Trhuster skrev:
Visst det går att fräsa med 1000 rpm, men om du räknar på det blir det ca 5000 rpm. Men att räkna skärdata är ju ganska meningslöst om man inte fräser i en riktig fräsmaskin.
Varför det? Hur många är det inte som bränner på maxvarv så fort det ska borras i en järnbit med förstörd skärpa på borret som följd. Jag menar inte att det är petnoga men att det ändå är klokt att ha ett varvtal och matning i rätt härad i alla fall. Men vad vet väl jag... ;)
 
mexitegel skrev:
Varför det? Hur många är det inte som bränner på maxvarv så fort det ska borras i en järnbit med förstörd skärpa på borret som följd. Jag menar inte att det är petnoga men att det ändå är klokt att ha ett varvtal och matning i rätt härad i alla fall. Men vad vet väl jag... ;)
Det blir runt 5000 rpm om du räknar på det, aluminium är inte som stål.
 
mexitegel skrev:
Varför det? Hur många är det inte som bränner på maxvarv så fort det ska borras i en järnbit med förstörd skärpa på borret som följd. Jag menar inte att det är petnoga men att det ändå är klokt att ha ett varvtal och matning i rätt härad i alla fall. Men vad vet väl jag... ;)
Ja problemet är att man orkar inte mata som det skall matas (handmaskiner) och då utvecklas det värme och borren med sin lilla massan smälter i spetsen. All borninig är bara s.k. grovbearbetning och då skall matningen vara hög. Därför är det så mycket bättre att borra i pelarborren än för hand.
 
Precis, problemet är att folk i allmänhet ökar varvtalet när borret börjar skära sämre vilket bara gör saken sämre. Det var därför jag reagerade på uppmaningen att i början på denna tråden om att ha maxvarv på fräsen.

Fler pelarborrar till folket!
 
  • Gilla
storken
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Precis, problemet är att folk i allmänhet ökar varvtalet när borret börjar skära sämre vilket bara gör saken sämre. Det var därför jag reagerade på uppmaningen att i början på denna tråden om att ha maxvarv på fräsen.

Fler pelarborrar till folket!
Nu pratar du om äpplen och päron, ett borr i stål är givetvis lätt och bränna om du har för högt varvtal. En belagd pinnfräs i aluminium kylt med rödsprit är inte lika lätt att bränna, det vanligaste problemet är att det "kletar" fast material i fräsen. Sen så underskattade jag max-varvtalet på en överhandsfräs då jag kör i riktiga fräsmaskiner i vanliga fall, vilket jag editerade ganska snabbt.


/Rikard
 
Min poäng var att folk i allmänhet oftast använder för höga varvtal och fel matningshastighet, alldeles oavsett vilken skärande bearbetning det handlar om. Jag betvivlar inte att du är kunnig inom området. :)

Jag hoppas att TS fått svar på sin fråga trots våra utsvävningar....
 
TS är nöjd, tack för alla kloka svar:)
 
ceson skrev:
TS är nöjd, tack för alla kloka svar:)
Bra att du är nöjd!

Det är inte så märkvärdigt.
a) kör så frässtålet arbetar mot matningsriktningen.
b) rödsprit blandat med en bra skvätt paraffinolja ger bra kylning och förhindrar att aluminiumet kletar.
 
Nu har jag fräst och kan konstatera att det var varken roligt, lätt eller blev bra:(
Ämnet jag utgick ifrån såg ut så här
P5270380.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter min misshandel såg det ut på detta vis
P5270382.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan konstatera att utan riktiga grejor så är detta inget kul skulle säkert varit avsevärt lättare med ett kordinatbord men det jag kollade på hos Jula var väldigt glappt.
Bitarna sitter på plats och fyller sin funktion om än med med utseende som stör mig.
Nu är det i alla fall lättare att flytta stapeln som alltid tycks stå i vägen.
P6010387.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker du gjorde det väldigt bra! Lite avundsjuk på din fina stapel... :p
 
Det där hade jag kapat bort i kap/ger sågen, ställt in på djupstoppet så man inte kapar igenom, kört ett antal snitt och filat jämnt i botten.
 
Trhuster skrev:
Tycker du gjorde det väldigt bra! Lite avundsjuk på din fina stapel... :p
Tack


verktygsgurun skrev:
Det där hade jag kapat bort i kap/ger sågen, ställt in på djupstoppet så man inte kapar igenom, kört ett antal snitt och filat jämnt i botten.
Då hade jag inte fått prova på att fräsa:) Jag ville testa möjligheterna på detta lilla projekt.
 
Hej Vad körde du med för pinnfräs hss eller hm och vilken diameter på pinnfräsen.Med tanke på förutsättningarna får du väll vara nöjd.
 
växelventil skrev:
Hej Vad körde du med för pinnfräs hss eller hm och vilken diameter på pinnfräsen.Med tanke på förutsättningarna får du väll vara nöjd.
HSS 8mm. Ja på plats funkar ju bitarna till det dom skall men jag trodde i min enfald att det skulle vara lättare:)
 
verktygsgurun skrev:
Det där hade jag kapat bort i kap/ger sågen, ställt in på djupstoppet så man inte kapar igenom, kört ett antal snitt och filat jämnt i botten.
jag hade gjort precis lika dant, har mkt bra erfarenheter av alu i kap/gersågen.Men negativt tandad klinga (gärna en special för alu) krävs för säkerhetens skull, alu hugger gärna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.