Hej alla,

Jag har lite tröttnat på att rulla in och dra ut vattenslangen varje dag för att vattna landen och nu i vår har jag gått och funderat på att gräva ner slang så jag slipper detta.

Jag har antagit att Gardenas uttag och "system" för nedgrävning skulle kosta skjortan, men när jag såg en del delar på plantagen blev jag nästan lite skeptisk istället, priserna va ju inte alls så tilltagna som jag befarade.

Någon som har erfarenhet av de här grejerna? Är det något att ha eller bara skräp? Gräver man ner det ska det ju helst hålla några år.
 
Jag har precis installerat ett system från gardena. Precis som du säger är det inte så dyrt, men det blir ändå några tusenlappar när man räknar ihop allt.

Vi anlägger ca 1000kvm automatbevattnad gräsmatta och grejerna landade på runt 7000kr. Då är det 8 sprinklers fördelat på 3 grupper/ventiler, ett stickuttag, och den modulära 4040-styrningen. Då har vi köpt alla gardenagrejer från www.rubart.de (ca 5000kr) och slangen från rinkabyrör (1600kr för 200m). Gardenas slang tål max 6bar och är dyrare än rinkabyrörs som tål 10bar. Så Rubart och Rinkabyrör är vägen att gå för lägsta pris, gardena grejerna är nästan halva priset i tyskland.

Vill man komma ner i pris väljer man en enklare styrning, tex 1060 Plus i kombination med vattenfördelare. Nackdelen är att man inte kan styra de olika utgångarna individuellt, alla vattnas i en sekvens en efter en så vill man "hoppa över" en utgång får man programmera in 1min bevattningstid på den utgången. 4040 klarar upp till 4 individuella program helt separat på varje utgång, dvs fullt utbyggt kan man ha 48 program fördelat på 12 utgångar. Vi valde denna för att vi vill komplettera med styrning till krukor på altanen samt ev framtida växthus. Hade vi bara velat vattna gräsmattan hade vi kört 1060-styrningen.

Och just det, grejerna känns rätt gedigna. Visst är det plast men det verkar genomgående vara slagtålig seg plast i kombination med glasfiberarmerad hårdplast. Alla skruvar är i rostfritt...

Det enda negativa jag har att säga hittills är att sprinklarna inte verkar nå riktigt så långt som dom är specade vi angivet tryck. Jag måste strypa mina till flöde 1-2 nånting (4 är max) för att trycket ska bli tillräckligt högt så att de når hela vägen ut till tomtgränsen så som det är planerat med deras online planeringsverktyg (som för övrigt är utmärkt), och då har jag en pump som är specad högre tryck och flöde än gardenas guide.
 
  • Gilla
Mjukvarutönten
  • Laddar…
Tack för det utförliga svaret steppen!

Jag va faktiskt inne på att snika, jag har redan mängder 3/4"-slang liggandes och funderade på att använda vanliga befintliga vattenspridare istället för nedsänkta sprinklers, åtminstone till att börja med. Alltså behöver jag bara två anslutningspunkter, ett vid vardera grönsaksland och ett gäng kopplingar.

Men ditt system låter ju väldigt inspirerande. Det hade ju så klart varit trevligt att kunna bevattna endast ett av landen åt gången och tankar om möjlighet till automation i framtiden gillar ju ingenjören i mig starkt! :)

Hur som helst blir det nog att beställa från rubart.de, väldigt bra priser! Behöver man tänka på något speciellt om man beställer därifrån? Levererade dom snabbt?
 
  • Gilla
jagu
  • Laddar…
3/4" slang kommer man rätt långt flödesmässigt med men det är ju inget man gräver ner ifall man vill ha det dolt/permanent installerat.

Är man ingenjör gillar man sånt här! :)

Det var inga konstigheter när jag beställde annat än att lagersaldot inte stämde så jag fick vänta lite längre trots att saker indikerades som att de fanns i lager, men det tog väl 1,5-2 veckor nånting att få allt så jag är nöjd och kommer nog beställa mer därifrån, bla en flödesmätare (gardena för ca 180kr) så man vet hur mycket vatten man gör av med, samt lite micro-drip slang jag ska förbereda med och dra under altanen innan jag stänger igen längs kanterna så att man kan få bevattning av krukor utan lös slang på altangolvet.

Jag ska nog förbereda och dra micro-drip slang till kommande odlingslådorna också så man kan ha dimbevattning av de späda grödorna/sådden framöver. Då kan man duscha ytan varsamt flera gånger om dagen så ytliga frön inte torkar istället för att dundra på med stora sprinklersystemet.

Tycker det är skitkul att fixa med detta. Och det finns ju automatisk dosering för flytande gödsel också så sen när allt är klart är det bara att sitta på altanen med groggen och titta på när allt växer så det knakar. Fattas bara robotklipparen sen...
 
