Hej,

Vi ska anlägga en altan på en uteplats där det tidigare funnits en altan på 8 x 6 meter.
Den tidigare altanen låg bara på brädor direkt på marken vilket ju inte kändes så seriöst och det var dessutom ganska svajigt.

Vi vill också höja upp den nya altanen i nivå med dörren, därför finns det väl vad jag kan se två alternativ, antingen plintar eller lecablock.

Underlaget verkar vara bara sand med rätt mycket sten (har provgrävt ca 100 cm).

Vilket av dessa alternativ verkar vettigast tycker ni?

1. 700mm färdiggjutna plintar i ~ 100cm hål med makadam i botten och sedan eventuellt en trädgårdsplatta på det och eventuellt isolering runt plinten.

2. Lecablock. Inte kan man väl helt sonika bara lägga dessa på sanden och börja bygga? Räcker det att packa sanden med en padda eller bör jag gräva bort sand och lägga ett lager makadam, isåfall hur djupt?

Tacksam för all svar och tankar kring detta!
 
1 Det är ett bra alternativ bortsett från isoleringen som är helt utan nytta, fyll istället med singel som dränerar bort vatten så inte tjälen får tag i plinten.

2 Det är inte helt lätt att svara på men det är ju en lösning som fungerar om det inte skall upp så högt.
 
Det ska inte upp så högt utan det hade lätt räckt med ett block och sedan 45x170 på det.

Ju mer jag tänker på det, ju mer overkill känns det med plintar på en yta som redan är plan och dessutom känns det mer "riskabelt" med tanke på tjälen än en flytande konstruktion.

Skulle därför vilja bygga på lecablock men är osäker på om jag behöver platta till sanden (den är redan packad rätt bra efter att ha legat där i 30 år) med en padda då, eller om jag till och med bör ha ett bärlager av makadam.

Är det någon som har koll på detta?
 
Har nu kommit så lång att jag bestämt mig för att bygga på marksten.

Sitter och funderar lite på konstruktionen och det blir lätt för högt om jag inte går ned i virkesdimension mer än jag skulle vilja.

Funderar därför på att sätta reglarna mellan bärlinorna som jag sett att andra snackat om här, men då pratas det ju om att skråspika eller använda balkskor.

Spika verkar svår om man inte är van och balkskor blir ju dyrt att skaffa så pass många. Jag undrar därför om det inte går att skruva, isåfall med vad för slags skruv?
 
Är det en väldigt stor altan du ska bygga? Balkskor kostar en tia styck ungefär.
 
Anna_H skrev:
Är det en väldigt stor altan du ska bygga? Balkskor kostar en tia styck ungefär.
Nej det är det väl inte, men cirka 1200:- går balkskorna på, inte så mycket egentligen men kommer man undan utan så kan man ju lägga de pengarna på annat.
 
Då undrar jag hur tätt du tänkt ha mellan reglarna och bärlinorna egentligen om du ska klämma in 120 balkskor?? Eller ska du ha kortlingar mellan reglarna ckså?

Vår altan är något mindre än din gissar jag, ca 8 meter lång, 4 meter bred på halva, 5 meter bred på halva, vi har bara ragt reglarna löst på stenarna i sanden, och satt en bärlina i framkant. Trodde vi hade en bärlina mot fasaden och blakskor där, men jag ser när jag tittar tillbaka på bilderna att vi inte har något alls, reglarna bara står där och hålls ihop av trallen.

Bärlinan i framkant på breda delen sitter under reglarna, så där blev det vinkeljärn.

Födelen med sand: man behöver inte krångla med en massa gjutning av plintar, bärlinor och grejer, det blir bra ändå. Vi grävde bara bort 15 centimeter sand för att få plats med stående reglar istället för liggande trallbrädor som förra ägaren skruvade altanen i.

Fuskbygge? Har funkat fint sedan 2005 iallafall.
 
Anna_H skrev:
Då undrar jag hur tätt du tänkt ha mellan reglarna och bärlinorna egentligen om du ska klämma in 120 balkskor?? Eller ska du ha kortlingar mellan reglarna ckså?

Vår altan är något mindre än din gissar jag, ca 8 meter lång, 4 meter bred på halva, 5 meter bred på halva, vi har bara ragt reglarna löst på stenarna i sanden, och satt en bärlina i framkant. Trodde vi hade en bärlina mot fasaden och blakskor där, men jag ser när jag tittar tillbaka på bilderna att vi inte har något alls, reglarna bara står där och hålls ihop av trallen.

