Hejsan
Ska ev bygga en smålandsvillan?
Vad har ni för erfarnheter?
Vi ska göra mycket jobba själv,
Vi fick avdrag för vi ska göra övervåningen då men undrar om man får pengar till övervåningen då?
Samt vilken energi ni har till huset?
Fjällvärme?
 
Hej!
Vi håller på och bygger nu, väntar på vår Villa Kalmar som levereras nu om någon vecka.
Än så länge har vi faktiskt bra erfarenheter av den säljare vi har haft kontakt med, hon svarar när man vill henne något och brukar ha rätt så bra koll.

Avdrag vet jag inte om du får, men självklart betalar du inget för övervåningen om du inte köper den från SMV. Exempelvis, vår Villa Kalmar kostade 1204700:-, därefter beräknades övervåningen kosta ytterligare 345000:- att färdigställa, så den siffran togs med i kalkylen. Vi planerar att göra saker själva för ca. 125000:- på övervåningen, och därför är 125000:- medtaget (av de 345000:) som kontantinsats och vi har alltså lån på 220000:- till övervåningen.

Se till att få någon bra deal på trappa och fönster i gavelspetsarna om ni vill ha det, vi blev utsatta för en fuling där (ja, jag vet att det är så det går till): "Just nu har vi en kampanj där trappa och fönster ingår till en summa av 4900:- och vi bjuder på första omgången färg" sades det först, som vid kontraktstillfället ändrades till "kampanjen gäller inte längre, men självklart får jag stå för det när jag skrivit det i kalkylen, men ni kan ju inte pruta för jag har ju sänkt priset med ca. 45000:- ur egen ficka!" Jo men visst!

Nibe F750 har vi som uppvärmning, det ska nog bli bra :D
 
Fick ni både trappa och fönster för 5000? Trappa. Kostar ju 25 000 och fönster ca 30 000?? Var ju en bra deal! Vart bygger ni om man får fråga? Tecknat extra försäkring för byggfel? Vi har med villa Kalmar med alla avdrag 400 000 i kontantinsats, totalt med kontant ca 2,4 milj lite under,
 
mojjis skrev:
Fick ni både trappa och fönster för 5000? Trappa. Kostar ju 25 000 och fönster ca 30 000?? Var ju en bra deal! Vart bygger ni om man får fråga? Tecknat extra försäkring för byggfel? Vi har med villa Kalmar med alla avdrag 400 000 i kontantinsats, totalt med kontant ca 2,4 milj lite under,
Japp, trappa och fönster var det någon deal på "just då". Se till att försöka få med det om ni inte redan skrivit på!

Vi hamnar på cirka 2291000:- och då var vår tomt gratis (förutom anslutningar etc.), men då är det helt färdigt och med fyllnadsmassor, inredd övervåning och så vidare.
Vi har inte tecknat någon extra byggfelsförsäkring, konsumenter har så jäkla bra skydd inskrivet i svenska lagar så det ska inte behövas. Vi har dessutom tagit den kvalitetsansvarige som SMV rekommenderade för 10000:-, som tur var vet jag vem det är sedan tidigare och han har bra koll.
 
Tyvärr skrev vi på i går men kan väl fråga honom ändån om det finns något erbjudande på det. Vart bygger ni huset?
Det var ju en bra deal vi får visserligen grunden för bara 180 000, pga sambon jobbar på det företaget.
Jag ska ta en annan KA utomstående.
 
mojjis skrev:
Tyvärr skrev vi på i går men kan väl fråga honom ändån om det finns något erbjudande på det. Vart bygger ni huset?
Det var ju en bra deal vi får visserligen grunden för bara 180 000, pga sambon jobbar på det företaget.
Jag ska ta en annan KA utomstående.
Vi bygger i Eksjö.
Riktigt bra grundpris, det är ju 50000:- rabatt bara där...
 
ja men han jobbar ju där för smålandvillan ville ju ha pengar de 50 000 för förmedlingen om man säger så. När skrev ni på erat kontrakt? ska försöka höra med min säljare om man kan deala något
fick ju köket nu som är på kampanj 25 000 i ställe för 50 000
 
Vi skrev på i månadsskiftet januari/februari och om någon vecka kommer huset! =D
 
Vi skall bygga en Kalmar med FTX och fjärrvärme i Augusti.
Den enda dealen vi fick var "visningsrabatt" 40" + en omgång färg.

