Hej,
Har köpt en Cylinda spis som säljs för både 400 V och 230 V, men två olika artikelnummer. Jag har köpt 230V varianten men skulle egentligen ha 400 V, eftersom det är det uttag vi har hemma

Dock vad jag förstår är det egentligen precis samma spis bara att de säljer den med två olika artikelnummer. Det innebär att en behörig elektriker borde kunna koppla in en 400 V sladd i vår "230V" spis. Tolkar jag detta rätt?

Var köper jag en 400V kabel tro?

Det som står är:

Spis S 452 E / S 454 E
Finns både med anslutning 230 och 400 volt.

http://www.cylinda.se/Vara-produkter/Kok/Spisar--Ugnar/Spisar/Spis-S-452-E-230V/
 
ML0626 skrev:
Hej,
Har köpt en Cylinda spis som säljs för både 400 V och 230 V, men två olika artikelnummer. Jag har köpt 230V varianten men skulle egentligen ha 400 V, eftersom det är det uttag vi har hemma

Dock vad jag förstår är det egentligen precis samma spis bara att de säljer den med två olika artikelnummer. Det innebär att en behörig elektriker borde kunna koppla in en 400 V sladd i vår "230V" spis. Tolkar jag detta rätt?

Var köper jag en 400V kabel tro?

Det som står är:

Spis S 452 E / S 454 E
Finns både med anslutning 230 och 400 volt.

[länk]


Ja en behörig elektriker borde kunna koppla om den. Kabel för detta har dem flesta elektriker i bilen. Var är detta någonstans?
 
Det är högst troligt två helt olika spisar det handlar om, med elementspänningen 230 V eller 400 V. Båda levereras troligen med en perilexstickpropp med den skillnaden att 400 V-spisen saknar ett stift (för nollan).

Med 400 V-uttag antar jag du menar ett perilexuttag: https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn?

Om detta är fullkopplat med tre faser, nolla och skyddsjord så kan du plugga in din 230 V-spis. Men du bör kontrollera detta, för spisuttag kan se ut ung precis hur som helst. Det är vanligt att en fas eller nolla saknas.

Normalt spelar det alltså ingen roll om man köper en 230 V eller 400 V-spis, utom om man bor i en gammal lägenhet som bara har en fas. 400 V är dock alltid att föredra. Skulle det visa sig att det saknas en ledare i uttaget och det är kostsamt att komplettera, så finns ju alternativet att byta spisen till en 400 V-variant, för den behöver ingen nolla.
 
  • Gilla
Ruben_leon1
  • Laddar…
Ja precis, perilexuttag.

På bakisan av spisen finns även denna bild, vilket egentligen bådar för att man kan välja hur man kopplar in den, eller hur?
bild-18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den visar att spisen går att koppla in på en, två eller tre faser. Men i samtliga fall krävs en nolla, dvs 230 V.
 
Men det är ju lite lurigt när det står både 230 V och 400 V på inkopplingsanvisning :x Det är bokstaven "N" som indikerar att det måste finnas med nolla också, dvs att spisen internt kräver 230 V.

Jag har försökt illustrera hur spisens element är kopplade för en 230 V-spis (vänster) och en 400 V-spis (höger)

Spis_230_400.JPG

Notera att spisen i 230 V-fallet är inkopplad med fas och nolla, medan den i 400 V-fallet är inkopplad mellan faserna.

Om det hade varit en 400 V-spis så hade den högra inkopplingen på bilden varit märkt "400 V 3~", dvs utan "N".
 
Det spelar ju ingen roll om den inte skulle använda nollan då han säkert har 3 faser, nolla och jord framdraget till ansl. dosan eller perliexuttaget.

Och alla gånger jag har kopplat om en spis eller häll så lägger man in nollan på angiven plint.
(jag tror att den används till ugnen samt div. lampor på hällen och i ugnen.)
När man kopplar in häll och ugn var för sig så drar man fram 5x2,5
2-faser, nolla och jord till häll samt 1-fas, nolla och jord till ugn.

Jag kan inte se att det skulle vara några problem att koppla om denna till 400V genom att flytta de små bläcken i anslutningsdosan men finns det inga där i så går det inte (men jag tvivlar på att det inte finns)

Öppna och kolla

Skaffa en sladd med perliexstickpropp, finns på e-nr hos alla el-grossister och då kan en elektriker enkelt skaffa en sån och montera dit den.
 
Är du 100.0% säker på det? Kan du i så fall visa det? Hur menar du att spisen kan "kopplas om till 400V" - exakt hur kopplar du in den då?

Om t.ex denna 230 V-spis skulle kopplas in utan nolla så går den sannolikt sönder.
 
Nu var ju som väl var inte "norska kopplingen" med på lappen på denna spis (dvs för 230V huvudspänning).

När jag flyttade in i en kåk en gång slogs jag av att spisen blev varm så otroligt snabbt. Induktionshällar kunde slänga sig i väggen - denna genuina järnplattespis blev varm betydligt fortare. Ganska snart bestämde vi oss dock för att renovera köket och spisen åkte ut. Jag tänkte donera den till svärföräldrarnas sommarstuga. För säkerhets skull lossade jag bakstycket för att kolla hur den var kopplad så att allt skulle stämma. Och tur var nog det för spisen var kopplad för 230V huvudspänning, men vi har ju som bekant 400V. Inte undra på att den blev varm fort! Jag kopplade om den för 400V och nolla så att elementspänningen blev rätt, men uppenbarligen hade några element brunnit upp under spisens glada dagar på 400V, för nu blev den istället rejält seg. Den åkte för säkerhets skull ut med det samma. Man är ju glad att inget hände under tiden vi hade den hemma.
 
