Det kommer nog ta ett tag.

AliExpress är en mellanhand. Först beställer och betalar man. Pengarna hamnar hos dem och så långt har jag kommit nu.
Nästa steg är att leverantören i Kina skickar varan till mig.
Dom har 10 dagar på sig att skicka innan beställningen upphör och jag får tillbaka pengarna.

När jag fått varan (tar säkert minst 14dagar), så godkänner jag den och pengarna släpps till leverantören.

Just nu väntar jag på att leverantören skall skicka iväg klipparen, så det lär ta ett tag...
 
Nu har leverantören bara två dagar på sig innan ordern cancelleras. Grabben har inte fått tummen ur och skicka min klippare.

Vi får se hur det går. I värsta fall provar vi Supoman istället.
 
Hur går det?
 
När det var en eftermiddag kvar, fick jag ett kort meddelande om att de behövde mer tid innan de kunde skicka något.

Annonsen sade att de skickar inom sju dagar. Jag väntade tio.

Jag lät systemet automatcancellera ordern och får tillbaka pengarna.

Nu när Julas Landroid ligger på 8995:- om man går med i deras Club samtidigt, så är skillnaden i pris bara kanske 3400:-

Därför lutar det starkt åt en sådan.
 
Köpte en imower vilket verkar vara samma klippare för 2 år sedan och den är igång och klipper på sin 3:dje säsong, har i år köpt 2 nya batterier på biltema och 2 nya framhjul, total kostnad ca 450kr.
Har en tomt på ca 950m2 och den orkar nästan med hela men i år minskade jag ner och plockade bort en liten plätt framför huset som jag nu tänker klippa manuellt.
övrigt så har jag bytt ut strömbrytaren på baksidan för 20kr + lite annat småpill, det är väll bara en sak som jag inte gillar med den och det är att den inte har något rymningsskydd vilket gör att om den kommer utanför slinga fortsätter den att gå, hämtat den på gatan några ggr .

när jag importerade den från kina så kostade den 5500:- men moms och frakt.

funderar på att byta till en huskvarna eller landroid, bra att det finns lite billiga alternativ idag.
 
hej hej.Jonas.
jag ser fram emot en liten redogörelse för hur det funkar med ditt kina köp till robotklippare

mvh Tapio
 
Ibland blir det bättre än planerat.
Nu har jag installerat en Landroid i föräldrahemmet. Otroligt tyst.
Funkade kanon innan den snittade avgränsningstråden och rymde.
Inget som inte kan fixas. Antar jag behöver lägga ner kabeln i mattan.

Grannen där hade en gammal kinarobot i garaget som jag fick möjlighet att ta hem.
Den funkade bara i tre timmar för honom innan den körde över sin egen laddningsstation.
Därefter lossade ena klipparmotorn från botten på den och det var slut på det roliga.
Planen är att mecka lite med den. Kanske till och med byta ut styrdatorn. Vi får se...

Så.. Inget köp från Kina på horisonten för mig.
/Jonas
 
Haha, det låter nästan som du borde ställa upp i robotwars med den istället för att låta den klippa gräs. :)
 
Ja nu är den installerad hemma hos mig.
Låter som ett tröskverk jämfört med Landroid och HQ.

Inte mycket till IQ heller. Den verkar inte fatta att den skall åka hem och ladda när batteriet är tömt utan stannar bara.

Dock så har den klippt hela tomten nu efter lite trimmning av slingans dragning.
Vi får se hur det framlöper. Nust ju står den och laddar (hoppas jag)

Hittills kan ja säga att Landroiden är i en helt annan klass. För 8000 som den säljs för just nu är det ingen tvekan vad man bör välja.
Tur att min kinarobot bara kostade mig 500:-

Gränskabel fick bli vanlig FK kabel 1.5mm2. 100 meter för 185 kronor på Hornbach.
Funkade bra.
 
Efter totalt fyra timmar aktiv klippning gick vänstra hjulets växellåda.
Reservdelar på väg från kina, men dom kommer snabbt paja om jag inte justerar maskinen.

Drivmotorns växellåda är underdimensionerad. Tanken nu är att ta bort dubbarna på hjulen. Vi får se.
 
Komiskt! Vilken modell är det vi pratar om så alla vet? Cayrobot?
 
Ja, den ser ju precis ut som en sådan fast jag har köpt den begagnad och vet egentligen inte om innandömet skiljer.
Den har litiumJonbatteri och är från 2009
 
Jag byggde om drevet inne i hjulmotorn så nu är han igång igen. Genom att tejpa över dubbarna på hjulen hoppas jag få ner belastningen på dreven så de håller längre.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1340125092.498674.jpg
JonasForssell skrev:
Jag byggde om drevet inne i hjulmotorn så nu är han igång igen. Genom att tejpa över dubbarna på hjulen hoppas jag få ner belastningen på dreven så de håller längre.
Jag antar att du har helt platt tomt om detta fungerar. På min HQ 220AC är jag kraftigt beroende av fäste (har tom bytt till 230ACX-däcken) för att den skall kunna ta sig fram på vissa delar av tomten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.