Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har nu investerat i denna gräsklipparrobot som en del andra här. Skapar denna tråd för att samla erfarenhet om just denna klippare. Praktiska tips och trix för oss som redan äger en och information/frågor för er som tittar på denna robot.

Lite matnyttigt:
http://worxlandroid.com/

Det finns 2 varianter av denna, en med ett sämre 5amp batteri och en nyare med ett 6amp batteri. Jag har bara sett den äldre i butikerna.
 
Ni som nu har använd Landroid ett tag.
Hur blir resultatet efter kanterna, hur mycket blir det kvar vid husväggar och liknande.
Kör Landroid ett klippvarv efter kabeln eller är det bara som ett test och ett sätt att hitta hem?
Någon som har jämfört ljudnivån mellan denna och Automower serien
Det kommer säkert fler frågor, försöker reda ut frågorna till en äldre släkting.

Skiver min fråga i båda trådarna då jag behöver hyfsat snabba svar. :)

/J
 
Joshen74 skrev:
Ni som nu har använd Landroid ett tag.
Hur blir resultatet efter kanterna, hur mycket blir det kvar vid husväggar och liknande.
Kör Landroid ett klippvarv efter kabeln eller är det bara som ett test och ett sätt att hitta hem?
Någon som har jämfört ljudnivån mellan denna och Automower serien
Det kommer säkert fler frågor, försöker reda ut frågorna till en äldre släkting.

Skiver min fråga i båda trådarna då jag behöver hyfsat snabba svar. :)

/J
Som jag har förstått det så stänger den av klippningen och bara följer slingan hem, annars så klipper den inom slingans område. Enligt tillverkaren uppgifter så skall den ligga lägre i ljud än Automower..
..läs här http://worxlandroid.com/sv

ett litet klipp också...http://www.youtube.com/watch?v=hOUWm1L0sw0
 
Redigerat:
Jag kan inte hitta någon info om någon 6amp version, var har du hittat den?
 
När den skall hem tar den slingan hem, och följer mitt på den. När den klipper vänder den så fort den känner slingan. Min iakttagelse är att den vid klippning vänder längre in än när den skall hem.
Klippningen hörs ej, iaf inte än. Det man hör är drivningen, men det är mycket lågt. Du kan lätt köra den på natten utan att det hörs. Det du då behöver göra är att tejpa över piphålet. Den piper när den, skall börja klippa, när den stöder på hinder som "lyfter" chassit och när den tycker sig fastna. Pipet är HÖGT!
 
Slingkabeln är förtennad flertrådig. Jag vet inte vad plasthöljet består av. Intressant blir det och se ifall det är UV skyddat.
 
Måste basstationen vara vänd åt ett visst håll för att den ska hitta hem ordentligt? Motsols passar inte för den trädgård jag försöker hitta en klippare till.

Hur mycket får ni kvar vid kanterna? som vid en husvägg där klipparen inte kan komma närmare. Gör det att ni får mycket märken på klipparen eller är det bra en fråga om "mindre skönhetsfel"

Tanken är att mottagaren är pensionär och ska slippa slita med gräsmattan under sommaren. Då det inte är så mycket gräsmatta 350m2 finns det risker att det blir mycket kanter att sköta om.
 
Redigerat:
Joshen74 skrev:
Måste basstationen vara vänd åt ett visst håll för att den ska hitta hem ordentligt? Motsols passar inte för den trädgård jag försöker hitta en klippare till.
När maskinen skall hem så åker den motsols, Enligt instruktion så skall det vara 2 meter fritt och rakt innan och efter laddaren. Jag har dock endast fritt innan och inte efter vilket fungerar bra för min maskin.
 
250m HQ kabel inhandlat för 700:- istället för 7kr metern + moms hos leverantören.
 
Haft en Landroid i ca 3 veckor nu.
Problem som uppstår är att när den skall tillbaka till laddstationen för att laddas så följer den ju som bekant begränsningskabeln, mitt över, och eftersom den inte klippt utanför kabeln, och halva klipparen befinner sig i det höga, oklippta gräset, så får den problem och fastnar.
Detta är speciellt märkbart när den skall runda ett hörn, trots stor radie. Stannat flera gånger.
 
Det innebär alltså att man måste vara ganska aktiv med trimmern...
 
Har haft Landroid i en vecka, det ända jag har att anmärka på är att jag skulle vilja att den klippte när den är på väg till laddaren, blir ju lite onödigt mycket oklippt gräs i kanterna. Pip ljudet har jag löst genom att stoppa lite isolering i hålet, låter inte mycket nu:) Annars är jag hel nöjd med den, med tanke på att jag gav 8100:-
 
Redigerat:
Ännu en nybliven jula clubkund medlem... :-D det låga priset kan vi tacka dom rumänska lagerarbetaNa för....:)

Aftonbladet: Pastorn gör miljonvinst på slavlöner http://j.mp/IQu8q7
 
6
mag_car skrev:
Haft en Landroid i ca 3 veckor nu.
Problem som uppstår är att när den skall tillbaka till laddstationen för att laddas så följer den ju som bekant begränsningskabeln, mitt över, och eftersom den inte klippt utanför kabeln, och halva klipparen befinner sig i det höga, oklippta gräset, så får den problem och fastnar.
Detta är speciellt märkbart när den skall runda ett hörn, trots stor radie. Stannat flera gånger.
Skulle inte detta gå att fixa med en mjukvaruuppdatering? Min Wiper One klipper när den följer begränsningskabeln tillbaka till laddaren. Kanske inte går att uppdatera dessa Landroid-klippare men det skadar ju inte att kolla med tillverkaren. Borde ju gå att fixa så att den inte stänger av kniven förän den är i laddaren.
 
matte75 skrev:
Skulle inte detta gå att fixa med en mjukvaruuppdatering? Min Wiper One klipper när den följer begränsningskabeln tillbaka till laddaren. Kanske inte går att uppdatera dessa Landroid-klippare men det skadar ju inte att kolla med tillverkaren. Borde ju gå att fixa så att den inte stänger av kniven förän den är i laddaren.
Håller med, tänkte ta och mäta nästa gång den tar varvet till laddaren, för att sedan flytta ut kabeln lite närmre kanten. En till sak som jag tror är bra är att göra mjuka 90 graders svängar, verkar som den annars kan tappa kabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.