Jag har fått rekommendationer att flytta min tråd hit, där den bättre hör hemma.

Jag har byggt en ny carport (i gammal stil för att passa in i bebyggelsen).
Jag lade 2kW solpaneler i söderläge. Panelerna är av en ny typ (hör till gruppen BIPV) med falsade profiler i kanterna, så att de bildar ett helt vattentätt tak när man lägger dom.
Typen finns inte att köpa i Sverige än. Bl.a. därför importerade jag från Kina.

Panelerna kostade med frakt hem till dörren, försäkring och moms 18142:-.
Till det köpte jag en Fronius IG20 inverter på Ebay som bara gått 1000kwh för 5200:- med frakt.
Totalkostnad strax under 24000:-
Nu är anläggningen godkänd av nätägaren och producerar för fullt.


För de som inte vet, så är en inverter en apparat som kör ut solenergin på elnätet.
Dvs. en apparat som gör om solpanelernas likström till en lämplig växelström, och sedan matar ut den på elnätet (se bilden).
Där använder jag strömmen i första hand till min egen förbrukning.
Energin jag inte hinner göra av med går ut på nätet, och registreras i min elmätare som exporterad energi och jag får betalt av elbolaget för den.
Allt sker helt automatiskt.
Anläggningen, som har märk-effekten 2kW, har varit i drift i två veckor och hittills genererat 122 kWh varav jag exporterat 89kWh.


Jag får (ska få, det har bara gått 14 dagar än) 1:50/kWh för den ström jag exporterar.
Det kostar ingenting att ansluta anläggningen till elnätet. Inte heller mätarbytet.
Jag tror att jag per år ska få knappt 2000kWh från panelerna.
Så det tar ca 8 år att tjäna in. Om man tror att nuvarande elpriser står sej.

Å andra sidan kanske man inte bygger en sån här anläggning bara för att tjäna pengar. Det finns säkert andra sysslor som lönar sej bättre. Det här ger liksom ett annat mervärde.
Och att lägga vanligt tak hade väl också kostat någon krona, så återbetalningstiden blir nog något år kortare.
Jag har köpt panelerna av ett företag i Kina som heter Blue Carbon Technology Inc . http://www.bluecarbontech.com/en/index.asp (som jag hittade på alibaba.com som i sin tur är en samlingportal för hur mycket grejer som helst.... där hittar man även liknande paneler från andra tillverkare. Sök på BIPV i deras sökruta).

sunny@bluecarbontech.com har jag kontakt med där, och hon är vettig.

Det är en del pyssel att göra affärer med ett Kinesiskt företag, om man inte handlat av dom förut (Scam-sökning, produktuppgifter, fraktföretag mm). Inget svårt, men lite tidsödande.
Men har man bara tid så kan det vara ganska stimulerande att genomföra en importaffär. Jag har också fått flera vänner där borta, och det är trevligt att lära känna dom och deras kultur och vardag.

Om man beställer sjöfrakt (mycket billigare än flygfrakt, men tar en och en halv månad) direkt av kineserna ska man veta att det tillkommer hamnavgifter från det Svenska speditionsbolag som lyfter panelerna av båten (ca 2000:).
För dessa paneler beställde jag frakt av ett svenskt fraktbolag: Terminus Spedition & Transport AB i Göteborg (dit panelerna kommer). Dom fraktar även åt privatpersoner. Dom är vana att synka med Kineserna och det hela funkade otroligt smidigt.


Garantin är 80 % efter 25 år. Hur den fungerar i praktiken vet jag faktiskt inte. Osäkert kort.
Men är panelerna hela när dom kommer så är det väl inte så mycket som kan hända som faller under garantiåtaganden, bortsett från någon hotspot pga. dålig bandlödning.
Jag har dock aldrig sett någon hotspot trots att jag varit inblandad i anläggningar med hundratals paneler.

Man monterar panelerna ungefär som man lägger tegelpannor. På de längsgående profilerna finns spår att skjuta in en försänkt m6-skruv som man sedan fäster i lämpligt underlag (i mitt fall 45x45-regel). Då kan man lätt justera dom i längdled.
De har en justermån i sidled på 25mm.
Profilerna är så kraftiga att jag inte tror att det behövs stöd på mitten av panelen. Jag bifogar en .pdf-fil.
Måttet på kortsidan är dock 25 mm för litet (vilket jag påpekat och de ska ändra det).

Elcentralen är en vanlig 12-modulers IP65 med JFB och dvärgbrytare.
De båda arbetsbrytarna är kopplade som 2-poliga frånskiljare. Dels för invertern på AC-sidan och dels för panelerna på DC-sidan.
De klarar 16A 690V 25kA. De borde också vara märkta med "AC". För det hände en malör på DC-sidan.

