Låtsas att det är ni som bor i detta hus och att det utanför huset ser ut så här idag. Hur hade ni velat fixa till det så det blir snyggt, trevligt, användbart? Vill gärna höra alla era tips de dyraste och de mest ekonomiska, genomförbara, ogenomförbara etc.

Vi vet vad vi vill men plånboken tillåter inte, nu försöker vi komma på ett alternativ som inte känns tillfälligt utan som vi faktiskt kan leva med som vi till stor del kan göra själva alternativt ta in hjälp men som inte kostar alltför mycket. Jag har en massa ideér men jag vill inte lägga ut den och påverka er :)

Att fylla ut till framkant på slänten är givet, slänten och gräsmattan som ska till nedanför behöver ni inte bry er om, de är en annan historia :) Där ni ser den lilla trallen ligga är själva entrén.

Ska bli spännande och se om ngn har förslag att komma med! Tack till alla som svarar!
 
  • IMG_1712.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1718.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har redan fått många förslag till din tomt i en annan tråd du skapat men det är tydligen ekonomin det är problem med, så om du löser den biten så löser sig tomten också. Det kostar stora pengar att iordningställa en tomt mellan tummen och pekfingret ca en tredjedel av ett ordinärt hus kostar det om man vill få fason på marken runt huset om det inte redan är platt mark och man vill ha den så. En mur med Benders Megawall och megalock 45 meter lång och släta grå betong platter ca 300m² kostade mig 350 000kr då utförde jag arbetet själv. Enbart läggningen av plattorna på färdig yta skulle kosta 80 000kr av platt firma. Alltså ett liknande projekt som ditt men ingen gräsmatta utan väg nedanför muren.
 
Jo jag har fått tips om slänten i en annan tråd och läggning av sten, men nu vill jag från scratch se om ngn har andra idéer än så.

Vår idé var att stenlägga hela ytan som ni ser fram till L-stöden ni ser samt till slänten som då ligger från samma punkt. Helst skulle det vara oregelbunden skiffer men somd et verkar så kostar det ofantliga pengar att genomföra dryga 230.000 kr för 85 kvadrat och då har firman inte varit på plats och tittat utan bara höftat på det jag beskrivit.
Idé nr två var att bygga trädäck på samma yta men det blir mycket trä att ta hand om eftersom vi har altanen ovanför.
Idé nr tre som poppade upp igår var att blanda trädäck och sten men det tror jag inte blir så mycket billigare och jag vet inte hur snyggt det skulle bli?

Mellan två av stolparna ni ser vill vi sätta gungort och mellan två andra en hängmatta så nivån under dessa bör vara densamma.
Många av husen i området har bara grus utanför, nackdelen är att det dras in mycket grus in.

Gällande ekonomin så visst går den att lösa, men jag tycker det är för stora summor att lägga så jag ser hellre att det blir en enklare och billigare lösning men ändå något vi trivs med. Att tomten skulle kosta stora summor att fixa visste vi, men att det skulle vara så mycket dyrare att lägga skiffer än annan marksten visste jag inte (vi har lagt sten tidigare).

Hoppas ingen har problem med att jag ställer frågor flera gånger med olika vinklingar?

Så vad som vore kul att få är idéer på vad ni skulle göra med denna ytan, kostnaden är oväsentlig i detta :)
 
Mitt tips då: lägg 10-12 kvm skiffer eller andra plattor utanför entren, grusa sedan med gårdsgrus resten under balkongen och lägg trampstenar av skiffer. Ev någrarader kullersten närmast grunden för att bryta av.
 
TorOdd skrev:
Mitt tips då: lägg 10-12 kvm skiffer eller andra plattor utanför entren, grusa sedan med gårdsgrus resten under balkongen och lägg trampstenar av skiffer. Ev någrarader kullersten närmast grunden för att bryta av.
Bra idé. Men för att få lite stuns på det så skulle ni kunna göra gången till dörren i klinkers istället. Kanske i någon färg som lyser upp och/eller bryter av på ett snyggt sätt. Plantera klätterväxter vid stolparna och låt dem klättra uppför stolparna. Då blir utrymmet under altanen lite mer inbonat - liksom ett eget rum.
 
