Jag funderar på att måla om mitt blivande hus svart. Det är gult idag och byggt 48. Ska jag kanske tänka om??
 
Min bror hade en gång en träbåt, med vitmålat skrov. Den var tät och fin år efter år. Så fick han lust att måla skrovet marinblått. Direkt blev det problem med att skrovet värmdes upp mer och bordläggningen torkade isär. Han blev helt enkelt tvungen att måla båten vit igen.
 
Mitt med. Men vi får väl investera i fasadtvätt vart tredje år eftersom våra hus växer det lättare på på grund av att alger brinner inte upp när solen gassar :p
Men det är ok ca 100 spän på biltema spruta ut med medel flaskan på högtryckstvätten och sen spola av med den oxå! Ja jag vet att man inte ska.. Men det kan man man kan hantera en tvättmaskin dvs läs bruksanvisningen.

Mmm det kan jag leva med.


Ang 40 talet så är inte den almänna arkitekturen så att det passar med svart, men nu vet jag inte exakt hur ditt hus ser ut och vad du avser är snyggt. Men har du turen och är lycklig ägare till eternit fasad så skulle jag inte tveka en sekund!
 
Själv kör jag med omvänd lockläkt-panel där jag har målat hela den bakomliggande plankan och sen kan trät röra sig hur mycket det vill. Kör svart :)
 
storken skrev:
Ang 40 talet så är inte den almänna arkitekturen så att det passar med svart, men nu vet jag inte exakt hur ditt hus ser ut och vad du avser är snyggt. Men har du turen och är lycklig ägare till eternit fasad så skulle jag inte tveka en sekund!
Det är träfasad på huset och huset ser ut som vilket hus som helst :). Jag tycker ialf inte att den har någon specifik stil. Sen om folk inte tycker att huset passar i svart (eller vilken färg det nu blir) bryr jag mig inte så mycket om. Jag vill helst inte ha nått av de vanligaste färgerna. Gult är fult och alldeles för vanligt. Svart är snyggt och inte alls vanligt. Men det kanske får bli grått i ställer, då blir det inte lika varmt.
Jag har ialf ett tag på mig att fundera ut vilken färg jag ska ta, då jag inte tänkt måla om förns nästa år.
 
Smaken är som baken bara du blir nöjd..Att välja färg är en djungel i sig så börja med det redan nu. Lycka till?
 
PCLarsson skrev:
Själv kör jag med omvänd lockläkt-panel där jag har målat hela den bakomliggande plankan och sen kan trät röra sig hur mycket det vill. Kör svart :)
Du kan köra med svart, för att du varit SMART ;)
 
storken skrev:
Ha ha det är bafa att bättra på vart efter.
Vad säger man vill man var fin får man måla som fan ;-)

Skämt åt sidan.. Svart färg är ett styggelse för hus. Ni får leva med problemmet och lagom det tar slut så blir det dax att byta fasaden för då är torrsprickor i alltihopa på södra och västra sidan. Då kommer ni inte villa ha svart längre och det bli att klä om hela huset.

Det är samma för de som öppnar upp till nock och klagar att det är svårt att få varmt i huset på vinter eller om man har för stora fönster.

Ja ja man lär sig av misstag!
Håll ut bara?!
Tack?! Jag har hört allt detta om svart färg innan vi valde att måla med den och vi har diskuterat det med målare, husleverantör och bla Alcro då vi blev oroliga och det beror delvis på vilken färg man väljer. Så jag känner mig inte speciellt orolig för detta. Solen är lika stark oavsett färgen, trät torkas ut på samma sätt oavsett färg däremot blir fasaden varmare eftersom svart drar åt sig värmen men det är inget problem.

Pratade med målaren och han sa att det hade sett likadant ut även om vi målat i en ljusare färg, torkar trät så gör det däremot syns inte rörelsen lika bra med en ljus färg.

Vita och ljusa hus tycker jag personligen inte om då de ser direkt skitiga ut ganska snabbt och smälter inte in i miljön lika bra. Men det är MIN personliga åsikt.
 
BigGitt skrev:
Du kan köra med svart, för att du varit SMART ;)
Ber om ursäkt för den åsikt som kommer nu, men jag tycker att du skriver direkt otrevligt! Vi har det snyggaste huset i området, det smälter in grymt bra i naturen pga färgen. Om vi får fylla i lite nu första året eftersom bräderna rört sig ser jag inte som ett stort problem, enligt målaren hade det gjort så oavsett val av kulör.
 
Jag ville att mitt hus skulle sticka ut ur miljön.
Men då viste ni på föhand att det blir zebra effekt på fasaden... Varför denna tråd? Det är ju bara att bättra på varje vår.
Det finns vissa fysiska i första hand, anledningar och kulturella i andra hand som styr färgsättningen. I början skyddade man sedan började man ta de kulörer som fanns och som det heter fortfarande att följa byggtraditionen i området och nu har man teknologi och kan fritt välja kulör som svart på fasad. Så det är helt ok att göra. ÄR man dessutom medveten om hur färgen kommer reagera på sol och övriga naturfenonen så tycker jag personligen att det är lite pinabelt att beklaga sig sen.
Att svart inte är bra som kulör på hus syns i varje lilla köping, men fräckt är det!!!! Och alla fräcka får sina problem därefter likadant som vi med ljusa hus som måste tvätta de för att undvika som du sa att de ska se smutsiga ut. Så är det :)

Men fräckt färg har ni det kan man inte säga annat om!