Haha, underbart! :)
Jag har faktiskt funderat på att bygga automationsstyrning för bevattningen. Har lite gammal hårdvara (som lämpligt nog är till för att styra magnetventiler, stegmotorer och lite annat) på jobbet som jag övervägt att programmera om till bevattningsdator istället. Men så va det ju det där med tiden och andra hemmafixarprojekt man har igång. :)

Är enda anledningen att den förmodligen inte kommer att hålla med 3/4" trädgårdsslang eller finns det någon annan anledning? Jag inser också att det inte är en perfekt lösning, men man är inte smålänning för att det är roligt, så jag kommer åtminstone se hur länge det funkar innan jag köper annan slang. :)
 
Jag har också funderat på att bygga egen styrning, men det där med tiden som du säger... Anledningen till att bygga egen är förutom att det är kul, att gardenas system inte kan vattna efter behov på individuella kanaler. Köper man till regn- eller fuktsensor och dessa är aktiva så blockeras alla program! Helt idiotiskt. Tills man får tid att bygga ett eget system, kanske med webinterface och prognosstyrt, så kommer jag nog köpa en fuktsensor och låta denna blockera valda ventiler via reläer istället. Minimalt med eget jobb och det blir åtminstone lite smartare.

Man får ju tryckfall med smalare slang men det är nog ingen anledning till att inte välja 3/4" i ditt fall om du ska ha en spridare på varje slang, däremot lär den tryckas ihop i marken och flödet stryps såtillvida den inte är konstant trycksatt och det lär den nog inte vara, speciellt inte på vintern...
 
För länge sen läste jag en artikel (i Make Magazine) om Garduino, ett open source-projekt för bevattning av krukväxter med en arduino som hw. Den doserade vatten beroende på fukthalt i jorden, temperatur etc. Så där går säkert googla fram massor med spännande läsning. :)
 
Installerade ett nytt Gardena pipeline idag men för mig läcker det som ett såll. Tom då jag sänker trycket. Läcker alltså vid tryck lägre än 0,2 eftersom dräneringsvetilen sprutar vatten. Ni som testat systemet hur har det funkat för er? Ser inte hur jag skulle kunna ha misslyckats vid installationen, är ju plug and play typ. Mycket irriterande, vägrar att gräva ner nått som läcker/kan läcka.
 
Det är alltså dräneringsventilen som är boven? Kanske fick ett måndagsex? Eller har det kommit smuts eller rötter i?

Jag körde utan dränering efter samtal med Gardenas svenska representant som jag inte kommer ihåg vad dom heter. Dom sa att dom alltid designade utan ventiler och blåste ur med tryckluft på hösten istället. Jag har en hyffsad kompressor på trefas så den metoden passar mig. Då är man säker på att det inte står vatten nånstans pga bakfall eller dylikt också.
 
steppen7 skrev:
Det är alltså dräneringsventilen som är boven? Kanske fick ett måndagsex? Eller har det kommit smuts eller rötter i?

Jag körde utan dränering efter samtal med Gardenas svenska representant som jag inte kommer ihåg vad dom heter. Dom sa att dom alltid designade utan ventiler och blåste ur med tryckluft på hösten istället. Jag har en hyffsad kompressor på trefas så den metoden passar mig. Då är man säker på att det inte står vatten nånstans pga bakfall eller dylikt också.
Det läckte vid kopplingarna och det visade sig att vissa inte var ordentligt ditsatta samt att jag var tvungen att skära kabeln mer rakt för att få en tätare anslutning. Alltså skit bakom spakarna från mitt håll. Inget läcker längre i allfall. Ventilen verkar fungera som den ska nu i allafall men säkert bättre med kompressor. Jag har ventil på slingan med vattenuttagen men tänker skippa den på sprinklerslingorna och köra komressor. Tycker ändå att det känns osäkert att gräva ner dessa simpla plug n play kopplingar...

Vore kul att höra från nån som har ett 10-årigt system för att veta eventuella framtida problem med läckage, saker som fått bytas etc.
 
Hur viktigt, eller svårt, är det att få dräneringsventilen på lägsta punkten? Kan ju finnas fler dalar och toppar på slingan. Funderar på att gräva ner så att jag kan få ett vattenuttag ute på tomten men undrar om man måste gräva som ett "V" så att det inte blir fler dalar på slangen.
 
Skulle tro att det är rätt viktigt, slangar med vatten som fryser är väl aldrig bra.
 
Vad har du för flöde? 10 liter på hur många sek?
Själv har jag 20 sek och blev rekommenderad att endast köra en sprinkler per slinga.
 
Jag hade 14-15 nånting. Antal sprinklers beror ju på hur man ställer dysorna också. Har man tex två sprinklers som täcker lika stora områden kan man sätta båda på minsta och då räcker vattentrycket till. Jag kunde köra tre sprinklers om jag ströp dem till 1-2. Från fabrik stod dom på 4 och det märktes direkt att kastlängden inte blev som specat.

Fast numera kör jag med en Gardena 6000/5 inox pump från en brunn. Riktigt fin pump som är tyst och ger mycket mer vatten än utkastaren.
 
Hej

Tänkte bara kolla om det är någon som har ett bra exempel på hur man tar vattnet?
D.v.s ska jag se till att ha en slang ut från huset eller räcker det med att ta från en utkastare?

Till saken hör att grunden till huset inte är kar än, så om en slang ska ut så är det ju lika bra att göra det med en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.