För en massa år sedan så skulle föräldrarna sälja sin villa. Efter att med min och min bros hjälp sållat bort de värsta av skojjarna bland mäklare så föll lotten på en som tyktes vettig och hade god lokalkännedom.
Det visade sig vara en både trevlig och duktig mäklare som varit med ett bra tag och verkligen pratade med de som var intresserade och ringde och förmedlade frågor som eventuella köpare hade istället för att på stående fot säga något som han antog för att spara tid och tjäna snabba pengar.
Det var inte den billigaste av mäklare vilket han också var öppen med. Ringde dock både köpare och säjare ett halvår efter ägarbytet och löste några små frågor som köpare inte riktigt vågat ta tag och bara detta kanske kan vara värt en slant för att få ett gott rykte i branchen?
När försäljningen var i sitt slutskede så var det en handfull köpare kvar som budade över varandra och bland dessa så fanns det en familj som förklarat att dom minsann var advokater och därför var det självklara valet.
Satt hemma hos mina föräldrar och mäklaren kom förbi då han bodde nära.
Han pratade lite om vilka det var som var intresserade och frågade mina föräldrar vad dom tyckte.
Jag frågade om han tyckte det var klokt att sälja till en advokat vilket kanske är en fördomsfull fråga.
Men...
Han skrattade och avrådde bestämt till att sälja till en advokat eller jurister då dessa i allt för hög grad tar som ett fritidsprojekt att driva frågor till sitt yttersta för att få in slantar.
Anledningen till min fråga var för att grannar till mina föräldrar råkade ut för precis samma sak samt att bekanta till mig som råkat ut för detta.

Inser när jag läst igenom min text att det nog kommer att ses som ett hat mot jurister och advokater men det är inte min avsikt.
 
Jag avsåg inte heller att det skulle bli en tråd för allmänt hat mot jurister, men när nu A:son för det på tal: jag har faktiskt i ett helt annat sammanhang sålt ett hus till en hög jurist. Det fick jag ångra.

Det var exakt som A:sn skriver, för honom blev "ett fritidsprojekt att driva frågor till sitt yttersta för att få in slantar".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.