Tack för tipsen, gårdsgrus och trampstenar lät fint och praktiskt, men mannen påstår att vi itne sparar så mycket på det eftersom även grus är dyrt. Borde spara åtskilliga tusenlappar iaf anser jag. Kanske skulle denna lösning iaf passa in i miljön eftersom vi är på landet. Men helst skulle jag vilja lägga skiffer hela vägen, det är ju så fint dock gillar väl ormarna gruset mindre? (Finns gott om orm här :()

Klängväxter är fint men virket får väl kortare livslängd?

Någon som har tips vart man kan köpa fina hängmattor och hängstolar?
 
Ett helt lastbilslass på ca 12 ton grus kostar några tusenlappar, tippat vid ert hus. Det borde bli ca 8 kubik, vilket täcker 80 kvadrat om ni lägger 10 cm täcke. Säg att gruset går lös på 3000 kr. Det blir knappt 40 kr/m2.

Klängväxter gör att det blir en fuktbelastning som förkortar livstiden. Kanske kan man sätta någon spalje som gör det luftigt?
 
Med grus sparar ni mycket jämfört med att lägga skiffer, om ni vanligt gårdsgrus och inte värsta dekorationsstenen förstås. (Ni skulle nog t o m kunna lägga bärlager för skiffer hela vägen inför framtiden, borde funka att lägga grus över med markduk mellan. Sen när ni sparat ihop till mer skiffer lägger ni gruset på något ställe i trädgården där ni inte orkar klippa och på med skiffer där ni vill ha det ;-) googla på grus i trädgården klicka på bilder för lite inspiration)

Tänk vad snyggt det blir med gruset som bryter av mot berghällen ;-)
 
Jag skulle lätt bygga trall där med lite fint staket runt om ..tänk amerikansk veranda..
 
Har ni kommit fram till något? Nyfiken ;-)
 
Vi kommer att lägga skiffer på större delen trots allt, vi fick ett bra pris och det är snyggt och "rent", en rabatt kommer sparas mot grannen längst bort i bild där planteringslådorna står. Där ska jag plantera smultron schersmin eller liknande som lite insynsskydd. Närmast i bild kommer vi bygga ett trädäck mot lekstugan som ligger där, på berget kommer ungarna få ha sina planteringar med blommor i bergsskrevorna. Några partier framför skifferpartiet och innan slänten kommer det nog bli en grusplantering, hittade bilder som jag gillade när jag läst ditt förslag ovan TorOdd.

Växter mot stolparna kommer det inte bli då jag är räd att det minskar livslängden på dem. Grus utanför är ett bra förslag och absolut billigare men med två döttrar som älskar att samla på sig fina stenar, stora som små, så är det inget alternativ som lockar. Vi vill ha rent framför dörren, slippa få in grus och smuts i hallen.
Trall var mitt första alternativ men då vi redan har en riktigt stor altan på övre plan så vill vi inte ha mer trä att ta hand om... Annars var det ett riktigt snyggt trädäck på längen ovan med planteringar på sidorna och i, såg dyrt ut dock.

När allt är klart ska jag uppdatera med en bild, hoppas det blir lika fint i verkligheten som i mitt huvud bara...

Tack för alla era tips!
 
Jag hade satt pengar på en trädgårdsdesigner. Då får ni hjälp med idéer och sedan är det bara att ta det i egen takt.

Riktpriser i Skåne? http://cattisocheira.blogspot.com
 
De hade bra priser, de jag kontaktat här i Stockholm landar mellan 10-20.000 kr och de pengarna lägger jag hellre på annat. Att bara få hit en person som ger lite tips för 2.500 hade jag kunnat gå med på men hittar inte det här :(
 
Jag ska egentligen inte berätta hur du ska göra av med dina pengar. Men.....
Det kommer hjälpa dig att få ett fint hus och trädgård om du har en övergripande plan för din tomt.

Om du inte själv har kunskapen eller bara delvis kommer ett bra "proffs" att göra skillnad. Det kommer inte bli billigare att anlägga men det kommer troligen bli bättre och många roliga/smarta idéer kommer att komma fram.

Slå ut det på ca 10 år.....då blir det kaffepengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.