Vi har satt in nya fönster från SP och jag undrar - har ni spikat/skruvat era ytterfoder i karmen? Det är ju aluminiumbeklätt och ganska smalt.. Snickaren föreslog att förborra och sen skruva men sen tyckte jag att det stod på SP hemsida att man inte ska spika/skruva i bågen alls..

men visst om det inte sluter tätt så blir man ju tvungen :)
 
S
surt å sätta lister i aluminium. du får hoppas på att det räcker spika i väggen.
skulle behövas någon bra lösning på det där
 
Jag gjorde precis så, salade på 5,5cm bitar, som skruvades med 70mm trallskruv in i karmen, förborrat.
Sedan spikas fodret i dessa och på panelen.

Och om fönstren i ditt fall sitter ända ute vid fasaden så skulle jag nog använda panelskruv (litet huvud), förborra, sedan fogas med lämplig utomhusmålarfog.
 
S
å ursäkta jag tänkte fel.
utsidan brukar funka fint
 
Vi har spikat på utsidan endast med våra alu fönster. Kändes galet å spika/skruva i aluminium karmen.

karmen har ett spår för att skjuta in en aluminium remsa, den ligger under fodret och ser till att det blir tätt.

Lär inte galv korrosion uppstå efter en tid mellan skruv och alu då?
 
Släpp fram panelen till 1cm från fönsterkarm om den är i liv med karmens ytterdel. Sedan spikar du bara i panelen och ev. underliggande regel, inget i fönstret. Så är det gjort hos oss med våra fönster/dörrar.
Genom att inte fästa i karmen, gäller även salning på insidan så kan du senare finjustera fönster/dörr om det skulle behövas. Kräver då att du inte låtit kilarna sitta kvar på sidorna utan att de sitter med endast karmskruv eller hylsa. Skulle inte börja borra eller spika i aluminiumklädseln.
 
Strevert, vad är det för remsa?
 
Våra fönster livar med panelen.

Det finns spår i aluminium karmen på sidorna och på toppen.

Där har vi stuckit in en vitlackad Aluminium ( 1mm ) remsa och spikat foder utan på denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.