Jag kortslöt varje panel och mätte med amperetången (vid solsken), för att kontrollera att alla gav stipulerad ström (ca 8A). Det gjorde alla paneler. För säkerhets skull gjorde jag samma kortslutningsmätning när alla paneler var kopplade i serie, för att se att det inte fanns någon svag länk i seriekedjan.
Jodå, de gav 8 A då också.
Frid och fröjd trodde jag.
Så skulle jag bara bryta bort panelerna med arbetsbrytaren (för att ta bort kortslutningsbygeln): BZZZZZZZZRRRRRRRRRRRRRAPPPPPP!!! + en rejäl ljusbåge som inte ville slockna i första taget. Trots att inkapslingen över brytkontakterna satt kvar (locket till brytaren var dock borttaget).
Det var ju bara 8A och 320V.
Men. Det är svårt att bryta likström..........
Elsäkerhetsverket har nog uppmärksammat detta eftersom man måste märka här och där "Apparaten är spänningssatt från två håll. Vid arbete på apparat bryt först växelströmssidan sedan likströmssidan".
Uppmärkningen enligt Elsäkerhetsverkets rekommendationer är för övrigt ganska omfattande.

Ljusbågen slocknade av sej själv efter några sekunder.
Brytaren fungerade efteråt, men jag böt ut den för ev. spänningsfall (och effektutveckling) över kontaktytorna.

Panelerna släpper igenom ljus. Det finns även paneler som helt glasklara (vid sidan av kiselcellerna förstås) och släpper igenom mer ljus.

Meningen är att det i carporten så småningom ska stå en elbil, som laddas av panelerna. Men än så länge är elbilar på tok för dyra. Så det får nog vänta något år till de finns som begagnade.
 
  • 021liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 033liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • invliten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helder och 7 till
  • Laddar…
Intressant och seriöst! Vad har du för elbolag?
 
Mitt elbolag är Sala-Heby Energi (SHE).

Jag ser att solpanelens .pdf-fil saknas i mitt inlägg, så jag provar att ladda upp den igen.
 
Mycket intressant, tack för det utförliga inlägget!
Hur många kvadrat solpaneler är det?
 
Kul ide med att ha en elbil som laddar i garaget. För min del är det ju dock så att jag jobbar dagtid och därför bara har bilen i garaget på kväll och natt.
Visserligen så säljs elen som blir över på dag och sedan köps den tillbaka på kvällen, men lönar det sig? Hur kan du få så bra som 1.50 för det du säljer?
 
perfekt med sådana solpaneler på ett nytt hus..
då sparar man in tegelpannorna....eller vad man nu lägger
gör ju det hela mer ekonomiskt...
 
Otroligt bra!
Skall tänka på det den dagen det är dags att byta tak. Och hur bra som helst när de släpper igenom ljuset.
 
Helioz skrev:
Hur många kvadrat solpaneler är det?
Det är 18 kvadrat totalt. Har man större paneler blir det färre profiler och "utfyllnad". Man kan då få in samma effekt på något mindre yta.
 
j-o75 skrev:
Hur kan du få så bra som 1.50 för det du säljer?
Det är tack vare de certifikatsavgifter som alla elkunder betalar på sin elräkning. De ska sedan energibolagen använda bl.a. till att förnybar energi.
1.50:- inte helt unikt. Titta på den här länken http://bengts.blogg.viivilla.se/kopare-solel/
 
Lars-Erik säljer du el till telge energi?
 
tjena skrev:
Lars-Erik säljer du el till telge energi?
Nej, till Sala-Heby Energi (SHE).
 
Lars-Erik skrev:
Nej, till Sala-Heby Energi (SHE).[/QUO
ok ..måste du vara helkund där ,för att dom ska köpa din el?
 
tjena skrev:
ok ..måste du vara helkund där ,för att dom ska köpa din el?
Japp, det måste jag.
 
Kul och intressant tråd. jag kan inte låta bli att fundera på hur säkra dessa solfångare är mot vatten och vind. Törs man lägga upp dom på ett tak med isolering i mellan bjälklagret utan att ha kärnpapp under ?.
Dessa paneler kan kanske oxså vara ett alternativ till altan tak.
 
Det jag funderar mest på är hur elektroniken klarar åska? Vi drar ju ut alla sladdar så fort det börjar och när vi åker hemifrån på sommaren, men ibland hinner man ju inte och då ryker en telefon eller en dator!
Klarar paneler med utrustning detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.