Halloj,
Har en liten fråga, jag hade tänkt mig att bygga en altan i sommar när huset står klart men vet inte riktigt vad som är det bästa sättet att bygga på.
Vissa av mina kompisar säger att jag skall gjuta andra säger att jag skall packa underlaget hårt och lägga en fiberduk, på med sand eller grus och sedan lägga ut betong plattor där reglarna skall vara och låta altanen vara flytande.
Andra tycker att jag skall fästa altan i huset, vilket är det bästa sättet?

Jag har bifogat en bild på hur marken ser ut där altanen skall stå, storleken på altan kommer att vara 30m2 och troligtvis byggas av kirai-trall.

Uppskattar alla svar på detta.

Tack på förhand,

:)
 
Hej Jens!

Sitter i samma båt , har prattat med två snickare och fått följande svar:

alt 1 :packa under laget + duk, lägg reglarna på betong plattor och fäst reglarna mot väggen...(har hus i vinkel och just i vinklen skall jag ha altanen)

alt 2 : packa under laget , sätt plintar som regelverket vilar på, pga att marken kan röra sig skall det inte vara förankrat i huset då grunden kan spricka.


:-?



 
Inga bilder...

Hur högt från marken vill ni ha trallen (golvet)? Påverkar ofta val av metod.

Varför packa underlaget i alt2? Normalt gräver man bara ut så att regelverket får plats och sedan gör man hål för plintarna. Val av plint (längd) beror på var i Sverige ni bor, vilken typ av mark osv.
 
Svar på alt 2 frågan :för att plintarna skall stå stadigt och ev ogräs ska få svårt att fästa, gärna sten mjöl..
 
Jag bor strax utanför Göteborg och underlaget ser ut som följande på bilden, höjden är jag inte 100 på eftersom dom har ännu inte börjat schakta ordentligt. Sen har dom lovat att fylla på med fyllnadsmaterial och sedan packa allt så att jag skall kunna lägga plattor direkt på enligt byggarn?

Ska ta reda på höjden...
 
  • underlag-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Kramiz,
Jag skall också ha altan i vinkel och vill inte fästa altan i huset som du sa att grunden kan spricka. Vilket tyckte dina snickare var det bästa alt. eller ville dom att du skulle ta beslutet...

tack för förslaget på sten mjöl vill inte ha en massa ogräs som växer upp under altan..


:)
 
De ville klart att jag ska ta beslutet ..som jag ser det finns det två alt bygga ett flyttande deck utan infästningar i grunden och lägga på plattor med ev fyra plintar för att det inte skall röra sig eller sätta hela konstruktionen på plintar . blir ca 40 m2 och har mycket sand i jorden (nord västra skåne)

:-/
 
kramiz_100 skrev:
Svar på alt 2 frågan :för att plintarna skall stå stadigt och ev ogräs ska få svårt att fästa, gärna sten mjöl..
Enda riktigt pålitliga sättet för att plintarna ska stå stadigt är att gräva ner till frostfritt djup och ställa dem där, gärna på en betongfot. Vad man gör i markhöjd spelar ingen större roll om man kör med plintar. Om du väljer alt1 med plattor så ska man förstås jämna till underlaget (med padda).

När jag gjorde min uteplats för några år sedan (med sten) lät jag det utschaktade området (fyllt med stenkross och tillplattat) ligga över vintern för att det skulle sätta sig. Sedan blev det ny avjämning, stenmjöl och till sist plattorna. Är fortfarande lika jämnt som då.

Du behöver även fiberduk för att hålla bort ogräset, och inte ens det räcker...
 
Så som jag ser det är gjutna plintar 50 cm ner (i gbg) det absolut bästa.
Materialmässigt kostar det inte mycket men det är en del jobb.

Jens74 så som det ser ut på din bild nu verkar det vara utgrävt en del? (kanske inte bild på den del där altanen ligger för där var det lervälling senast jag var där)
Om det är så att det är utgrävt nu så gjut plintar i helgen, be dem lägga duk och dött material till lagom höjd.

Efter detta tycker jag att du inte fäster altanen i huset utan låter den enbart vila på plintarna.

off topic:
Eftersom jag vet hur ditt hus ser ut tycker jag att det mest praktiska är att lägga en rad med sten runt altanen samt 50 cm ut till dörren i förrådet. Detta då du då kan gå barfota dit och hämta grillen utan att bli smutsig om fötterna.
Sedan tycker jag att du behöver träna mer och därför lägga mer sten ;)
Då ditt fina hus är putsat är det inte kul om det skvätter upp jord på väggen vid skyfall. Så varför inte lägga en gång ner till parkeringen när du ändå håller på?
Självklart skall du lägga sten/grus runt hela huset och inte ha rabatter mot huset.

På detta sätt skyddar du dränineringen från att fyllas med jord och får en praktisk gång. Denna gång kommer du ändå behöva då jag vet att du kommer tävla med grannarna om den finaste gräsmattan och en sån juvel får man inte gå på.


 
Vad trevligt det låter Mackan, vad skall du göra på din semester? :D

hehehe

Jag hoppas att dom till låter att jag redan nu eller precis innan dom börjar med att lägga fyllnadsmaterial kunna placera ut lite plintar. Men vet inte om byggaren tycker det är så roligt om jag springer runt och ger order.. ;D

Funderar bara på hur många plintar som kan behövas till en 30 m2 altan?

 
Jens74 skrev:
Funderar bara på hur många plintar som kan behövas till en 30 m2 altan?
Beror lite på måtten (är det 3x10m eller 4x7,5 etc) och val av regelvirke.

Exempelvis så kan man utan problem placera plintar på 2m avstånd om man väljer bärlina med dim 45x195.
 
Men vet inte om byggaren tycker det är så roligt om jag springer runt och ger order..
För det första gillar de nog bättre om du kallar dem snickare ;)
För det andra bygger de ditt hus och om de tycke det är merjobb så lovar jag att de tycker om att extra fakturera detta.

30 m2 altan hmm det beror på om den är 50 cm och 60 meter lång då behöver du en massa plintar :cool:

Nej men seriöst så beror det på hur tjocka reglar du tänkt lägga under samt vilka mått den har.
Kolla sökfunktionen detta har pratats om en hel del i andra trådar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.