Hej

Är det någon som har erfarenhet av att installerat en luftvärmepump som komplement till fjärrvärme?

Vi har endast utomhusgivare och priset för fjärrvärmen ligger idag på ca 69 öre kwh.

Vi funderar även på att instalera en braskamin. Är det ett bättre alternativ?

Mvh
Daniel
 
Jag tror inte de är så många som gör så, och är skeptisk till att du hittar någon som faktiskt gjort det.

Anledningen är enkel. luft-luftvärme pump ger värme för mellan 45 och 65öre/kwh, detta är förvisso mindre än vad du betalar idag, men det innebär även att marginalerna är otroligt små. Om vintern blir kall eller förbrukningen av varmvatten ökar kraftigt så bryter hela kalkylen ihop.

Braskamin kan jag nog bara rekommendera om du har gratis ved, sedan är de lite bökigt med, men vist, de kan sänka energiförbrukningen på vintern. Braskaminen har fördelen mot värmepump att den ger mest och bäst värme när de är som kallast, medan en värmepump gör tvärt om.

Om kommunen någon gång i framtiden skulle vilja införa dygns eller timavgift på fjärrvärmen är därför en braskamin en betydligt bättre lösning. Nu finns de inget tecken på att de ska ske just i snar framtid, men man vet aldrig.

Överhuvudtaget är jag emot att man lägga två olika besparingar på värmekällor emot varandra. Skulle nog snarare rekomendera att du gör åtgärder för att minska energiåtgången i huset. Tilläggsisolera, isoleragrunden eller byta fönster. Allt de där är förvisso ganska dyrt, men de medför en större relativ besparing, så om du vill göra en investering som höjer värdet på huset och minskar utgifterna för dig så är de detfintivt att rekommendera. Det beror ju naturligtvis på hur bra ditt hus är idag.

Om du sitter på ett normalstor villa kan nog runt 8 000kr/år i uppvärmning vara ett rimligt målvärde. Om man försöker minska förbrukningen mycket mindre än så riskerar man att investeringen kostar mycket mer än vad man sparar.
 
Tack för ett bra svar. Jag är inte så hemma på detta med energi. Men min tanke var att om vi hade en luftvärmepump så kunde vi vrida ner termostaterna på radiatorerna och låta fjärrvärmen endast stå för varmvatten. Men det kanske inte funkar så?
 
Vist fungerar de så, grejen är att de inte är speciellt lönsamt. Speciellt eftersom luftvärmepumpen måste räntas av, och ju mindre du använder den ju mer behöver den räntas av.

Sedan är det även så att när de börjar bli minusgrader ute börjar luftvrämepumpen fungera sämre och sämre. Vid 8-10 minusgrader är sannolikt luftvärmepumpen dyrare i drift än fjärvärmen.

Det finns en annan aspekt med. Luftvärmepump precis som fjärvärme går på extern energi. Om de blir ett strömavbrott fungerar både att fungera. Här har en braskamin en stor fördel.

Man kan ju säga att det inte blir strömavbrott så ofta, men OM de blir strömavbrott är risken störst att de inträffar på vintern.

En luftvrämepump är mest lönsam om man har elvärme. Om man redan har fjärvärme är de lite av ett nollsumme spel. Risken att du ska gå back på det är mycket större än chansen att du tjänar på de i långa loppet.
 
Vi har en luftvärmepump på vår övervåning som vi satte in innan det blev aktuellt med fjärrvärmeinstallationen. Denna monterade vi även för att kunna kyla innan läggdags varma sommardagar. Vi har även en täljstensmantlad braskamin på bottenvåningen. Fjärrvärmen har endast utegivare men på radiatorerna har vi Danfoss living eco termostater som jag är väldigt nöjd med. På vårvintern då det börjar bli varmare så har jag provat att ställa fjärrvärmen i standby och låta den endast producera varmvatten, låta värmepumpen värma övervåningen och elda någon brasa då och då på bottenvåningen. Det här är första vintern med fjärrvärme men jag kan se en drastisk minskning av förbrukad fjärrvärme utan att förtjänsten äts upp av den ökade elförbrukning då jag gör så. Jag har sista 10 åren loggat min energiförbrukning där jag i samband med fjärrvärmeinstallationen delade upp dessa på hushållsel/varmvatten(fjv)/uppvärmning(fjv) samt total fjärvärmeförbrukning och kostnaden för detta uppdelat på fasta och rörliga avgifter. Jag är dock tveksam om jag skulle investera i luftvärmepump/braskamin om jag inte ville uppnå något mer än extra värme.

