Dags att lägga golvspånet här, lägger man det alltid på tvären över reglarna eller kan man välja lägga längs med? Jag hittade ingen info på dettta här... :rolleyes:
 
Mikael_L
Nej, lägg på tvären.

Följ instruktionerna för just ditt golvspån.
Står det att du får skarva var som helst så behöver du inte lägga skarvarna precis på reglarna.
 
tack.... och en till fråga: jag har borrat ett 50 mm hål för avlopp på fel ställe (e väl lite korkad allmänt ba) - ere bara slänga skivan eller kvittar det eftersom det ändå ska flytspacklas 20 mm + där?
 
kan ju passa på att slänga in en till fråga då, spånet e från byggmax - inte ska det vara nåra problem att använda till ett badrum väl? ser ju identiskt ut med andra spånskivor ja sett på t ex bauhaus..
 
Mikael_L
Hmm, det ska väl vara något mer fuktokänsligt spån i badrumsgolv har jag för mig.
Har du byggmax helt vanliga spån? Du får kolla isåfall om det ska vara andra skivor.
(Någon annan mer kunnig kanske kan svara här!)

Ska du ha klinker eller matta? Det kanske också påverkar.
 
Du kan väl använda den skivan att starta med, kapa bort där hålet är, starta med den skivan på nästa rad.
Och det som blir över kan du avsluta med där det passar.
 
Täck hålet genom att skruva en skiva 150x150mm på baksidan av golvspånet. Lägg sedan tillbaks det du sågade ut i hålet, fäst med två skruv. Se bara till att skivan på undersidan inte hamnar på regeln... (Det spelar ingen som helst roll hur du gör, bara spacklet inte rinner ner).

Jag köpte Byggmax golvspån 2009. De var 22*600*2400 mm på den tiden och skulle skarvas på regel. Jag hittade montageanvisningen i bunten på Byggmax.
 
Det är helt ok att använda vanliga golvspån...i alla fall om man följer BKR (de rekommenderar bara att man skall använda den mer fukttåliga skivan, men det är inget krav) Själv körde jag med vanligt golvspån som inte behövde skarvas vid regel.
 
Stämmer som Zemerlin säger!
 
Funderar på det där med skarvning på eller bredvid regel. Att det är tillåtet med vissa men inte med andra. Är det nån skillnad i spånterna på olika fabrikat eller vad beror det på?
 
Det är olika tillverkningar där sponten håller för mer eller mindre belastning.
 
  • Gilla
Wadelö
  • Laddar…
injonil skrev:
Det är olika tillverkningar där sponten håller för mer eller mindre belastning.
Känns underligt. Borde inte alla tillverkare vilja göra en stark spont? Skulle det vara dyrare/svårare?
 
Mikael_L
morion skrev:
tack.... och en till fråga: jag har borrat ett 50 mm hål för avlopp på fel ställe (e väl lite korkad allmänt ba) - ere bara slänga skivan eller kvittar det eftersom det ändå ska flytspacklas 20 mm + där?
Jag tycker inte ett 50mm hål kan göra någon betydelsefull skillnad i hållfasthet osv.
Men flytspacklet rinner ner där, även om det är den allra minsta springa/hål.

Du kan säkert limma/spika en liten bit masonit på undersidan, och sen helt enkelt flyta igen hålet samtidigt när du flytspacklar. Det lär bli hur starkt som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.