Tvättmaskinen har idag börjat strejka. Trumman har fastnat. Maskinen är snart 5 år och har säkert gjort minst 500 tvättar under dessa år. Härom året bråkade den men när jag gjorde rent filtret trillade ut något i storlek av en byxknapp och sen funkade allt som det skulle igen. Även nu kollade jag filtret och fick ut någonting liknande fast något mer sönderhackat. Dock vägrade trumman fortfarande snurra efteråt.

Vad tror ni som har erfarenhet av liknande problem, hur stor är chansen att det bara är något som fastnat som är lätt att få bort och hur mycket jobb är det att komma åt trumman? Verkar ju bara som skyddsplåten på baksidan sitter med några skruvar men jag antar att man på något sätt måste se till att det är vattentätt? Dessutom är elen fast monterad i väggen utan huvudbrytare av någon anledning. Antar att det inte sitter nån el i närheten av trumman och vattnet men tänkte det är bäst att fråga först innan man gör bort sig.

Då tvättberget växer med skrämmande hastighet måste beslut fattas snabbt.

Fråga 1 Är det värt att försöka skruva isär maskinen och se om man kan se nåt eller är det bara bortkastad tid om man inte vet vad man letar efter?

Fråga 2 Hur länge håller en tvättmaskin generellt, är det bättre att ta de ca 1500 jag antar en reparatör tar i utryckningsavgift och lägga direkt på en ny maskin eller kan man med lite tur förlänga livslängden ytterligare 5 år?


Tacksam för alla tankar..
 
Personligen hade jag åkt och köpt en ny tvättmaskin (om ekonomin tillåter) .
Sedan hade jag plockat isär den trasiga maskinen när tvätthögen hade sjunkit ner till en normal nivå ,lagat den om det gick och sedan använt den till tvättning av arbetskläder mm.
 
Men hur sitter den fast, går den att dra runt för hand? Eller vill den bara inte starta.
 
Om det inte är en maskin som är svindyr pga. en massa funktioner som ni känner behov av, så släng ut den. Köp en ny och strunta i alla fåniga funktioner som aldrig används utan kolla på energiförbrukningen i så fall. För som sagt 1500 för att någon kommer och kollar + 2-3000 till för att laga den, är ungefär vad en bra ny maskin kostar.
 
Min maskin lät som en stenkross, så jag tog isär den igår. Om din trumma sitter stumt så skulle jag gissa att det har fastnat något imellan någonstans, men det kan ju också vara så att lagren har tvärskurit. Du borde hitta motor och drivrem bakom den bakre plåten, kolla där om du kan lista ut vad som går tungt, men ta ur säkringen först, för spänning finns det att hitta där innanför!
Ska man byta lager är det en del mek. jag fick ta bort övre locket, sedan tvättmedelsfacket, fronten, plåten bakom fronten, lägga ned maskinen och lossa stötdämpare och slangar, sladdar på undersidan, lossa stag på baksidan, lossa gummit från frontplåten och sedan lyfta ut trumman bakåt. Sedan får man ta bort remskivan och skruva tillbaka muttern så att man har något att knacka på, sedan delar man på plasttrumman för att kunna knacka ut plåttrumman ur lagrena.
Jag har en whirlpool, det kan ju vara enklare på andra maskiner vad vet jag?

/Mattias
 
ok, men var tar allt vatten vägen? ingen risk att det blir otätt efter man tar bort bakstycket?
 
På min maskin, var bakstycket bara en plåt, vattnet ligger sedan i en plasttrumma därinne...

/Mattias
 
tack för tipsen, i morgon ska jag göra ett försök!
 
ok, bakstycket borta, konstaterat att remmen gått av. Men trumman sitter fortfarande fast, exakt var ligger det lager som eventuellt kan skära? Och hur avgör jag om det är lagerproblem eller något annat? Tror det är en elektro heliosmaskin om det spelar någon roll...
 
  • Gilla
attapower
  • Laddar…
Det yttre lagret sitter innanför remskivan, men det är nog svårt att avgöra visuellt om det har skurit ( om inte kulorna har hoppat ut helt och hållet), det andra lagret sitter innanför på samma axel, det är det som är närmast vattnet, så det är antagligen det som har skurit om den skurit. Hittar du ingen strumpa i kläm någonstans så skulle jag gissa på lagrena. Jag satte ihop min maskin ikväll med nya lager och ny packbox, har just kört en 95° för att se att den funkar och nu går den så tyst och fint så igen!
:)


Du får väl fortsätta att ta isär, mina instruktioner här ovan kan väl vara lite tips på vägen iaf, annars rekomenderar jag tretti.se, där finns nya maskiner till bra priser tycker jag. :|

/Mattias
 
om någon strumpa fastnat, var bör jag kunna se den, verkar som trumman sitter ganska inkapslad... sitter det inre lagret precis innanför det yttre?
 
fick hjälp av svärfar att konstatera att det inte verkar vara lagren, däremot sitter antagligen något fast mellan trumman och väggen. Finns tyvärr vad jag kan se ingen servicelucka på trumman innifrån och den verkar som sagt vara svetsad utifrån. Finns det något smart sätt att lösa problemet?
 
tombe691 skrev:
fick hjälp av svärfar att konstatera att det inte verkar vara lagren, däremot sitter antagligen något fast mellan trumman och väggen. Finns tyvärr vad jag kan se ingen servicelucka på trumman innifrån och den verkar som sagt vara svetsad utifrån. Finns det något smart sätt att lösa problemet?
Ibland kan man ta bort valkarna inne i trumman, jag har gjort detta på två maskiner de förbannade bh byglarna smiter in vart som helst. Brukar sitta med någon skruv och eventuellt så är dom också fästa med någon typ av hulling så skjuv den åt något håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.