MVH

Anders
 
Tack för alla svar.

Att kunna ha Luftvärmepumpen för kylning under sommaren är också kanske nåt man får väga in i nyttokalkylen :)
Och en braskamin är ju väldigt trevligt men jag har svårt att motivera det ekonomiska i det hela :)

Ander: Vi behöver faktiskt byta termostater på radiatorerna, är Danfoss Living eco nåt du rekomenderar?
 
Skaffar du en luftvärmepump av bättre märke typ Nocria, Mitsubishi eller Sanyo så visst får du betydligt billigare värme från den än från fjärrvärmen så länge utetemperaturen håller sig lägre än omkring -14. Du sitter inte i sjön som elpatroneldarna gör när det smäller ill någon dag och blir - 25 grader. Då har du fjärrvärmen. Större delen av vintern går l-l pumpen med vinst i förhållande till fjärrvärme. Det är ingen kommun som skänker bort värmen. Braskamin är inget att satsa på för uppvärmningens skull. Aska, sot, damm och skräp från veden och cancerogena gaser både inomhus och utomhus till grannarnas barn. Elda ska man göra i ett pannrum med ordentliga grejor.
 
Daniel_78 skrev:
Tack för alla svar.

Att kunna ha Luftvärmepumpen för kylning under sommaren är också kanske nåt man får väga in i nyttokalkylen :)
Och en braskamin är ju väldigt trevligt men jag har svårt att motivera det ekonomiska i det hela :)

Ander: Vi behöver faktiskt byta termostater på radiatorerna, är Danfoss Living eco nåt du rekomenderar?
Jag är jättenöjd med termostaterna. Jag bytte även radiatorventilerna då våra var från tiden kring kristi födelse. Jag köpte 10 stycken från El & VVS butiken http://www.evbutiken.se . En var stendöd vid leverans, men det var inga problem att få den utbytt. Grejorna blev hemkörda till dörren utan problem.

Jag såg dock på paketet att leveransen kom direkt från AHLSELLS så har du känningar och kan handla direkt där så kan du säkert få ett bra pris där också. Radiatorventilerna (om du byter dessa) har inbyggd strypventi som är superenkel att justera. Eldar vi eller får någon extra värmetillförsel (Datorer, mycket folk i något rum) så märker man hur termostaterna sänker temperaturen på elementen. Två sänkningsperioder är möjligt att programmerbara om du gillar det. Vi sänker tempen blandannat i sovrum på natten och jag tycker att det är komfortabelt.

MVH

Anders
 
AndHay skrev:
Vi sänker tempen blandannat i sovrum på natten och jag tycker att det är komfortabelt.
Kanske en dum fråga men om du sänker på natten betyder det ju att du har en högre temperatur i sovrummen på dagen. Varför då? Jag menar, sovrum är ju oftast tomma dagtid.

Att du vill ha svalt när du sover har jag dock full förståelse för!
 
Ungarnas sovrum till exempel. Där sitter dom och gör läxor (förhoppningsvis), fixar och donar med diverse saker dag/kvällstid. Då kan det vara trevigt med en högre temperatur än nattetetid. Vi har även sänkning i andra rum, tog det bara som exempel. Toaletten har jag konstant högre temperatur i. Känns skönt om man skall dit nattetid och slippa frysa ar***t av sig då.

MVH

Anders
 
AndHay skrev:
Ungarnas sovrum till exempel. Där sitter dom och gör läxor (förhoppningsvis), fixar och donar med diverse saker dag/kvällstid. Då kan det vara trevigt med en högre temperatur än nattetetid
OK det var en dum fråga... :surprised: Såg bara tomma övergivna sovrum framför mig...
 
Det kan vara så att jag var en smula otydlig också. Men jag menar att man är ganska fri att göra som man önskar med dessa termostater. Vissa hatar termostater. För mig får man göra det också. ;)

MVH

Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.