Jag har precis byggt en dubbelcarport i gammal stil.
Jag är nöjd med resultatet, men gjutrören i papp förfular.
Vad kan man göra för att få dom lite mer estetiska?
Jag provade att lasera dom, men det blev bara ännu fulare.


Eftersom det här forumet handlar om fasad, kan jag nämna att jag lade byggnadsintegrerade solpaneler på taket.
Panelernas profiler gör att dom ligger omlott och utgör ett vattentätt tak.
Inget undertak behövs.
Fungerar faktiskt.
 
  • 021liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 033liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skär bort pappen så betongen blir synlig.
 
Gjutrör har en beläggning på insidan för att göra det möjligt att avlägsna pappen från betongen.
 
Jag använde rondellslipmaskinen och skar upp lite försiktigt
 
Lars-Erik skrev:
Jag har precis byggt en dubbelcarport i gammal stil.
Jag är nöjd med resultatet, men gjutrören i papp förfular.
Vad kan man göra för att få dom lite mer estetiska?
Jag provade att lasera dom, men det blev bara ännu fulare.


Eftersom det här forumet handlar om fasad, kan jag nämna att jag lade byggnadsintegrerade solpaneler på taket.
Panelernas profiler gör att dom ligger omlott och utgör ett vattentätt tak.
Inget undertak behövs.
Fungerar faktiskt.
Jag förstår att du är stolt över "carporten", och det med all rätta!

En liten rönnbärskommentar dock: Ser lite besynnerligt ut med den gamla bonnvisch-stilen, eller vad man skall kalla det, tillsammans med high-tech installationen på taket ;)

Men som sagt: Snyggt bygge (y)
 
Lars-Erik skrev:
Eftersom det här forumet handlar om fasad, kan jag nämna att jag lade byggnadsintegrerade solpaneler på taket.
Något OT, men hur tar du vara på och använder energin från solpanelerna på carporten? Bara mycket, mycket kort beskrivning, tack.
 
Amatörbyggaren skrev:
Jag använde rondellslipmaskinen och skar upp lite försiktigt
Tack för tipsen! Med stenskiva i rondellen gick det alldeles utmärkt!
Innan trodde jag att pappen skulle fastna betongen och det skulle se ännu eländigare ut. Men det blev otroligt slätt och fint.
 
KnockOnWood skrev:
En liten rönnbärskommentar dock: Ser lite besynnerligt ut med den gamla bonnvisch-stilen, eller vad man skall kalla det, tillsammans med high-tech installationen på taket
HAHAHA! Helt rätt beskrivning. Stilmixen bjuder jag på.
 
Henri skrev:
Något OT, men hur tar du vara på och använder energin från solpanelerna på carporten? Bara mycket, mycket kort beskrivning, tack.
Jag använder en s.k. inverter, som kör ut solenergin på elnätet.
Dvs. en apparat som gör om solpanelernas likström till en lämplig växelström, och sedan matar ut den på elnätet (se bilden).
Där använder jag strömmen i första hand till min egen förbrukning.
Energin jag inte hinner göra av med går ut på nätet, och registreras i min elmätare som exporterad energi och jag får betalt av elbolaget för den.
Allt sker helt automatiskt.
Anläggningen, som har märk-effekten 2kW, har varit i drift i två veckor och hittills genererat 122 kWh varav jag exporterat 89kWh.

Meningen är att det i carporten så småningom ska stå en elbil, som laddas av panelerna. Men än så länge är elbilar på tok för dyra. Så det får nog vänta något år till de finns som begagnade.
 
  • invliten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
Intressant, vad kostande inkopplingen mot elnätet och hur mycket får du betalt?

/Johan
 
Lars-Erik skrev:
Jag använder en s.k. inverter, som kör ut solenergin på elnätet.
Dvs. en apparat som gör om solpanelernas likström till en lämplig växelström, och sedan matar ut den på elnätet ...
Tack för beskrivningen. Mycket intressant att läsa.
 
Vad kostade anläggningen?
På bilden innifrån ser det ut som om det kommer ljus genom taket. Gör det det?
 
jkarlberg skrev:
Intressant, vad kostande inkopplingen mot elnätet och hur mycket får du betalt?

/Johan
haavard skrev:
Vad kostade anläggningen?
På bilden innifrån ser det ut som om det kommer ljus genom taket. Gör det det?

Den här typen av solpaneler finns inte att köpa i Sverige än. Bla. därför importerade jag från Kina.
Panelerna (tot. 2kW) kostade med frakt hem till dörren, försäkring och moms 18142:-.
Till det köpte jag en Fronius IG20 inverter på Ebay som bara gått 1000kwh för 5200:- med frakt.
Totalkostnad strax under 24000:-.

Jag får (ska få, bara gått 14 dagar än) 1:50/kWh för den ström jag exporterar.
Det kostar ingenting att ansluta anläggningen till elnätet. Inte heller mätarbytet.
Jag tror att jag per år ska få knappt 2000kWh från panelerna.
Så det tar ca. 8 år att tjäna in. Om man tror att nuvarande elpriser står sej.

Å andra sidan kanske man inte bygger en sån här anläggning bara för att tjäna pengar. Det finns säkert andra sysslor som lönar sej bättre. Det här ger liksom ett annat mervärde.
Och att lägga vanligt tak hade väl också kostat någon krona, så återbetalningstiden blir nog något år kortare.

Ja, panelerna släpper igenom ljus. Det finns även paneler som helt glasklara (vid sidan av kiselcellerna förstås) och släpper igenom mer ljus.
 
  • Gilla
Perk
  • Laddar…
Riktigt kul att läsa om folk med egna lösningar för elbilar och elförsörjning! Man kan ju annars fundera på hur det ska lösas när alla ska ha elbil om vi inte bygger ut kärnkraften.
 
Mycket intressant projekt. Om du inte redan har gjort det får du gärna göra ett mer utförligt inlägg om ditt projekt, med bilder, fakta och länkar. Jag tror att vi är ganska många här som gärna skulle vilja läsa mer... förslagsvis under Solvärme & vindkraft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.