Bygglov?

Vi är spekulanter på att köpa en stuga belägen vid Vättern, stugan är på 40 m2 och har vatten och avlopp, men ingen dusch. Stugan känns liten, så 15-20 m2 skulle göra oerhörd skillnad för oss i bekvämligheter och i plats.
Det ligger en redskapsbod om ca:10 m2 på tomten som behövs för förvaring av trädgårdsredskap och dyl. så den går ej att ta bort, men är friggebod helt uteslutet då denna gamla bod finns på tomten?
Är det möjligt att få bygglov för att bygga ut en stuga som ligger ca 10 meter från vattnet?
Självklart är stadsbyggnadskontoret bästa vägen att gå, men generellt i sådana lägen hur är möjligheten att få bygglov?

Mvh Niklas :confused:
 
Det ska ju inte vara omöjligt. Strandskyddet måste ju permitteras vilket är några kronor extra. Sen ligger ju friggan på 15kvm nu vilket innebär att du fortfarande kan bygga en annan liten duschstuga på 5kvm om redskapsboden är på tio. Men samtidigt tror jag inte att det borde vara något problem att bygga till stugan med så liten yta som skulle behövas för dusch. Särskilt inte när du har befintligt avlopp. Bygger du till tror jag inte du behöver söka om undantag för strandskyddet men då behöver du ett bygglov istället. Det enklaste är om du ringer till kommunen och ställer frågan direkt till dem då tolkningarna av reglerna varierar från kommun till kommun. Det är både kostnadsfritt och det enklaste sättet att få svar..
Men skriv gärna å säg va de sa!
 
Hej, beror på om det ligger inom detaljplanerat område eller inte. Gör det inte det så får man bygga ut 50% eller max 30 m2 utan bygglov, strandskyddsdispens krävs dock, men det ska inte vara något problem om det redan står en stuga på tomten. Men som sagt det kan vara stora skillnader mellan kommuner,
 
Tackar! Det är till stor nytta! Ska kolla detta med kommunen.
Jag har gjort en förfrågan på om det ligger inom detaljplanerat område, och jag gissar att det inte gör det. Flera åkrar runt stugan och den ligger ute på landet, med få grannar.
Tack / Niklas
 
Det där med friggebod eller inte, friggebod får man inte heller bygga fritt när strandskydd gäller.
 
hempularen skrev:
Det där med friggebod eller inte, friggebod får man inte heller bygga fritt när strandskydd gäller.
Beror nog på kommunens tolkning. I dialog med kommun var vi överens om tillbyggnad alt friggebod om det/den placerades så att ingen del av det hamnade närmare strandlinjen än befintlig byggnad och inom befintlig hemfridzon, att då krävdes inte dispens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.