Hej

Jag har nyss köpt ett nytt Bosch Easy larm. Mycket imponerande och robust, trådbundet i grundutförande vilket är ett stort plus för mig. Det finns en del skrattretande egenskaper, t ex är det så fantastiskt retro i design, ingen USB-anslutning, inget web-gränssnitt här inte. Tonvalstelefon är det som gäller här. Manualen består till 90% instruktioner till enheter som inte ingår i grundpaket. De instruktioner som gäller det man faktiskt har i grundutförande är förvirrande, utspridda och ofullständiga. "Vi har sett till att detta larmet inte skall göra larminstallatörerna arbetslösa" kan man läsa mellan raderna. Nu sker ju normalt konfiguration en gång, så man kan ändå vara tacksam på att krutet lagts på robust, vettig och flexibel konstruktion som kan bygga$$ ut rejält.Lämpliga rörelsedetektorer med bra kvalitet är dessutom förhållandevis billiga. Manöverpanelen är riktigt barn och fru-vänlig dessutom!

Nu till min fråga: när larmet är avstängt och man triggar en detektor med rörelse, då indikeras sabotage på den sektionen. Enligt manualen skall en resistor ligga i serie med detektorns NC-kontakt. Är detta felaktigt? Eller har jag missat i programmeringen? Detektorns NC-kontakt öppnar ju då man triggar den i avlarmat läge, vilket kan tolkas om en klippt kabel/sabotage?

/Lennart
 
känns så det saknas ett motstånd i varje detektor då, testa och dubbelbalansera..
 
kolla oxå i parametrar om du har lagt in att det ska vara dubbelbalanserad men du har bara enkelbalanserat...
 
Jag har inget (externt) motstånd i detektorn, bara ett i serie med hela slingan, vilket jag tror går in i kategorin enkelbalanserat. Alla ingångar har ett motstånd tvärs över ingången. På den ingången jag använder lägger jag det i serie med detektorn (bara en i nuläget) Varken larmets eller detektorns instruktioner ger vägledning.

/Lennart
 
Hej!
Håller med om dina kommentarer om larmet. Mycket enkelt handhavande vilket var det jag föll för, måste vara lätt för barnen att hantera. Manualen är dock kass och vissa egenskaper är som du säger inte up-to date längre. Men man ska väl ha i åtanke att det har några år på nacken nu. Hur som helst så ska du ha dubbelbalanserade slingor. Detta är nämligen defaultinställt i larmet. Det går att konfigurera om till enkelbalanserat, men det ät bättre att komplettera med det extra motståndet. I denna tråd finns en bra skiss om du bläddar ner en bit. http://www.byggahus.se/forum/teknik/105683-bosch-easy-inte-saa-latt.html

//DB
 
Jaha, då förstår jag bättre. Centralenheten är default-konfigurerad för att inte fungera om man kopplar så som det visas på centralenhetens bild och i snabbstartsmanualen, med en resistor i serie som på bilden. Detta för att undvika att hemmaklåpare som läser manualen skall lyckas. Gud förbjude att man skulle bjuda på en fungerande instruktion till originaltillbehören! Tack för informationen. Jag knåpar vidare i min kamp mot barnsliga manualförfattare. Vad mycket häftgare det blir om man skriver PSTN i manualen i stället för analog telefonlinje! Jag förmodar att backup på konfiguration sker enklast på hålremsa :)

Då kopplar jag som under "7" i bilden och kikar på den andra länken du gav mig, tack!

/Lennart
 
  • nc.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.