Hej!

Har en Stiga Multiclip sedan nio år tillbaka som vi är mycket nöjda med.
Nu har det dock blivit som så att två problem måste lösas innan jag startar maskinen för denna säsong.
1. "Startsnöret" har åkt in lite för långt in i den del som ska dra igång motorn. På detta rep är det som en knut just för att detta inte ska kunna hända. Nu har detta dock på något sätt hänt och knuten har hamnat på fel sida om hålet där snöret går in. Då är frågan, hur kommer jag lättast åt att öppna denna del för att få snöret på rätt sida igen?
2. Motorn hade för lite olja i sig när jag tittade till maskin och glad i hatten fyllde jag på lite väl mkt. Så nu behöver jag tömma ut en halv deciliter kanske. Hur gör jag det lättast?:) Vända upp och ner på maskin och hoppas på det bästa? Eller finns de lättare sätt?

Tack på förhand!

P.S. Annan info om maskinen:
Stiga Multiclip 46
S461 är modellen
Artnr: 11-3281-17
D.S.

MVH
Marcus
 
MarcusGTI skrev:
Önskar dock fortfarande hjälp med fråga 1!
Antar att knuten med (fjäder)våld dragits/tvingats genom hålet trots att det inte "borde" gå. I så fall borde väl lite lagom våld kunna dra knuten även åt andra hållet?
 
Hej igen,

Tyckte jag tog i för kung och fosterland men ska gå ner till klipparen igen efter maten när man återfått krafterna.

Håll tummarna!

MVH
Marcus
 
MarcusGTI skrev:
Tyckte jag tog i för kung och fosterland men ska gå ner till klipparen igen efter maten när man återfått krafterna.
Kanske värt att prova att smörja knuten med något lämpligt. Jag hade nog testat med siliconspray, men vad som helst underlättar säkert. Lite svårt att ge bra råd när man inte ser exakt hur det ser ut.
 
Alfredo skrev:
Kanske värt att prova att smörja knuten med något lämpligt. Jag hade nog testat med siliconspray, men vad som helst underlättar säkert. Lite svårt att ge bra råd när man inte ser exakt hur det ser ut.
Så, nu monterade jag av motorkåpan och tog fram snöret! Men nu har det blivit något knas med snöret. När jag drar så vill inte starmotorn dra runt. Jag drar men det blir tvärstopp och det händer ingenting...

Kanske blir till att lämna in maskin iaf.

MVH
Marcus
 
SÅ!

Fixat och säsongen första gräs är klippt!

Det var en liten blunder av mig, höll inte i dödmansgreppet och därför gick motorn knappt runt...
Hoppas man blir klokare med åren....

:)

Tack för hjälpen hursom!

MVH
Marcus
 
MarcusGTI skrev:
Det var en liten blunder av mig, höll inte i dödmansgreppet och därför gick motorn knappt runt...
Hoppas man blir klokare med åren....
Det blir man oftast inte....:confused: Kul att det löste sig. Tack för återkopplingen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.