TrollMann skrev:
Ni som grävt ner kabeln, hur gör man detta lättast? Ser i worx intro video att de använder nåt special verktyg för att gräva kabeln, ser lite smidigare ut än att först hacka med spaden för att sedan trycka ner den.
Först klipp gräset mycket kort.
Stora "grävspaden" lutad 45grd och ena foten på spaden andra i backen. Sen är det "bara" att följa snöret ...
Kabeln peter jag ner med "maskrosjärnet" i bland behövs det rensas lite i skåran.
Glöm inte ritningen om hur kabeln ligger, kan vara mycket bra att ha ....
 
Redigerat:
TrollMann skrev:
Ni som grävt ner kabeln, hur gör man detta lättast? Ser i worx intro video att de använder nåt special verktyg för att gräva kabeln, ser lite smidigare ut än att först hacka med spaden för att sedan trycka ner den.
Lättast må ju vara att hyra en kabelläggare av din lokala återförsäljare. Ex http://www.ambrogio.se/CM.php?PageID=136021
 
Låter aldeles utmärkt med Landroid. Var mycket nära att köpa en, ända fram till det att jag upptäckte att den hade bly-syra batterier. Kör de ner sig till botten alltförmånga ggr lar de sulfatera relativt snabbt.
Garantin är endast ett år. Ok om man kan köpa relativt billiga reservbatterier, så bör det var OK, men...
Jag har försökt ta kontakt både med leverantör och försäljare utan att få något svar på vad extra batterier kostar.
Är det någon som vet mer om detta?
Vill ju inte köpa en maskin, som går en säsong och sedan är helt slut.
 
Elbil skrev:
Låter aldeles utmärkt med Landroid. Var mycket nära att köpa en, ända fram till det att jag upptäckte att den hade bly-syra batterier. Kör de ner sig till botten alltförmånga ggr lar de sulfatera relativt snabbt.
Garantin är endast ett år. Ok om man kan köpa relativt billiga reservbatterier, så bör det var OK, men...
Jag har försökt ta kontakt både med leverantör och försäljare utan att få något svar på vad extra batterier kostar.
Är det någon som vet mer om detta?
Vill ju inte köpa en maskin, som går en säsong och sedan är helt slut.
När det är dax för nya baterier så kolla Biltemas sortiment. Där brukar de flesta storlekar och varianter finnas till bra priser.
 
JAJansson skrev:
...... kolla Biltemas sortiment. Där brukar de flesta storlekar och varianter finnas till bra priser.
Ja, framförallt de blå Gelbatterierna som är mycket bra, har köpt ett tiotal av dem och alla lirar fortfarande trots djupa urladdningar och långa vinterperioder utan underhållsladdning. De svarta batterierna levererar något högre startstöm men klarar max två hela urladdningar vilket gör de blåa batterierna ett givet val...
 
Är det någon som vill lista sina personliga teorier om fördelar/nackdelar mellan Worx Landroid och Husqvarna Automower 220AC (priset vet jag ;) ) Det som oroar mig är att det verkar som att man måste byta knivar ofta, eller att "rakbladen" går av och ligger runt om på gräsmattan? låter ju inte roligt om barnen ska springa runt? men kan inte heller tänka mig en cirkelsåg som åker runt, nattkörning är det som gäller för mig.
Förresten någon mer som hittat någon mer info om Bosch Indigo 10? verkar inte finnas direkt några tester?
 
Jag har handlat en landroid nu och spånat ut hur jag skall lägga kabeln. Har bara en fundering, jag har 2st sidor på tomten som är delade av stenläggning (i samma nivå som gräset). Lägger jag kabeln under stenarna? Kommer den känna signalen då?

Något annat speciellt jag skall fundera på vid 'montaget'?
 
jensbergbom skrev:
Jag har handlat en landroid nu och spånat ut hur jag skall lägga kabeln. Har bara en fundering, jag har 2st sidor på tomten som är delade av stenläggning (i samma nivå som gräset). Lägger jag kabeln under stenarna? Kommer den känna signalen då?

Något annat speciellt jag skall fundera på vid 'montaget'?
Jag har en Ambrogio där slingan ligger under 7cm tjocka cementplttor inga problem ...
Gör och spara en ritning var din slinga ligger, bra att ha om du behöver felsöka den i framtiden.
 
Redigerat:
wildes skrev:
Det står något i bruksanvisningen att om en granne har en landroid (eller annan robot antar jag) måste det vara 4 m mellan avgänsningskablarna
När jag ställde frågan till Jula svarade de att man kunde lägga Landroidens slinga precis intill en Husqvarna-slinga. Jag har tragglat mig igenom ett tyskt forum där det fanns en tråd om Landroid och där var det två personer som hade haft problem när grannen hade en Husqvarna. Någon annan med erfarenhet angående detta? Funderar på att köpa en till min åldrande farsa men hans granne har en Husqvarna...
 
Nu har jag en fråga till: jag skulle vilja ha landroid i hörnet på bilderna. Hur gör jag för att han ska hitta hem och bort?

Rita gärna om någon orkar om svaret blir krångligt.. :)

4e4673f3-5fc5-8f42.jpg
4e4673f3-5fe3-ab3c.jpg
 
  • uploadfromtaptalk1336500088142.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1336500098882.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu satt en tejpbit över hålet till pip-modulen. Riktigt enerverande var det med allt pipande. Nu hörst det iaf inte IN i huset när den piper!
 
Jag har nu kört landroiden ett par dagar och är nöjd med köpet. Väldigt tillfredsställande känsla att se den knata omkring och klippa åt mig!

Hur långt från väggar och liknande lägger man begränsningskabeln på Husqvarna? På landroiden är det 45cm och det kan vara farligt att snåla med det eftersom den gör ett ärovarv på kabeln för att hitta till laddaren (då med avstängd motor). Med andra ord är det 45 cm oklippt längs kanterna, där skulle en robot med separat guidekabel ha en fördel. (dock inget som motiverar 10000 kr dyrare i min värld i alla fall)
 
Enligt Husqvarna-manualen:

Angränsningar till arbetsområdet
Om ett högre hinder, till exempel en vägg eller mur,
gränsar till arbetsområdet, ska begränsningskabeln
läggas 35 cm från hindret. Då kommer inte
Automower® att krocka med hindret och slitaget på
karossen minskas.
 
Funderar på Landroid. Men varför måste man lägga kabeln 45 cm från väggar o rabatter? Blir ju mycket att trimma! Det lär finnas andra modeller man kan programmera att gå x cm över kabeln.
Vad händer om man lägger kabeln utmed tomtgräns mm? Tacksam för synpunkter!:rolleyes:
 
När den kör verkar den vända tidigt på kabeln men när den skall hem åker den mitt på, svänger det till vänster så kommer den nära dessa 45 cm men jag tror att man kan gå ner lite ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.