Hej!

Skulle vilja göra en liten marknadsundersökning rörande solenergi.

Vad tycker ni är viktigt?

t.ex.

- billiga komponenter (solfångare etc.)
- beräkning/uppskattning av utbyten (med hjälp av simulationer)
- service vid installation (eller skulle ni hellre vilja installera själv?)
- färdiga "standardiserade" paket som man kan installera själv
- koncept som ger maximal utbyte, avancerade koncept
- ekonomisk lönsamhet .... eller är maximala utbyten viktigare

....

skriv gärna vad ni tycker !!
 
Vad ska du med undersökningen till?
 
Hej!

Just nu genomförs en massa aktiviteter runt om i hela Sverige (och Europa)!

http://www.solardays.se/

http://www.solardays.eu/partners/sverige/vaelkommen

Jag har själv varit med som informatör på ett ställe i Västra Götalandslän tidigare, men interesset för solenergi var inte stor enligt mig.
Enligt vissa kommunala energirådgivare finns det dock interesse för solenergi. Men samtidigt så tycker vissa tillverkare/importörer att interesset/försäljningen har gått ner kraftigt sedan att Boverkets installationsstöd upphörde.

http://www.boverket.se/Om-Boverket/Nyhetsarkiv/Solvarmestodet-upphor-vid-arsskiftet/

Nyfiken vad siffrorna från ESTIF kommer att visa.

http://www.estif.org/statistics/st_markets_in_europe_2010/

Men enligt en tysk solenergiexpert minskar installationen av solvärme i alla länder förutom Tyskland, Danmark och Polen. Men vi får se vad den aktuella statistiken kommer att visa när den kommer ut.

Är nyfiken bara vad folket tycker eller när folket skulle installera solvärme. Vad dom tycker är viktigt ... pris ... eller maximala utbyten .... eller enkla implementerinar i befintliga system .... eller kalkyler som visar lönsamheten osv.
Är nyfiken bara ... så att säga.
 
Redigerat:
Pris per förbrukad kwh är viktigast för mig. Skulle gärna ha solvärme av ideologiska skäl men det är svårt att motivera solvärme ekonomiskt när man jämför med bergvärme. Installationen skulle jag nog göra själv om jag skaffade solvärme.
 
Solfångare har blivit billiga under tiden. En solvärmeanläggning återbetalar sig väl inom 10 år skulle jag tro. Kanske 12 år och har en livslängd på 25 år eller mer.

Visst kan en solvärmeanläggning inte ersätta ett konventionellt uppvärmningssystem, men den borde löna sig ändå.
 
Jag tror att intresset för solvärme är lågt och att det beror på att vi i Sverige har så många hus med värmepumpar installerade som förutom värme också producerar tappvarmvatten. Det är ju nästan omöjligt att räkna hem en solvärmeanläggning om den ingår i ett energisystem tillsammans med en värmepump som producerar tappvarmvatten.
 
Jag går 75% på ekonomisk lönsamhet och 25% på billig totalkostnad.

För mig är billig totalkostnad = låg risk. En anläggning med hög investeringskostnad för med sig lång återbetalningstid och därmed större risk för att förutsättningarna ändras.

Jag bedömer miljöargumentet som osäkert. Fotoelektriska solceller innehåller ofta en massa mineraler som framställs i rejält miljöskadliga kemiska processer. Kanske är det bättre för miljön att trycka ut några extra GWh ur befintliga kärnkraftverk än att sätta upp solceller?

Solenergi för mig är intressant på mitt vanliga hus om det är en investering med vettig lönsamhet. Det kan också vara intressant om man skulle skaffa en stuga utan fast elanslutning eller liknande.
 
Tänkte främst på solfångare nu.
Solceller producerar el, solfångare producerar varmt vatten.

Bäst fungerar solfångare i kombination med vedeldning eller olja skulle jag tro. Men det finns även speciella koncept där solfångare hjälper värmepumpen på den kalla sidan, dvs att man kör solvärmen ner i marken.

Om man redan har en lämplig tank kostar ett solvärmepaket minst 10 000 - 12 000 SEK skulle jag tro.
 
pelpet skrev:
Jag går 75% på ekonomisk lönsamhet och 25% på billig totalkostnad.

För mig är billig totalkostnad = låg risk. En anläggning med hög investeringskostnad för med sig lång återbetalningstid och därmed större risk för att förutsättningarna ändras

.
Även det beror på .... grejerna ska ju hålla en viss tid .... t.ex. minst 15 år eller minst 25 år osv.
Sen beror det på en massa andra villkor respektive förutsättningar om det löner sig eller inte.

Jag håller på att utveckla ett beräkningsverktyg med vilket man kan bedöma årsutbyten på en anläggning ...

sen kan man fortsätta med ytterligare analyser ....
 
Ewald skrev:
Även det beror på .... grejerna ska ju hålla en viss tid .... t.ex. minst 15 år eller minst 25 år osv.
Sen beror det på en massa andra villkor respektive förutsättningar om det löner sig eller inte.

Jag håller på att utveckla ett beräkningsverktyg med vilket man kan bedöma årsutbyten på en anläggning ...

sen kan man fortsätta med ytterligare analyser ....
Det finns ett enkelt, gratis beräkningsverktyg som heter Winsun där man kan simulera en dag, en vecka, två veckor, fyra veckor, åtta veckor och ett år. I programmet kan man välja klimatfil, lutning och asimut på solceller/solfångare samt temperaturer för solfångarna. Det är en så kallad Trnsed applikation som bygger på det mer kraftfulla simuleringsprogrammet Trnsys. I Winsun kan du inte simulera system utan enbart utbytet från solfångarna/solcellerna.
 
Tack dör tipset! Vet du hur man kan få tag i programet? Finns det en sida där man kan ladda ner det?
 
Det kapitaliserar sig aldrig med solceller, installation ca 200 000kr för 6-8 kW är rena löjan ur ekonomisk synpunkt.
 
Solceller har blivit billiga, men flera tyska företag är insolvent ...

http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/solarfirma-sovello-meldet-insolvenz-an-a-833136.html


"Q-Cells hatte Anfang April Insolvenz angemeldet. Auch Solon aus Berlin und das Erlangener Unternehmen Solar Millenium sind pleite. Die US-Firma First Solar will ihren deutschen Standort in Frankfurt (Oder) aufgeben. Die Unternehmen leiden unter der billigen Konkurrenz aus Asien und der gekürzten Solarförderung in Deutschland."
 
Redigerat:
Får se om prylarna ytterligare blir billigare nu när så många företag är insolventa ....
 
Ewald skrev:
Tack dör tipset! Vet du hur man kan få tag i programet? Finns det en sida där man kan ladda ner det?
Jag är inte säker på om man lagt upp det på någon hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.