Håller på att skissa lite på en lösning på vattenavrinning.

Har 1m takutsprång och vill ha ett slimmat utseende och tänker mig någon lösning där jag struntar i stuprör.

Hängrännorna sitter på ca 3.5m höjd och jag tänkte från hängrännan ha en omvikningskupa och i den en kätting. Detta tar ju det långsamt rinnande vattnet men inte när det forsar på.

Tänkte att nedanför detta utkast ha en uppsamling av vatten i en ca 1m i diameter stor cementring med galler på. Denna ansluter jag till dagvattnet. Då är frågan om vatten från en omvikningskupa på 3.5m höjd kommer ner till denna när det blåser lite eller om hela fasaden blir blöt?

Några tips på hur man kan lösa det?
 
Mikael_L
Jag satt ett enda stuprör "mitt på" varje sida. För det var inte möjligt att sätta stuprör i varje hörn utan att det skulle bli vrålfult.

Jag vet inte om det hjälper dig, men kanske en tanke ...
 
Mikael_L skrev:
Jag satt ett enda stuprör "mitt på" varje sida. För det var inte möjligt att sätta stuprör i varje hörn utan att det skulle bli vrålfult.

Jag vet inte om det hjälper dig, men kanske en tanke ...
Fint tips men jag tror det skulle störa för mycket på mitt faluröda hus.

Huset ligger inte så öppet och blåsigt men jag misstänker att släppa vatten från ett omvik på 3.5m ger nog en hel del spridning av vattnet. Klarar man att leda 18m åt en enda sida när man har betongpannor och 14 graders lutning tro? Tänker mig 150mm rännor och rör i så fall.
 
Hur stor takyta har du? En mm regn på 1 m2 är en liter vatten.

Min granne har ett strörre timmerhus där han har kättingar ner i sina vattentunnor. Tror att de är ca 3 m långa och det verkar funka bra. Huset ligger högt och är rätt utsatt för vind. Använd en grov kättning och häng en tyngd i slutet av kättingen så att den inte kan svänga i vinden.
 
Mikael_L
Leverantörerna av takavvattning (Lindab, Plannja m.fl.) anger i sina monteringsinstruktioner tumregler för hur stora hängrännor och stuprör (och antal) man behöver för en given takyta.
Jag kollade givetvis detta innan jag satt ett enda stuprör / sida.
 
Har i runda slängar 120kvm x 2 som kommer ha platta betongpannor.

Känns som i detta med avrinning finns det marginaler också. Antar att de som tillverkar avrinning räknar med att folk har lite igensatta rännor och allt inte är perfekt.

Skulle det rinna över 10 gånger om året och skvätta lite på väggen är det väl inte allt i världen men rinner det över precis varenda gång det regnar hårt så mår väl huset inte så bra.
 
En annan fundering.
Om jag tar upp regnvattnet från hängrännorna ner i en stor cementgryta ansluten till dagvattnet så behöver jag ju på något sätt hålla den ren från löv och annat takskräp som följer med vattnet.

Frågan är var jag stoppar upp detta på bästa sätt? Vill ju kanske inte ha ett galler uppe i hängrännan för slarvar jag minsta lilla med rengöring av rännan så blir det ju stopp. Kan inte direkt sätta en lövrens på händrännan det skulle ju bygga ner för mycket och bli fult.

Några idéer?
 
Merparten av löven och skräpet som hamnar i cementgrytan lär blåsa dit från annat håll än följa med vattnet längs med kättingen.
Enklast är väl att ha en perforerad röstump som sticker upp ur utloppsröret så att löv mm inte kan åka ner i dagvattenavloppet. Det finns den här typen av "lövstoppare" för avvattning av platta tak. De finns i rostfritt och sticker upp ca 15-20 cm och har en diameter på ca 1 dm.
Alternativt göra en sk "svanhals" liknande kröken på en WC-stol på utloppet från grytan. Då kommer det alltid att stå vatten i grytan, men skräp kommer inte ut i ledningen. Tror att det finns färdiga cementrörsdetaljer med inbyggd svanhals.
 
Patrick E skrev:
Merparten av löven och skräpet som hamnar i cementgrytan lär blåsa dit från annat håll än följa med vattnet längs med kättingen.
Enklast är väl att ha en perforerad röstump som sticker upp ur utloppsröret så att löv mm inte kan åka ner i dagvattenavloppet. Det finns den här typen av "lövstoppare" för avvattning av platta tak. De finns i rostfritt och sticker upp ca 15-20 cm och har en diameter på ca 1 dm.
Alternativt göra en sk "svanhals" liknande kröken på en WC-stol på utloppet från grytan. Då kommer det alltid att stå vatten i grytan, men skräp kommer inte ut i ledningen. Tror att det finns färdiga cementrörsdetaljer med inbyggd svanhals.
Bra tips. Ska kika närmre på det.
 
Vet inte om jag missuppfattar det-

Men skulle det inte bli mindre störande utseendemässigt med ett rör som du vinklar in mot huset och sedan ner, än kättingar som hänger ner långt utanför huset? Risk att de nästan uppfattas som någon sort pelare som bär upp takutsprånget.
 
hempularen skrev:
Vet inte om jag missuppfattar det-

Men skulle det inte bli mindre störande utseendemässigt med ett rör som du vinklar in mot huset och sedan ner, än kättingar som hänger ner långt utanför huset? Risk att de nästan uppfattas som någon sort pelare som bär upp takutsprånget.
Jag kommer som sagt ha 1m takutsprång och synliga tassar. Vill få ett slimmat och snyggt utseende och det känns som stuprören förstör en hel del.

Mitt mästerverk i Paint visar en del. Tänk dig ett falurött hus som inte är klassiskt i utseendet. Inte de vanliga breda fodrerna runt fönster och blaffiga knutbrädor.


stup.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wendel och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ska du ha några knutbräder alls?
I mot fasaden avvikande färg?

Annars får du väl köpa genomskinliga akrylplaströr. :D
 
När jag var i Japan såg jag en lite annorlunda lösning, en mängd "trattar" upphängda med kätting. tre kättingar med en tratt i var tredje länk. Trattarna var sådär 5 cm i dia.

Protte
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ska du ha några knutbräder alls?
I mot fasaden avvikande färg?

Annars får du väl köpa genomskinliga akrylplaströr. [bild]
Inte helt bestämt ännu. Men det ska vara något diskret och ge ett lite avskalat utseende.

prototypen skrev:
När jag var i Japan såg jag en lite annorlunda lösning, en mängd "trattar" upphängda med kätting. tre kättingar med en tratt i var tredje länk. Trattarna var sådär 5 cm i dia.

Protte
Rolig lösning. Får se vad det blir till slut. Tror jag börjar med en kätting och ser hur det funkar. Skvätter det runt för mycket får jag lösa det på annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.