Funderar på plintgrund till vårt framtida Fritidshus. :) .
Vi tänker använda huset även för vinterbruk. Vad är brukligt att göra med vattenledningar med sådan grund ?

Jag har både avloppsör och vattenledningar som ska gå från marken under huset och sedan "i luften" en sträcka innan rör/ledningar leds in i trossbotten.

Även om jag isolerar dessa ledningar ordentligt, måste det ju vara omöjligt att få dessa frostfria - hur gör folk med detta egentligen?
Är värmekabel den enda lösningen ?


jokomoko
 
Inte alls omöjligt :)

inkommande vatten har ca 10 cm minerallull runt sig och klarar sig bra på det.
Avloppet har en lådkonstruktion runt sig och jag skulle gissa på ca 5 cm isolering där

Det har pallat 30 minus i alla fall men då är det ett åretrunthus så vattnet står ju aldrig stilla flera dygn iofs
 
mats_o skrev:
Det har pallat 30 minus i alla fall men då är det ett åretrunthus så vattnet står ju aldrig stilla flera dygn iofs
Ja men funkar det på ett fritidshus? Eller om man åker på semester en månad vid -30 för den delen. Det måste ju vara en väldig skillnad jämfört med om det spolas i princip dagligen.
 
Det tuffa är inkommande vatten. I avloppet står det ju inget kvar så där är is/kyla inget större problem.

Rent teoretiskt så borde det ju gå iom att det finns värme en bit ner i backen plus att det ev finns lite värme uppe i huset också, dock har jag aldrig testat själv
 
Tack för svaren. Det är väl bara att isolera ledningarna så mycket det går och hoppas på det bästa antar jag.
Tänkte först att det är "omöjligt" att undvika frysning om man inte använder huset längre tid. Jag menar, förr eller senare borde ledningen få samma temperatur som den omgivande luften oavsett isoleringstjocklek....(om det inte tillförs värme så är det ju bara en fråga om tid)

Tänkte dock inte på på värmen i backen som påpekats av mats_o, och att den värmen i sin tur hela tiden borde stiga med vattnet i ledningen, även om vattnet står stilla.....
 
Värmekabel är en utmärkt lösning, finns att motera både utanpå eller i slangen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.