Grunden är verkligen dyr för vad man får.
Tråkigt att det inte verkar finnas någon flexibilitet att ändra ens det minsta!
 
Vart bygger ni era hus? Någon som vet hur besiktning sker när man har gjort nästan allt själv? Eller
Nu har vi sammanställt kalkylen och totalt blir avdragen ca 550 000:- vi fick en förfrågan om visningshus och det ger oss 50 000:( då ska huset visas 2 gånger under en helg). Vi dealade även till oss trappan lite mer förmånligare, trots att allt redan var klart. När blir era hus klara eller levereas? Vårat är klart i början på september,
Grunden gör vi nästan helt själva nu. så det blir ju billigare än vad vi kom fram till innan.
 
jonasstrom skrev:
Avdrag vet jag inte om du får, men självklart betalar du inget för övervåningen om du inte köper den från SMV. Exempelvis, vår Villa Kalmar kostade 1204700:-, därefter beräknades övervåningen kosta ytterligare 345000:- att färdigställa, så den siffran togs med i kalkylen.
Övervåning för 345k? Det tycker jag låter betydligt mycket lägre än vad priset är i verkligheten. När jag ställde frågan vad Smålandsvillans Stockholmskontor skulle ha för att inreda en övervåning på en Kalmar var det, om jag inte minns helt fel, runt 500-600k. Jag tycker att 345k låter som en siffra tagen i underkant, även om man räknar med att det blir en övervåning med låg standard på materialval och badrum.
 
Danne12345 skrev:
Övervåning för 345k? Det tycker jag låter betydligt mycket lägre än vad priset är i verkligheten. När jag ställde frågan vad Smålandsvillans Stockholmskontor skulle ha för att inreda en övervåning på en Kalmar var det, om jag inte minns helt fel, runt 500-600k. Jag tycker att 345k låter som en siffra tagen i underkant, även om man räknar med att det blir en övervåning med låg standard på materialval och badrum.
Hej!
Detta priset var vad hussäljaren tog om hans företag som också sysslade med byggnationer vid sidan av husförsäljningen skulle göra det.
Vi ska göra det mesta själva och enligt beräkningarna ska vi klara oss bra på de pengarna.
IKEA-badrum, lösullsisolering 270mm & 450mm, bara enkelgips i väggarna, kaklat badrum. 13mm lamellgolv osv. Helt okej standard enligt oss!
 
jonasstrom skrev:
Hej!
Detta priset var vad hussäljaren tog om hans företag som också sysslade med byggnationer vid sidan av husförsäljningen skulle göra det.
Vi ska göra det mesta själva och enligt beräkningarna ska vi klara oss bra på de pengarna.
IKEA-badrum, lösullsisolering 270mm & 450mm, bara enkelgips i väggarna, kaklat badrum. 13mm lamellgolv osv. Helt okej standard enligt oss!
Hej,

345k inkl allt eller är det medräknat att ni ska göra det mesta själva i det priset? Annars måste jag säga att det var ett bra pris om de gör allt. Då är det bara att slå till. Fast om ni ska göra mycket av arbetet så blir det genast mer logiskt. Det var kanske jag som missuppfattade bara :)
 
Vi räknar också med typ 350 och tänker göra en hel del själv., badrum och det mesta av el och rör lejer vi bort och så får vi se hur mycket vi orkar av resten.
 
En vän bygger just nu med dem och de är väldigt nöjda. Det enda han hade att säga att de var extremt duktiga på att ta betalt för extra tillval dra ström till garaget ville de ha x kronor för att göra samtal med elektriker på bygget gav ett pris som var ca 15% av det som smålandsvillan ville ha. så bygg med dem men se över dina tillval och kolla priser med andra.

Sen så har jag för mig att smålandsvillan är ett franchise bolagsstruktur så det kan nog finnas skillnader där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.