Man lägger in nollan också
Om det finns U-formade bläck i kopplingsdosan så är det säkert inga problem att koppla om den
Den visar ju klart och tydligt på kopplingsschemat att det ska gå och koppla in den på 400V

Cylinda har säkerligen 2olika artikelnummer på 230V och 400V spisarna för att anslutningskablarna är olika
Man får gå ner en area på anslutningskabel och om man har
1-fas så säkras den 20A och då används en 2,5mm2 kabel
om man kopplar in den på 3-fas så är det 16A säkringar och då behöver anslutningskabeln bara bara 1,5mm2

Jag köpte nyss en kyl/frys från Cylinda och den fanns på 2 art.nr
för höger och vänster hängd dörr
och detta fast att det simpelt som bara den att hänga om.

Jag ska se om jag orkar ta ett foto imorgon på inkoppling på min häll,
där är det jättelätt att se hur jag menar med bläcken.
Återkommer...
 
Redigerat:
Det är väl så att i någorlunda nya hus (typ slutet av 70 talet och frammåt) så kan man vara ganska säker på att perilex uttagen är korrekt fullkopplade. För då är uttagen oftast monterade när huset byggdes.

På gamla hus så var spisen från början fast inkopplad i en kopplingsdosa. Och då var det mycket vanligt att man inte hade en nolla fram till dosan, spisarna var 400V varianter.

Sedan har man i många fall satt upp ett perilex uttag i efterhand i samband med byte av spis, om det då hände på 70 eller 80 talet så var det fortfarande ovanligt med 230V spisar för 2 eller 3 fas. Så den som satte upp uttaget kopplade ofta in uttaget direkt istället för den gamla kopplingsdosan, utan nolla. Det var för besvärligt att dra fram en tråd till från centralen. Och det fungerar tills någon köper en 230V spis.

Och det tål att upprepas, OM man kopplar in en 230V spisi ett uttag där nollan saknas så förstörs spisen med stor sannolikhet. Många tror att det bara inte fungerar, men elementen och elektroniken i spisen kommer att drivas av en spänning som lite slumpartat blir mellan 0 och 400V.
 
Så här ser det ut på spisen och uttaget är ett gammalt i sommarstugan från slutet av 60-talet/början av 70-talet. Uttaget är 3-fas

(Och ja, det lättaste hade varit att byta den mot en 400V-spis men vi har tyvärr packat upp den då både min man och jag är helt okunniga på detta området hade vi ingen aning om att det skiljer mellan spis och spis)
bild-21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild-20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite svårt att se, men visst är det 5 ledare till denna dosa, även om det ser ut att saknas en skruvplint då PE ser ut att vara kopplad både till skruven nere till höger plus chassit. Efter en dubbelkontroll att det verkligen finns tre faser, nolla och skyddsjord i denna dosa så kan därmed er 230 V-spis kopplas in.
 
Hammer_SWE skrev:
Man lägger in nollan också
Om det finns U-formade bläck i kopplingsdosan så är det säkert inga problem att koppla om den
Den visar ju klart och tydligt på kopplingsschemat att det ska gå och koppla in den på 400V
Vi är antagligen helt överens :). Men har man varit med här ett tag så blir man mer och mer kinkig med en korrekt och exakt terminologi. ;)

Hammer_SWE skrev:
Cylinda har säkerligen 2olika artikelnummer på 230V och 400V spisarna för att anslutningskablarna är olika
Här är vi inte överens. Jag är tämligen säker på att detta är två olika spisar med olika elementspänning.

400 V-spisen har sina element (och elektronik) inkopplad mellan faserna, dvs 400 V.
230 V-spisen har sina element (och elektronik) inkopplad mellan fas och neutral, dvs 230 V. Den har ingenting inkopplat mellan faserna. Att den kan matas med 1-3 faser förvillar kanske lite.
 
Tänkte reda ut det här lite eftersom det spekuleras en hel del.

Som några mycket riktigt påpekat så måste man ha nolla med i inkopplingen av denna spis eftersom elementspänningen är 230V (står på märkskylten). Men man vill ändå koppla in den på så många faser som möjligt för att få en jämnare belastning på huvudsäkringarna.

Alternativ 1 använder man i en gamal lägenhat med bara enfas indraget. En spis med 400V elementspänning kan inte användas i dessa lägenheter.
Alternativ 2 använder man i ett gammalt hus där det bara finns 3 faser + PE (jord) och kabeln i sig är okej att använda (måste man ändå göra om matningen så drar man såklart femledare). Då måste man koppla om en fas till nolla (samt märka den blå i båda ändar) dvs man flyttar från en fas till nollan i centralen samt i perilexuttaget. I en kopplingsdosa är sällan plintarna märkta så den kan sitta kvar men har då blivit en nolla och ska användas som sådan.
Alternativ 3 är det önskvärda alternativet och det är det som normalt används i alla hyfsat moderna hus.

Slutligen: Om man inte har får spisen levererad med sladd och har ett perilexuttag i sin bostad så ska den här installationen göras av en elektriker.
 
  • Gilla
ML0626
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.