Hej

Vi funderar på att installera en braskamin. Vi har idag ingen murstock. Upp till nock på taket har vi ca 6 meter. Är det möjligt att dra skorstensröret på utsidan av fasaden? Finns det några nackdelar med det?

Mvh

Daniel
 
Daniel_78 skrev:
Hej

Vi funderar på att installera en braskamin. Vi har idag ingen murstock. Upp till nock på taket har vi ca 6 meter. Är det möjligt att dra skorstensröret på utsidan av fasaden? Finns det några nackdelar med det?

Mvh

Daniel
Beroende på kaminens tänkta placering är det absolut ett alternativ att dra en stålskorsten på utsidan av fasaden, så gör många. Det blir ofta lättare än att dra den inne då du slipper genomföring i innertak. Vissa stålskorstenar har en garanti på minst 15 år, även vid utomhusmontage. Väljer du en lackad skorsten finns väl risken för lite större slitage efter många år utomhus, men jag tror inte det är något stort problem, om det överhuvudtaget är ett problem. Dessutom går det ju alltid lätt att fixa till.

I och med att du måste gå över nock bör du dock fundera över placeringen på kaminen. En långsida är inte att rekommendera om du skall gå på utsidan då det sannolikt innebär att du måste upp väldigt långt över taket med skorstenen för att komma över nock (jag vet ju dock inte hur ditt hus ser ut...).

Skorstenar är en djungel! Se till att undersöka pris, kvalitet etc ordentligt och jämför! Kom ihåg att jämföra pris på hela skorstenssystemet som du behöver, inte bara del mot del! Det finns vissa med mindre bra egenskaper (som väldigt långt till brännbart, vilket inte minst blir ett problem om du skall gå på utsidan av fasaden då röret måste komma ut långt) och vissa som förvisso är av bra kvalitet men kostar skjortan! Du kan spara många tusentals kronor om du lägger lite tid!
 
Redigerat:
Tack för ditt svar.

Vet du om det behövs något extra bygglov att dra ut röret på utsidan på fasaden?
 
I vart fall behövs en bygganmälan och för säkerhets skull kolla att du får använda en braskamin där du bor.
 
Grannen installerade precis en så än så borde inte kvoten vara fylld :)
 
Daniel_78 skrev:
Tack för ditt svar.

Vet du om det behövs något extra bygglov att dra ut röret på utsidan på fasaden?
Nej, det behöver du inte. Du anger i bygganmälan/kontrollplanen vad som skall göras. Vad som skall ingå framgår av Plan- och Bygglagen. Din kommun har sannolikt en mall som du kan utgå från. Tyvärr har många kommuner bristfällig sådana. Nu har jag precis blivit aktiv här på forumet men vad jag förstår kan man skicka personliga meddelanden här. Om du skickar din mailadress på det viset till mig så kan jag skicka över en mer utförlig mall som du kan använda, om du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.