Vi behöver dränera gräsmattan som är mycket sank. Det lutar från vänster och mot mitten samt rakt fram och mot mitten +lite lite lutning från vårt hus. Grannarna och vi ska dränera tillsammans och vi får koppla till deras brunn då vår sitter idiotiskt till inne vid husväggen under trallen. Deras tomt ligger ngt lägre än vår (parhus).

Vi tänkte gräva 12 meter där det är som ett dike fram till tomtgräns mot dem, därefter fortsätter de. Ca 30-40 djupt. Grunda med grus, därefter dräneringsrör ca 90 brett, markväv (eller vad det heter) och därefter grus ovanpå, sedan vår vanliga lerjord uppblandad med planteringsjord dvs torv. Låter detta bra ni som kan?

Fråga 2: Vilken typ av dräneringsrör/slang ska vi köpa? Läste nånstans (Beijer tror jag) att man behöver vara extra noga när det är lerjord. Tacksam för svar!!!
 
Hej,

Tycker det låter jättebra. Tänk på att få till lutningen korrekt bara.
Lerjord + torv låter ok för gräset, även om inte gräset trivs så bra i lerjord så är det ju bra att efterlikna den naturliga jordmånen på tomten. Vänja gräset vid den.

Fråga2. Jag hade valt att åka till ett bra byggvaruställe, typ beijer, och pratat med dem. De vet vad som behövs och kan direkt ge information om vad just de säljer. Då får du garanterat rätt.

Mvh

Stefan
 
HannaMaria98 skrev:
Fråga 2: Vilken typ av dräneringsrör/slang ska vi köpa? Läste nånstans (Beijer tror jag) att man behöver vara extra noga när det är lerjord. Tacksam för svar!!!
Jag tror att det finns två problem med lerjord:
- den är inte speciellt genomsläpplig, vilket gör att dräneringen inte blir så effektiv som tänkt
- leran kan sätta igen hålen i dräneringsslangarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.