Bärlinan i framkant på breda delen sitter under reglarna, så där blev det vinkeljärn.

Födelen med sand: man behöver inte krångla med en massa gjutning av plintar, bärlinor och grejer, det blir bra ändå. Vi grävde bara bort 15 centimeter sand för att få plats med stående reglar istället för liggande trallbrädor som förra ägaren skruvade altanen i.

Fuskbygge? Har funkat fint sedan 2005 iallafall.
84 balkskor tror jag att jag fick det till när jag räknade efter förrut, men jag har inte lyckats hitta några för tian utan de ligger närmare 15, därför räknade jag med 1200:-.

Fyra bärlinor blir det, och CC60 på golvreglarna. Och sedan extra reglar vid kanterna för att "rama in" trallen.

Det där som ni gjort med att bara lägga golvreglarna utan bärlinor har jag också funderat på, men det blir så jäkla mycket sten att lägga ut och få i våg då. Känns som att det blir lättare att köra med bärlinor.

Iochförsig så kanske man bara kan lägga reglarna stående på sanden om man har NTR/A virke?
 
Vi håller på med vårat trädäck på 97 kvm runt poolen och eftersom altandörren ligger så lågt i förhållande till marken så var vi tvungna att lägga reglarna på betongplattor med syllpapp emellan. Köpte alla reglar på Optimera som hade samma pris på NTR A som de större byggvaruhusen hade på AB. På den stora delen av trädäcket är reglarna totalt 9m långa vilket skapade en viss huvudbry när det kom till att väga in alla reglarna men vi fäste reglarna i den inre och yttre regeln och vägde av där samt på mitten. När vi var nöjda var det mycket enklare att bara justera in resten av plattorna.
 
Vad gäller plattor var vårt problem snarast hur vi skulle bli av med de som blev över, eftersom halva altanen var stenlagd innan. Att få det tillräckligt i våg tog inte lång tid som jag minns det? Det behövs ju ingen millimeterpassning direkt, det är ju inget hubbleteleskop du bygger. Vi lade ut plattorna på ett ungefär, lade på reglarna och så vattenpass på reglarna, såg till att de lutade lite lätt från fasaden förståss. Mot fasaden ser man ju att reglarna är rätt, iallafall här, bara direkt under panelen.
 
Sitter och funderar på hur man löser det så att "sidan" på altanen blir bra.

Den främre bärlinan, 45x170 eller 45x195, kommer ju också att utgöra sidan på altanen, men eftersom den är över 8 meter lång kommer den behöva skarvas.

Blir det snyggt ändå, eller bör man bygga någon slags kjol? Hur har ni andra löst det?
 
Jag kommer att bygga en kjol på vårt trädäck för att dölja skarvarna känns inget kul att visa fula spikplattor...
 
Nej verkligen inte, jag tänkte iofs att det kanske räcker med en spikplatta på insidan så att man bara ser glipan mellan brädorna isåfall.

Fast bäst blir det nog med en kjol, men frågan är då hur man bygger en snygg sådan på en altan med ~200mm totalhöjd? Två stycken 95 mm breda trall?
 
roadss skrev:
Nej verkligen inte, jag tänkte iofs att det kanske räcker med en spikplatta på insidan så att man bara ser glipan mellan brädorna isåfall.

Fast bäst blir det nog med en kjol, men frågan är då hur man bygger en snygg sådan på en altan med ~200mm totalhöjd? Två stycken 95 mm breda trall?
Vår tomt sluttar så jag kommer att använda mig av 95mm trall som jag får kapa lite snett ner mot marken för att det ska passa. Jag har slagit på bitar av 95mm trall som står horisontellt som jag sedan skruvar kjolen i. Detta gjorde jag innan jag började lägga trallen för att veta hur långt ut jag skulle gå med den yttersta trallbrädan.
 
Henrik Engström skrev:
Vår tomt sluttar så jag kommer att använda mig av 95mm trall som jag får kapa lite snett ner mot marken för att det ska passa. Jag har slagit på bitar av 95mm trall som står horisontellt som jag sedan skruvar kjolen i. Detta gjorde jag innan jag började lägga trallen för att veta hur långt ut jag skulle gå med den yttersta trallbrädan.
Jag gör nog likadant, tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.