Hej, jag är ganska nybliven stugägare. Vi har inte vintervärmt vår stuga (det saknas isolering) och nu undrar jag om man kanske skall investera i en avfuktare. Kan det vara en idé att köra nu för att få stugan i bra skick?
Kanske kan man till och med låta den stå där under vintrarna för att se till att det inte blir för fuktigt inne?
Hur gör ni som inte värmer er stuga på vintrarna?
 
Vad för en slags stuga är det? Vanlig oisolerad sommarstuga i trä brukar inte bli några fuktproblem såvida den inte ligger väldigt skuggigt eller fuktigt. Om ni vill gardera er så är det framför allt under vår och sensommar som en avfuktare kan göra nytta under perioder då stugan står oanvänd.

Man kan också sätta in en solarventi för att gardera sig mot muggig lukt i stugan.

Personliga erfarenheter: Mina föräldrar har en oisolerad stuga i trä från 60-talet som aldrig är uppvärmd och som aldrig haft problem med fukt eller dålig lukt. Mitt eget sommarhus i lertegel som inte är uppvärmt och vintertid har däremot mycket fukt i väggarna och därför kör jag avfuktare från maj till oktober.
 
En avfuktare kan du bara köra om det är plusgrader, för du måste ju avleda vattnet någonstans.
Du måste alltså ha minst +5 inomhus.
Då är det klart bättre med en luftsolpanel som Sommartorparn föreslår. Det finns flera olika varianter. Läs på forumet. Sök på luftsolpanel eller luftsolvärmare.
Du måste dock ha södersol på stugan även på vintern när solen står lågt för att det skall funka bäst.

Vi har en luftsolpanel som vi byggt själva och den gör att vi får fint inneklimat så fort solen visar sig - även på vintern. Rekommenderas.
 
Köp såna där fuktslukare på Biltema el. liknande ställen, kostar 50-50 spänn styck, har haft ett par i stugan i vinter o dom är riktigt effektiva, tar upp massor av fukt.
 
50-60 spänn ska det vara.
 
Men en torrboll funkar väl inte i en dragig oisolerad sommarstuga.
 
sventus skrev:
Köp såna där fuktslukare på Biltema el. liknande ställen, kostar 50-50 spänn styck, har haft ett par i stugan i vinter o dom är riktigt effektiva, tar upp massor av fukt.
Och hur många dagar tog det innan saltet hade förvandlats till vätska ?
Har också prövat sådana, men konstaterade att effekten var som en spott i missisippi (fast tvärtom :confused:)

Jag vidhåller att den kritiska årstiden för fukt i stuga är inte vintern utan vår - höst, dvs när det är tillräckligt många plusgrader för att en avfuktare ska kunna fungera. Särskilt kritiskt är det på sensommaren om huset står igenstängt. Då är luftfuktigheten som högst, det är varmt och det kan bildas mögel. I ett trähus är dock risken betydligt mindre än i ett tegelhus.
 
Redigerat:
Kan inte se att det står att stugan är särskilt dragig...ett par stycken fungerar utmärkt i en sommarstuga, om man tömmer behållaren 1-2 ggr i veckan.
 
Är den oisolerad så lär den inte vara tät.
En säck räcker till en hink, det blir dyrt o omständligt att fylla på en ny säck ett par gånger i veckan spec om inte TS är på plats.

Naturligtvis är en avfuktare en bättre lösning om den är kopplad till avloppet.
Sedan är det ju inte heller självklart att TS behöver oroa sig för hög luftfuktighet.
 
Nä helt tätt är det nog inte. Tycker själv att dom fungerar bra, har inte haft någon fukt alls att prata om sen i höstas. Säck vet jag inte, det är påsar som räcker ett par månader, enkelt att byta.
Och visst...avfuktare är nog allra bäst.
 
Jag kör med 3st av varianten som L-Bror länkar till och tycker att det funkar fint. Jag köpte även ett finmaskigt nät och knöt ihop detta med 2 kilo vägsalt i varje så det blev en påse. Det steget går säkert att slippa om man använder mer finmaskiga durkslag.

Jag har ett fritidsställe på ca 40 kvm och har tömt hinkarna varannan månad under vinterhalvåret och då har det kanske varit ca 1,5-2 liter vätska i varje så det har ju sänkt fukthalten en del till en billig peng. Ghetto style! ;)
 
L-Bror skrev:
Stor billig torrboll
[länk]
Japp, detta fungerar utmärkt och kostar en bråkdel av så kallade "riktiga torrbollar".
 
Sätt in en lösning som du inte behöver underhålla. En solfångare av modell Solarventi (har en sådan), det finns flera liknande av andra fabrikat som fungerar på samma sätt. Är underhållsfri och tillför friskluft, samt ger lite uppvärming av luften. Fläkten drivs av en 12V solpanel. Fungerar vinter som sommar, under förutsättning att den kan monteras i ett bra solläge mot söder.
Föredrar frisk ventilerad luft än att försöka torka ur stillastående luft i en sommarstuga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.