Vi flyttade in i slutet på augusti förra året,huset var då nybyggt under hösten målades huset svart. Jag hade fått råd från olika håll att låta huset stå över vintern för att måla på våren istället så trät torkade ordentligt men måalren tyckte det var onödigt samt då måste hela huset tvättas innan målning. Så huset målade helt enkelt under hösten. Jättefint blev det!

Men... nu har planken krympt och det ser jättefult ut på sina håll se bilden nedan. Vad gör vi? Är det ett arbete vi kan reklamera eller får vi helt enkelt öppna upp plånboken och få det fixat?

Mitt råd till er som står i valet att måla nu eller inte om huset är nybyggt, säger jag vänta... iaf om huset har en färg där dessa krympningar syns tydligt.
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det hjälper inte er nu, men när man har panel med spånt eller fas, så bör man måla innan man sätter upp den. Är det lockläkt så målar man innan man spikar på läkten.

Reklamera är väl knappast att tänka på, så där blir det alltid. Möjligen kan målaren ha varit dålig på att kommunicera med er. Han borde berättat att ni skulle bli tvungna att bättringsmåla efteråt.

Så mycket plånbok blir det väl ändå inte? Vänta tills det har varit riktigt varmt och torrt en längre period, sen får ni dutta i springorna. Men det kommer alltid att dyka upp någon glipa någonstans.
 
Huset är från Trivselhus och levereras med fasaden på och då grundmålad så vi kunde inte måla den innan uppsättning :( Hur gör andra som bygger sina hus på det sättet? Är det ett allmänt problem bland husbyggare?

Nej det är klart, det kostar väl inte så mycket att fixa men känns trist, det är ju så mycket som kostar ändå att man inte vill släng aut något extra när det finns tusen andra saker man vill göra :)
 
Jag kanske ser fel, men det ser ut som not och fjäder "lämnat" varandra. Ska det verkligen vara så? Då måste ju trät ha krympt ordentligt.
 
bonnier skrev:
Jag kanske ser fel, men det ser ut som not och fjäder "lämnat" varandra. Ska det verkligen vara så? Då måste ju trät ha krympt ordentligt.
Lite fel har du ;)

Den skulle se ut som det röda. Medan krympningen och vridningen orsakade att det ser ut som det svarta.
En liten burk,liten pensel och lite tid fixar det.
 
  • panell.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har samma fenomen på mitt nybyggda garage, blir ett sommarprojekt med en liten pensel som sagt att fixa det.
 
En burk, pensel och tid efter en förhoppningsvis varm sommar inbokat :)
 
Glöm inte om bira ;-)
 
BigGitt skrev:
Glöm inte om bira ;-)
Givetvis inte å speciellt inte om grillen är i gång
 
En del hustillverkare avråder från att måla husen svarta av just denna anledning. Finns en granne i kvarteret med svart hus och han måste bättringsmåla sydsidan varje år...
 
gullegrizen skrev:
En del hustillverkare avråder från att måla husen svarta av just denna anledning. Finns en granne i kvarteret med svart hus och han måste bättringsmåla sydsidan varje år...
Av just den anledningen frågade jag vår husleverantör innan vi målade och de hade lite olika åsikter.
- Vänta ett år med att måla
- inga problem om du använder den och den färgen

Målaren sa att det inte var några problem så vi gick på hans åsikt.

Men att behöva bättringsmåla varje år?? Varför? Då måste fasadbrädorna krympa mer och mer och tillsut försvinna eller? ;)
 
Jag har svart hus och det har inte torkat i sär något efter första året. Som mhg skriver så borde fasadbrädorna försvinna till slut i så fall.
 
  • Gilla
mhg_3
  • Laddar…
mhg_3 skrev:
Av just den anledningen frågade jag vår husleverantör innan vi målade och de hade lite olika åsikter.
- Vänta ett år med att måla
- inga problem om du använder den och den färgen

Målaren sa att det inte var några problem så vi gick på hans åsikt.

Men att behöva bättringsmåla varje år?? Varför? Då måste fasadbrädorna krympa mer och mer och tillsut försvinna eller? ;)
Brädorna krymper inte i all evighet. Men kan vrida sig lite. Ena året kan du få en springa på 1 mm i mitten. Nästa år i kanten på ena sidan. Brädorna krymper och sväller med fukten!
Därför är det bäst att måla innan monteringen :(
Köper man prefab är det bara att måla och bättra på. Kan vara i flera år!
 
Ha ha det är bafa att bättra på vart efter.
Vad säger man vill man var fin får man måla som fan ;-)

Skämt åt sidan.. Svart färg är ett styggelse för hus. Ni får leva med problemmet och lagom det tar slut så blir det dax att byta fasaden för då är torrsprickor i alltihopa på södra och västra sidan. Då kommer ni inte villa ha svart längre och det bli att klä om hela huset.

Det är samma för de som öppnar upp till nock och klagar att det är svårt att få varmt i huset på vinter eller om man har för stora fönster.

Ja ja man lär sig av misstag!
Håll ut bara?!
 
storken skrev:
Ha ha det är bafa att bättra på vart efter.
Vad säger man vill man var fin får man måla som fan ;-)

Skämt åt sidan.. Svart färg är ett styggelse för hus. Ni får leva med problemmet och lagom det tar slut så blir det dax att byta fasaden för då är torrsprickor i alltihopa på södra och västra sidan. Då kommer ni inte villa ha svart längre och det bli att klä om hela huset.

Det är samma för de som öppnar upp till nock och klagar att det är svårt att få varmt i huset på vinter eller om man har för stora fönster.

Ja ja man lär sig av misstag!
Håll ut bara?!
Därför målar de SMARTA med ljusa färger! ;)

Vårat hus är målat med MYCKET ljus färg :D

Edit. Svart drar till sig mer värme. Kolla med ir termometer. Ljus fasad mot svart ;)
Det bara måste bli sprickor. Annars får man satsa på mycket feta färger. Men dessa torkar ut virket med.

Sol tid och vatten :D...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.