Edit:
Solen är lika stark men fasaden blir olika varm, högre temperatur sliter mer på fasaden, från riktigt varmt till att snabbt kylas av med regnets hjälp gör att trä kommer att röra sig hela livstiden och därmed svart är inte att rekommendera om du inte bor i norra delen av landet. Där är det lite mer vanligt. (bara eget iakttagelse)
 
Redigerat:
Tack Storken, nej vad vi inte visste var att fasadbrädorna skulle fortsätta torka och att vi skulle följt hus säljarens råd att måla först efter ett år. Därav tråden. Men nu vet vi och jag finner det helt ok att fylla i detta år, om det fortsätter så som andra här skriver så har Alcro, målare och andra vi pratat med farit med osanning :(

Vad vi INTE ville var att huset skulle sticka ut ur miljön :) Det flyter IN i miljön, syns mycket mindre med den svarta färgen än om vi målat i en ljus kulör. Då hade huset sett helt malplacerat ut.
 
mhg_3 skrev:
Tack Storken, nej vad vi inte visste var att fasadbrädorna skulle fortsätta torka och att vi skulle följt hus säljarens råd att måla först efter ett år. Därav tråden. Men nu vet vi och jag finner det helt ok att fylla i detta år, om det fortsätter så som andra här skriver så har Alcro, målare och andra vi pratat med farit med osanning :(

Vad vi INTE ville var att huset skulle sticka ut ur miljön :) Det flyter IN i miljön, syns mycket mindre med den svarta färgen än om vi målat i en ljus kulör. Då hade huset sett helt malplacerat ut.
Ok :rolleyes:
Dock tror jag det blir svårt att få som en reklamation. Färgen har inte släppt. De kommer garanterat säga att det är huset som rör sig för mycket.

Uppdatera gärna med hur framgångsrika ni blir utifall ni reklamerar.

Som sagt fint ja! Praktiskt nja.. Tycker ni om det YES :p
 
Inget illa menat. Sorry om jag sårade dig. Ibland är det svårt att föra i texten något som man vill ska "låta" roligt.

Och visst medger jag att svart med vit (exempelvis) är mycket snygg. Det tycker vi (jag och frun) med om. Men just detta att det värmer virket mer, gjorde att vi avstod. Den något högre temperaturen sprider sig in i virket och orsakar snabbare förstörelse. Så är det bara. Och alla världens målare kan hävda annat. Verkligheten säger annat. Har bekanta (eller snarare hade) som ångrade sig beträffande den svarta färgen. Men det var bara att fortsätta. Tydligen om man mättar virket först med olja, håller det längre. Men det är en överkurs för mig.
Vet själv att undvika allt mörkt. Även vår gamla hus var målat med mörkbrun täcklasyr. Du vill inte veta vad hände på sidan mot söder. Aldrig mer!

Men om man gillar bättra på ...

Lycka till ;)
 
storken skrev:
Ok :rolleyes:
Dock tror jag det blir svårt att få som en reklamation. Färgen har inte släppt. De kommer garanterat säga att det är huset som rör sig för mycket.

Uppdatera gärna med hur framgångsrika ni blir utifall ni reklamerar.

Som sagt fint ja! Praktiskt nja.. Tycker ni om det YES :p
Vi har haft en otrolig rörelse i huset under vintern som syns invändigt (takstolarna verkar ha rest sig på något sätt, husleverantören håller på och utreder), men den rörelsen tror jag inte påverkat utvändigt?! Vi kommer inte reklamera något utan har pratat med målaren som köper in lite färg till oss.
 
BigGitt skrev:
Inget illa menat. Sorry om jag sårade dig. Ibland är det svårt att föra i texten något som man vill ska "låta" roligt.

Och visst medger jag att svart med vit (exempelvis) är mycket snygg. Det tycker vi (jag och frun) med om. Men just detta att det värmer virket mer, gjorde att vi avstod. Den något högre temperaturen sprider sig in i virket och orsakar snabbare förstörelse. Så är det bara. Och alla världens målare kan hävda annat. Verkligheten säger annat. Har bekanta (eller snarare hade) som ångrade sig beträffande den svarta färgen. Men det var bara att fortsätta. Tydligen om man mättar virket först med olja, håller det längre. Men det är en överkurs för mig.
Vet själv att undvika allt mörkt. Även vår gamla hus var målat med mörkbrun täcklasyr. Du vill inte veta vad hände på sidan mot söder. Aldrig mer!

Men om man gillar bättra på ...

Lycka till ;)

Ingen fara, jag orkade bara inte med all ironi antar jag :confused: då ryter jag...
Nåja, jag hoppas att färgen vi valt kan hålla fasaden i gott skick iaf och hoppas vi slipper alla problem som dras upp här annars har det farits med osanning för oss :mad:

Jag har iaf fått mina frågor besvaade så jag tackar för alla svar! Ska ni måla svart (trots alla risker som då finns...) gör det antingen innan planken sätts upp (om ni har en husleverantör där detta går) eller efter ett år är väl då de råd jag kan sammanfatta. Eller köp in en pensel, färg och gott humör och bättra på år två :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.