Är det ok att sammankoppla en 5-ledare, typ EKLK 5G1,5, med 2 st RDOE i ett CEE-don? Ändamålet är att möjliggöra en lätt isärtagbar ihopkoppling av en dränkbar pump med vippa som larmgivare. Pumpen, 1-fas, kräver 3 ledare och vippan två, ingen jord. EKLK förläggs i jord. CEE-donet under lock utomhus i fuktig miljö, ej vattenstrilning eller liknande.
 
Jag tror det inte finns CEE-don som är godkända för att klämma två ledare genom dragavlastningen. Det borde dessutom äventyra fuktskyddet, kanske extra viktigt när det är en pump.


En variant kan kanske vara att använda ett blått 3-poligt CEE-don (eller vanlig schuko) för pumpen, och t.ex. ett 4-poligt blått CEE-don (för att det inte ska gå att koppla fel) för givaren.
 
På grund av risken för att CEE-donet av misstag kopplas in ett vanligt 400V-uttag skulle jag ändå vilja föreslå antingen fast anslutning i en IP-68 dosa eller någon annan typ av don, exempelvis: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/xg693_data_d-e.pdf

Glöm sedan inte att EKLK skall förses med kabelskydd om den förläggs i jord.
 
Ett större problem är att man använder CEE-donet till något man inte förväntar sig, med de risker det innebär när någon i framtiden ska koppla om, använda pumpen någon annan stans, eller byta pump.

Ta istället ett specialdon, till exempel från Amphenol eller Harting som är anpassat för rätt ström, spänning och miljö. (Om du inte kan tänka dig att ha separata kontakter för kraft och signal, för då blir det ju mycket enklare. Att köra signal i CEE-don är inte speciellt lämpligt hur man än gör.)

Edit: Och kokar man kaffe samtidigt som man skriver forumsvar så hinner någon annan svara före...

Tillägg: Jag antar att pumpen skall ha jord+nolla+fas, och då är det inget ju inga problem att köra både kraft och signal genom EKLK 5G1,5. Jag är inte säker på att jag riktigt förstår hur du tänkt kombinera den kabeln med RDOE, och framförallt inte vad poängen är? Jag antar att jag missförstått hela systemet på något sätt...
 
Redigerat:
Tack för alla värdefulla synpunkter. Några kompletterande upplysningar:
-poängen med CEE-don (el liknande) skulle vara att kunna ta upp kabelpaketet ur pumpgropens hals för att göra tex byte av pump. Det är trevligare än att ligga dubbelvikt ned i en pumpgrop för avlopp.
-man skulle slippa dra två EKLK i mark till anläggningen.
-för att svara på en inte ställd fråga: pumppakets kablar måste gå dolt (i mark) vilket nödvändiggör en omkoppling till EKLK eller PEX om man så vill.
 
Eftersom du ändå måste skruva på CEE-donet på den nya pumpkabeln kan du lika gärna göra en fast anslutning. Det blir samma jobb.

Jag antar att kablarna är så långa att dom räcker upp till markytan?
 
Risken att nån tar med givaren till Norge och där ansluter den i ett norskt trefasuttag torde väl vara nära noll va?
 
Dra femledate till pumpgropen, sätt en IP-66 kopplingsdosa, koppla in nivåvippan i kopplingsdosan, koppla in en tre-polig vattentätt uttag (mha kabel till kopplingsdosan) montera vattentät stickpropp på kabeln från pumpen.

Om du gör på det sättet får du din funktion men ändå driftsäker lättdelad anslutning.
 
Göran.W
Blir inte riktigt klok på hur det ska funka men det finns iaf cee don som är 6 poliga där 6:e polen används till signal överföring om det kan funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.