta: [länk]
känns som att det blir väldigt smidigt i små badrum! kanske billigare med?
Håller med om att dom verkar smidiga. Visste inte om dom när jag påbörjade detta projekt dock. Den stora fördelen som jag ser det är framförallt om man har lång dragning från fördelarskåp till badrum. Det blir många jobbiga parallella löpmeter rör att dra då.

Jag tror dock (utan att veta) att dom är ordentligt dyra.
 
Bra redovisning, och plus för att du har sån koll. När man ser din lista så är det förstås inte dyrt i förhållande till nyttan av en extra toalett. Dessutom har du som du nämner investerat för kommande projekt. Som sagt, ett mycket väl genomfört arbete.

Kjell G
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.