Jag är tyvärr en av dem som drar åt förhårt. Det började efter att jag tappade ett hjul på bilen.
Av någon konstig anledning gör detta med att dra åt hårt igenom allt helt undermedvetet (kommer på mig själv ibland os lossar)
 
Hmmm, har för mig att man ska dra åt tills det börjar gå lätt igen å sen backa ett kvarts varv :p
!!! OBS !!! IRONI :D
Bilverkstäder som använder mutter dragare till tändstift i aluminium toppar, oljeplugg i aluminium tråg har jag råkat ut för.

Kanske är det som menas med "kund utbildning" he he he ... När man påpekar "vänligt men bestämt" för mekanikern vad han bör göra med sin mutter dragare ;)

//Jante
 
Redigerat:
Att dra åt en skruv/mutter, vad händer egentligen:

1. Det går lätt. Ingen egentlig kraft överförs, utan man bara "tar upp slacket".
2. Det börjar gå lite trögt. Nu börjar det bli lite friktion, främst i ojämnheterna i materialet i gängorna.
3. Det går trögt. Nu kommer trögheten från att metallen i gängorna deformeras lite. Det är bra, det gör att skruven sitter bra.
4. Det tar stopp, eller går väldigt trögt. Nu börjar man ta i så mycket att det inte bara är gängan som deformeras, utan även skruven. Det är inte bra.

Man ska alltså dra 1, 2 och 3, men stanna när man kommer till 4. När man väl vant sig vid att tänka på vad som händer så är det lätt att känna skillnaden mellan faserna.
 
@Troberg: njae, det beror väl på sammanhanget och inte deformeras väl gängan eg? I ett ordinärt skruvförband så uppnår man ju rätt moment när man når elasticitet i längdsledd på skruven.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Troberg skrev:
Att dra åt en skruv/mutter, vad händer egentligen:

1. Det går lätt. Ingen egentlig kraft överförs, utan man bara "tar upp slacket".
2. Det börjar gå lite trögt. Nu börjar det bli lite friktion, främst i ojämnheterna i materialet i gängorna.
3. Det går trögt. Nu kommer trögheten från att metallen i gängorna deformeras lite. Det är bra, det gör att skruven sitter bra.
4. Det tar stopp, eller går väldigt trögt. Nu börjar man ta i så mycket att det inte bara är gängan som deformeras, utan även skruven. Det är inte bra.

Man ska alltså dra 1, 2 och 3, men stanna när man kommer till 4. När man väl vant sig vid att tänka på vad som händer så är det lätt att känna skillnaden mellan faserna.
Jag har fått lära mig att ca hälften av kraften som man använder när man drar åt en bult är friktion mellan skallen och underlaget. Dock så kan den siffran ändras massor om man t.ex. bulten och underlaget är lite rostiga eller om underlaget och bulten är blanka eller kanske till och med oljade. Denna stora osäkerhet gör att momentnycklar som kan visa exakta moment med flera decimaler bara är ett skämt. För att dra åt med en så exakt kraft som möjligt ska man sitället dra ett visst antal grader. Naturligtvis måste man utgå från ett moment då med men man startar med ett mindre moment så felmarginalen blir mycket lägre.

Jag delar även mexitegels uppfattning om att i ett riktigt skruvförband deformeras skruven en hel del i lägsled. Drar man åt för dåligt får man inga klämkrafter mellan skallen och underlaget och bulten skjuvas av som om man klippte den med en gigantisk sax.
 
Vad jag vet tar man inte hänsyn till klämkrafter/friktion när man räknar på skjuvning i skruvförband.

Däremot skall man dra åt så att bulten spänner ner detaljen som ska fästas mot underlaget av en annan anledning.
När man börjar dra i den detalj som fästs med bulten ska det inte börja glappa direkt utan bulten ska "dra åt motsatt håll" med den spänning som byggts upp i bulten under åtdragningen. (Tänk på den spända bulten som en mycket stark fjäder som håller emot.)
 
En sak som jag alltid blir lika förvånad över är hur lite vevstaksmuttrarna i en motor oftast ska dras, känns så fel på något vis.
Men uppenbarligen så funkar det ju utmärkt, iaf i dom 11 motorerna jag renoverat.
 
Då slänger jag in ordet "kopparpasta"
Skulle hänga tillbaka motorn på V4an häromdan och blev tvungen att dra ut drivaxlarna - föregående ägare hade smort alla delar hjulupphängningen med kopparpasta på rätt ställen. Lätt som en plätt att lossna när det inte var nån rost och alla skruvarna var alldeles lagom åtdragna. Blev helt lycklig.
 
Passar kanske inte helt in eftersom det inte var någon idiot som hade dragit åt av bara f-n men lägger in det ändå.
Skulle för ett par år sedan byta spindelled på en Renault Clio. Den gamla satt med tre bultar som satt som berget och hans syster. Lyckades få bort två av dem ganska snabbt den ett bågfilsbladmen den tredje gick inte att rubba. Jag kunde inte ge upp och åka till verkstan eftersom de två första bultarna var borta. Men istället låg jag under bilen varenda kväll i en vecka och sakta men säkert borrade upp hela bulten med en Dremel för det var det enda som kom åt.
Jag har sparat den lilla bultbiten som blev kvar som ett minne och påminnelse om att ibland ska man ringa verkstan istället.
 
Säger bara en sak. Rörkopplingar. Folk verkar panikslagna över att det ska kunna börja läcka och drar åt som 5atan. Sen är den kopplingen förstörd och kommer garanterat att börja läcka när de är bortresta! Sen borde skiftnycklar vara förbjudna!
 
När man skruvar stora saker använder man ett hydrauliskt verktyg som sträcker skruven, sedan gängar man åt muttern, släpper på trycket, klart.
 
JOW skrev:
När man skruvar stora saker använder man ett hydrauliskt verktyg som sträcker skruven, sedan gängar man åt muttern, släpper på trycket, klart.
Gör man så för att muttrar på stora dimensioner inte orkar stäcka skruven?
 
Jag kan inte riktigt förstå folk som vill förbjuda allt användande av skiftnycklar.
Dom fungerar utmärkt till rätt jobb, har en mellan och en liten med i verktygsväskan i jobbet och dom används vid nästan varje jobb.
2st stora med i bussen.
Har aldrig rundat något med dom heller.
Det är ju inte verktyget man väljer till mycket hårt sittande/sönderrostade muttrar/skruv, men det var väl aldrig tanken med dom heller.
 
Mexitegel: Jag vet faktiskt inte, eller så är det en kombination av att få hög noggrannhet i "spännkraften" och att slippa dra muttern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.