Har en gammal men dock väldigt stabil trall som är ca 14 kvm. Jag tänkte utöka den lite till ca 24 kvm.
Lite slö och snål som jag är så tänkte jag kanske komma undan med att bara regla upp de nya 10kvm och lägga ny trall över hela.
Jag fattar att det inte skulle gå att lägga ny trall över den gamla dikt an, men om man fick upp den någon cm med något tryck typ 10x30 lister borde det inte vara någon fara.
Någon som har erfarenhet av detta? Finns det möjligtvis några plastlister man kan använda som distanser mellan den nya och den gamla?
 
Hej,

Om det är lätt att få bort den gamla trallen, så hade jag valt att plocka bort den och lägga ny över hela. Jobbet att lägga de nya 24kvm trall får du oavsett hur du gör, och frågan är vad som tar längst tid, att plocka bort den gamla trallen och lägga på ny, eller regla upp på den gamla trallen, förhöja och lägga nytt lager trall därpå?
Sedan så är det ju som du skriver risk att det undre lagret blir fuktigt, om inte ventilationen fungerar korrekt. Detta kan vara knixigt och det finns risk att konstruktionen, som nu är stabil, blir instabil om några år pga av att du inte plockade bort den gamla trallen.
Jag känner att detta är en genväg som kan bli en senväg :)

Mvh

Stefan
 
P
Hade samma funderingar men vi valde att ta bort den gamla då jag tror att det bara blir problem i framtiden med smuts som samlas mellan de två trallgolven. Tog ett par timmar för 10 kvm med ett par bra kofötter. Skruvarna gick att dra ur efter att brädorna brutits bort.
 
P
Så här blev det. Nästan klart.
 
  • 2012-04-28_19-42-50_752.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-04-29_14-35-31_638.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-05-01_19-19-45_859.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-05-06_16-04-35_19.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev alla tiders!
Sedan kan man ju återanvända trallvirket om det är bra skick på det. Går att bygga mycket skoj av det! Kompost! Odlingslådor! Bänkar!
 
P
Jo fast mycket av virket gick sönder och sen vet jag inte om det är så bra att ha tryckt virke ihop med grönsakerna?
 
Peter_K skrev:
Jo fast mycket av virket gick sönder och sen vet jag inte om det är så bra att ha tryckt virke ihop med grönsakerna?
Nu blir det lite OT :)
Så länge virket är gammalt alternativt man täcker insidan med åldersbeständig plast så går det utmärkt att använda tryckat till odlingslådor.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Hundt
  • Laddar…
Stew skrev:
Hej,

Om det är lätt att få bort den gamla trallen, så hade jag valt att plocka bort den och lägga ny över hela. Jobbet att lägga de nya 24kvm trall får du oavsett hur du gör, och frågan är vad som tar längst tid, att plocka bort den gamla trallen och lägga på ny, eller regla upp på den gamla trallen, förhöja och lägga nytt lager trall därpå?
Sedan så är det ju som du skriver risk att det undre lagret blir fuktigt, om inte ventilationen fungerar korrekt. Detta kan vara knixigt och det finns risk att konstruktionen, som nu är stabil, blir instabil om några år pga av att du inte plockade bort den gamla trallen.
Jag känner att detta är en genväg som kan bli en senväg :)

Mvh

Stefan
Sant, ska nog försöka få bort den gamla trallen och behålla stommen, den är nog inte mer än 5 år så den borde vara ok. Alt. kapa gamla trallen mellan reglarna så det blir lite luftigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.