Planerar skorstensdragning på övervåningen.

Jag har utgått från NVI's skorsten då de har tydliga måttangivelser på deras vinklar, premodul anger inget byggmått, eller ja, inga mått över huvud taget förutom vilka vinklar som finns.

Hursomhelst, jag tänker dra skorstenen i ett hörn vid ingången till ett sovrum.
Jag avsätter 8cm avstånd till innerväggarna, kravet är 5cm till brännbart (fullisolerat).
Jag sätter regeln/stolpen som karmen skall fästas i 8cm från tangens skorsten (bortre sida stolpen). Dörrbladet kommer därmed 8cm + springa + karmtjocklek från skorstenen.

Om man nu öppnar dörren mer än 90 grader så blir avståndet mellan skorsten och dörrblad 0cm om man öppnar den dikt an.

Vad brukar sotaren säga om sådant, eller är det ett ickeproblem?
Har ni några andra åsikter?
Dörrstopp?

Ja, det är ju inget jag oroar mig över egentligen, problemet löses lätt med ett dörrstopp om behovet skulle uppstå.

PS.
Jag har valt 8cm för att ha marginal till 5cm, samt att jag vill ha justermån på konsolerna som ska hålla uppe skorstenen.
De anges justerbara 50-100mm.
DS.
 
Bifogar en skiss, uppifrån sett.
Den är solklar för mig, men jag förstår att den är otroligt rörig....

skorsten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är 3 plan på en o samma bild....
 
Redigerat:
Att jag inte har lärt mig än.
En erfarenhet från forumet är, för att få intresse skall man inte skriva för mycket eller utförligt i första inlägget.
Utan snarare tvärtom, skriva för lite.
Då reagerar många på att man skrivit för lite, begär mer fakta, sen är det igång, tråden växer.

Den korta frågan här är helt enkelt, finns det någon som har fått problem med sotaren när skorstenen står nära en innerdörr, där öppen innerdörr kan potentiellt öppnas så att den ligger an skorstenen?
 
Jag har installerat NVI skorsten, det sotaren var nog med att det är 5 cm till trä i mellanbjälklagret för där blir det ingen ventilation det har förekommit bränder om det varit närmare, senast i Vårgårda där var avståndet 3,5 cm
 
  • Gilla
Christian Gottlow
  • Laddar…
Avståndet som skall säkerställas till brännbart står i egenskapsdeklarationen för skorstenen (se CE-certifikat). Står det "G50" är skorsten godkänd mot sotbrand, den skall t.ex klara en sotbrand utan att behöva ersättas och den får installeras med minst 50 mm till brännbart material. "Halvisolerat" eller "helisolerat" är bara benämningar som leverantörer har och har inget med lagar eller förordningar att göra.

En skorsten med mindre isolering kan skydda bättre än den med mera isolering. Det beror på konstruktion (ex har vissa fabrikat värmebryggor som kan förekomma för att innerör skall hålla sig på plats gentemot ytterrör) samt kvalitet på isoleringen. Har sett alltifrån silkatfibrer, mineralull och keramisk isolering.

När man tittar på avstånd till brännbart som står på själva certifieringen så avser det vid luftad installation. Har du t.ex en isolering på 400 mm i ett bjälklag, ja då är rådet att ta till avståndet ordentligt om isolering går fram till rör så det inte blir luftat runt röret, även på de mest isolerade rören kommer temperaturen att kunna bli hög en lång bit från yttermantel så att gränsvärdet 85 grader på brännbart kan överskridas

Du skall alltså enligt Boverkets byggregler inte få din installation godkänt, men besiktningar görs av människor så då kan ju den verkliga besiktningen få olika resultat.

Det är ju sedan varken besikningsman eller kommunen som kommer att leva med en brist utan Du och din familj. En rekommendation är att alltid provmäta i genomföringar när utrustning eldas med högsta effekt, betänk sedan att om det blir en skorstensbrand så kan temperaturen på rökgaserna överstiga 1000 grader och det intressanta är ju vad som då händer med brännbart i närheten av skorsten. Provmät med max/min-termometer och om du har max 60 grader på brännbart ja då kan du känna dig lugn om du samtidigt följt bygginstruktioner.
 
En liten dörrstopp löser väl problemet?
 
Har precis som du men en dörr på var sida som båda kan bli stående motskorsten på 2a vån. Inget påpekade från sotaren men det är klädkammardörr och badrumsdörr och dessa är ju stängda men det är ju oftast principen som gäller, att dom kan stå öppna.
 
mycke_nu skrev:
En liten dörrstopp löser väl problemet?
Ja, det kan både Du och jag tycka! Eftersom varje "sotare" tycker olika så vet man dock aldrig hur de väljer ett tolka BBR.

Nu är det ju egentligen dock byggnadsnämnden som är de som kan bestämma och inte sotaren, han är ju bara en oftast icke certifierad sakkunnig som du enligt Plan och Bygglagen anlitar dig av. Alltså skall du kunna få ett besked från kommunen om en tänkt lösning är acceptabel eller inte och sedan har sotaren inget att tillägga eftersom hans utlåtande i frågan inte behövs längre, då ju myndigheten redan bestämt vad som skall gälla. Ansvaret ligger på kommunen.

Jag tror som du säger att det blir ett icke problem bara man sätter dit en dörrstopp. Jag ville bara dra det hela till sin spets för att det även skulle kunna vara ett råd till de som har andra frågeställningar om hur de skall gå tillväga.
 
  • Gilla
JKFj
  • Laddar…
Tack för svar!

mycke_nu, om det är ett problem så löser ett dörrstopp det, helt rätt.
cecar33: ok, bra, tack för info om liknande lösning. En tanke är ju att även om det kan stå dikt an skorstenen så blir det väldig välluftat bakom en dörr, kanske ett icke problem av den anledningen.

Marcus_84:
Du skall alltså enligt Boverkets byggregler inte få din installation godkänt, ...
Har du skrivit fel här?
 
JOW skrev:
Marcus_84:

Har du skrivit fel här?
Lagen säger att du får inte ha ett material närmare än att det bli max 85 grader. Om en dörr kan gå mot ett skorstensrör, helt eller närapå, är det alltså enligt BBR inte godkänt om det kan bli 85 grader. Av denna anledning finns ju avståndregler på skorstenar, som skiljer mellan fabrikat.

Det jag ville få fram är att om du får en väldigt nitisk sotare, och sådana finns, så finns risken att han hävdar att en dörrstopp inte duger. Så egentligen är det inte lagen som styr utan vad sotaren anser. Med det sagt så tror jag precis som du att din åtgärd blir godkänd utan anmärkning.
 
  • Gilla
Nordin235
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.