Hej!

Jag skall sätta upp en LED-strålkastare i en gammal tall och undrar nu om det finns något beprövat sätt för att fästa själva lampan där uppe i trädet på något smart sätt som minimerar skadorna på trädet och ändå ger en bra infästning???

Sedan skall ju själva kabeln till armaturen ledas upp längs stammen (EKLK), vilken typ av kabelränna rekommenderas?
 
Spännband
 
Tack Zamora, Du menar sådana där man surrar fast lasten på takräcket med?
 
Korvgubbe
Av de gamla i släkten, som bland annat har bakgrund i skogen, har jag fått lära mig att det är kopparspik och enbart kopparspik som gäller när man ska fästa upp något i ett levande träd. Men visst, ett spännband runt stammen fungerar också utmärkt. Den metoden förutsätter dock att trädet är fullvuxet så man inte "stryper" det när stammen växer sig grövre.
 
Ehh??? Kopparspik??? Men Korvgubben! Här i våra trakter brukar vi köra med kopparspik för att ta död på träden... Men det kanske är annorlunda nere i skåne?
 
Jag skulle nog fundera både en och två gånger då kopparspik traditionellt har ansetts vara ett sätt att döda träd. Nu verkar det finnas delade meningar om ifall det verkligen fungerar. Googla på träd och kopparspik så hittar du en hel del, exempelvis detta. Där finns även en del annat som kan vara matnyttigt för TS.

Hur som helst tror jag ett spännband medför mindre risk för skada. Man kan ju justera spänningen och positionen "då och då" (årsvis kanske) om man är rädd för att trädet växer och bandet ska "strypa" stammen.
 
Korvgubbe skrev:
Den metoden förutsätter dock att trädet är fullvuxet så man inte "stryper" det när stammen växer sig grövre.
Ett träd blir inte fullvuxet. Det fortsätter växa tills det dör och blir alltså grövre och grövre varje år.
 
Utan att vara 100% säker, så har jag förstått att det där med att kopparspikar tar död på träd är en gammal skröna, ungefär som det att några sockerbitar i bensintanken kan förstöra en bilmotor....(för att nu bli lite OT...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.