Vi har asfalt liggande på lite halvdåligt underlag på gången upp till huset (inte vi som anlade). Det sluttar en del, men inte panikmycket. Lagom mycket för att det blir halt som tusan vintertid är det iallafall... Ett annat problem är att asfalten är inte snygg längre heller eftersom den har ett längre (men stabilt senaste åren) tjälskott längs hela asfaltsgången, samt en lagning som är klart ful.

Dessa två saker gör att vi lurar på att lösa ett eller båda problemen på något vis. Alla tips för enkel men fungerande lösning vore uppskattat! Jag är klart orolig att det blir ett stort jobb ifall jag tar upp asfalten eftersom det kan sluta med att jag måste göra om hela bärlagret då.

Hur brant kan man göra en grusgång på ett hårt underlag som asfalt? Hur djupt måste man göra (och med vilka grustyper) för att det ska ligga stilla, men ändå följa backens sluttning? Jag har en del betongsten jag skulle kunna lägga som en avslutande kant på grusdelen samt som trappsteg ned från grusgången i så fall.

Skulle det vara smartare/lättare att lägga ngn marksten, dvs krävs det mindre arbete för att få det snyggt och för att det ska ligga stilla då, eller glider markstenen bara iväg när det sluttar? Jag inser att halkan skulle vara densamma med marksten som med asfalt, men det skulle iallafall vara snyggare då.

Vad tror ni? Några bra förslag på hur vi kan lösa detta?
 
harry73
Jag blir lite rätt när jag läser din fråga. Vill du ha asfalten kvar och lägga grus ovanpå asfalten?. Om du gör så får du problem med vatten framförallt under tjällossningen, och så behöver du ett ordentligt gruslager för att undvika att gruset rullar ner.

Jag skulle inte heller lägga marksten ovanpå asfalten (lite av samma anledning) Sen blir marksten också halt.

Problem med en (brant) backe är att man får ordentliga vridkrafter på ytan (grus rullar ner och bilen gräver in sig i vägen) eller maksten trycks ner för backen. Men så brant är kanske inte din uppfart.

På asfalt och marksten går det bra att använda vägsalt. På grus rinner slaltet ner i gruset så fort det kommer i lösning.

Om du vill snygga till asfalt skulle du kunna lägga en ytbehandling ovanpå den (bitumenklister med sten ovanpå). Eller så lägger du ett tunnt lager med en mjuk asfalt ovanpå.

För att undvika tjällskador kan du ser till att du inte har en hög med snö på/längs asfalten. för snöhögen set till att marken under högen är genomfrusen, och delen bredvid värms upp av solen under dagen, för att frysa igen på nätterna. På det viset får man en del med inget tjällyft (under snöhögen) bredvid en del med tjällyft, och på gränsen får man sprickor.

Själv tycker jag att gammal sliten asfalt kan vara finare än nylagd asfalt, så mitt förslag är att du tätar dina spickor och snyggar tilll din lagning..
 
Då är vi två som är rädda, för det är exakt så jag känner mig!

Jag hittar rent ut sagt ingen vettig men enkel lösning, men det har hänt förr att jag varit lite för övernoga. När det rinner så pass med vatten under asfalten (vet det från hur blött det var där vi lagade) så känns det dock som att tar man upp den så blir det till att göra om på allvar (och på riktigt). Det är därför jag försökte se om det skulle finnas någon annan lösning som skulle innebära ett mindre projekt, så du har helt rätt att jag vill slippa det om möjligt.

Det sluttar nog lite för mycket för att jag ska vara bekväm att satsa på sluttande grus på ett hårt underlag och jag är helt med på problemet med vridkrafter. Möjligen skulle bitumenklister och sten gå, men tjälskotten är oroande. Jag har ett tjälskott som går längs hela backen ned som effektivt stoppar ett tunnare lager asfalt för att jämna ut - annars hade det varit första tanken.

Den initala planen var därför att fylla ut rejält med horisontella viloplan och ha två trappor (ena på halva vägen och andra längst ned), samt ha rejäla väggar både i sidorna och där trapporna ska vara. Det börjar dock bli tveksamt om det är ett mindre projekt än att ta upp asfalten, fixa underarbetet och lägga ny. Vad jag även lurat på är att ha ett par-tre mindre stoppande väggar för att begränsa hur mycket 'lavintendens' det blir på gruset. Dock är det svårt att få alla 'lavinskydd' bra förankrade för att på allvar hålla emot vikten från fyllningen. Risken att ytgrusen bara skulle rulla ned hela tiden är också stor.

Nae urk.

Det är möjligt att man måste upp med allt, eller så lära sig leva med utseendet.

Fler kloka tankar?
 
harry73
avsikten med ett tunt asfaltlager är inte att hålla ner kostnader (även om det är trevligt :)) men att hålla beläggningen flexibel så att den kan röra sig med t ex tjälen. Om du tar en mjuk asfalt blir effekten även större
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.