Hos farsan så tänkte vi eventuellt göra om en del av gräsmattan till grusgång/uppfart med grus, för att utöka parkeringsytan på den befintliga uppfarten.

Några frågor:
1. Är det en bra idé att försöka spara gräsmattan för att lägga på eventuellt annat ställe? (Här växer gräsmattan ganska bra) Hur i sånt fall?

2. Vad behöver man göra? Räcker det med att gräva bort gräsmattan och lite jord, eller behöver man göra mer, typ lägga något under / preppa på något sätt?

3. Hur djupt behöver man gräva?

4. Hur mycket grus går det åt, räknat per kvm ungefär? Har nämligen möjlighet att låna en pickup från jobbet som kan lasta ca 500 kg på flaket, och har hört att annars är det transporten som är dyr.

5. Finns det något ställe ¨på värmdö, gärna gustavsberg där man kan köpa gruset?

6. Annat att tänka på?


/Jocce
 
1. Fungerar men vet inte om man kan spara den länge utan att det dör.

2. Gräv bort allt som är jord och organsikt.

3. Brukar vara 10-20 cm för att få bort jorden.

4. Säger vi att ni ska fylla upp 20 cm grus så blir det 0,2*kvm så får ni det i kubik. Transporten är det dyra men 500 kg blir kanske bara 0,2-0,3 kubik. Så isåfall får du köra många gånger.

5. Vet ej.

6. Ha gärna markduk innan gruset som är UV-beständig så den inte vittrar sönder.

Sen undrar jag vad du menar med grus?
 
Tack för svaren!

Är väl kanske ca 10-15 kvm om jag uppskattat rätt (ska måtta nästa gång jag är där).

Behöver man "platta" med en padda eller liknande innan man lägger, eller kanske efter man lagt gruset?


Då jag inte gjort nått liknande förut så frågar jag den dumma frågan: Hur mycket jobb blir det att gräva 10-15kvm för hand så att säga?

/Jocce
 
Jocce81 skrev:
Tack för svaren!

Är väl kanske ca 10-15 kvm om jag uppskattat rätt (ska måtta nästa gång jag är där).

Behöver man "platta" med en padda eller liknande innan man lägger, eller kanske efter man lagt gruset?


Då jag inte gjort nått liknande förut så frågar jag den dumma frågan: Hur mycket jobb blir det att gräva 10-15kvm för hand så att säga?

/Jocce
Hej,
Angående 1). Det går att spara gräsmattan under en period, om ni vattnar den. Dock kommer den rota sig på det nya stället ganska snabbt. Bättre är att lägga den där den ska vara direkt. Dock är det svårt, om inte omöjligt att få en jämn gräsmatta på detta sätt. Grässkockorna som kommer upp är inte plana, de är olika tjocka. Så den nya gräsmattan kommer bli lite knagglig. Men om man ger sig den på det så kan det säkert gå.

Det är inte så mycket jobb att gräva bort 10-15kvm svål. Tar kanske 3-4 timmar. Ha en vass grävspade som ni gräver ut ett rutmönster med (varje ruta 25x25cm) ta sedan en vass skyffel och gräv upp rutorna. Den första rutan är svårast, här kommer man inte ner under grässvålen, sedan är det enklare, bara att skyffla på. Jorden brukar vara mjukare när det regnat ute, kan vara enklare att göra det då (även om det blir lite tyngre)

NI behöver inte padda underlaget innan. Det är redan packat eftersom det legat såpass länge.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
LATH
  • Laddar…
Hej,

Jag skulle inte fylla upp 10-20 cm med grus på gången...

Beroende på att det är inte roligt att gå på, varken krossat eller natursten, det rullar runt och flyttar på sig hela tiden. Ca 5-6 cm brukar vara lagom och underbyggnad bör vara bärlager för att få ett fast underlag.
 
  • Gilla
piglet
  • Laddar…
Vad gör jag bärlagret av, eller räcker det då med att ta bort 5-6cm av gräsmattan / jorden?


/Jocce

Lymmeln skrev:
Hej,

Jag skulle inte fylla upp 10-20 cm med grus på gången...

Beroende på att det är inte roligt att gå på, varken krossat eller natursten, det rullar runt och flyttar på sig hela tiden. Ca 5-6 cm brukar vara lagom och underbyggnad bör vara bärlager för att få ett fast underlag.
 
Bärlager är krossad sten i olika fraktioner, finns lite olika ex. 0-18, 0-25, 0-40 betyder stenflisor mellan 0mm - 18 o.s.v som kilar ihop sig och bildar en kompakt kaka när man "paddar" ihop den.

Förmodligen skulle du kunna förenkla genom att ta bort grästorven+ rötter och lägga ut kraftig fiberduk på med gruset. kruxet brukar vara att gräs har en bra förmåga att komma upp om man förenklar för mycket, å andra sidan samlas finfraktioner i gruset med åren och gräset börjar gro i det ändå.
 
Håller med helt.
Vi kör med 7-8cm tumlat grus, och hade det varit mer än så så hade det blivit väldigt mjukt...
Ta bort så lite som möjligt, dvs gräsvålen, på med duk och sedan grus. Det kommer som "Lymmeln" säger säkert växa upp lite gräs här och där, men det tröttar man ut ganska snabbt genom att dra upp det när man kan.
Så här har vi gjort på över 200kvm. På ett par ställen kom det enstaka gräststrån genom gruset, dessa är borta efter 2 år.

Mvh

Stefan
 
det finns ett stort grustag bakom värmdö marknad. Bakom coopen, prova där.
 
mabe542 skrev:
det finns ett stort grustag bakom värmdö marknad. Bakom coopen, prova där.
Det har jag sett :) Men kan man som privatperson handla där?


/Jocce
 
Det är bara att fråga :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.