Hejsan,

Vi har börjat att blåsa ut den inredda källaren inför en försäljning av huset, det är en 70-tals inredning i ett 50-tals hus så allt åker ut och väggarna putsas.

Eftersom huset ska säljas sedan så gör vi det så "öppet" och enkelt som möjligt för framtida ägare om de tex vill lägga golvvärme, klinkra mm. Men frågan är hur vi ska göra med golvet, min tanke är att slipa det och eventuellt måla det i någon neutral ljus färg för att inte betongen ska damma. Finns det någon färg där man kan klinkra uppe på utan att behöva slipa om det?
 
Inte ett svar på din fråga, men om jag var spekulant på ett sådant hus (50-tal, urblåst källare) så skulle jag nog ändå bila upp golvet för att byta alla gamla avlopsstammar och sedan gjuta nytt golv med vattenburen golvvärme i.
 
Ja det är ju just det, vissa vill göra så (vi skulle också gjort det om vi skulle haft det kvar) men andra vill bara ha det som det är och är inte villiga att betala för allt det jobbet. Därför får köparen avgöra vad som ska ske och det jag vill göra är att lämna det utan organiskt material och med så bra förutsättningar som möjligt oavsett vad man vill göra med den.
 
Hej,

Är den enda vinsten med att bila bort golvet att byta avloppsstammarna, är det inte enklare att re-lina då?

Har ni erfarenhet av att bila bort, isolera och gjuta nytt för att få en mer "fuktsäker" konstruktion? Jag är lite inne på det men har antagit att jag inte kan få ner så mkt isolering under plattan, vill ej gå för djupt så jag underminerar väggarna. Och att bygga på uppåt är inte så kul. Velar just nu mellan detta och att lägga ventilerat platon/nivell. Har ni någon klok synpunkt på vad som är bäst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.