Planerar en ny central i ett uthus som ligger inkopplat på EKKJ-kabeln som går från mätarskåpet på gårdsplan till boningshuset.

Det kommer att se ut så här:

Mätarskåp (Grovskydd) -> 50 m EKKJ -> Uthus -> 30 m EKKJ -> Boningshus (Mellanskydd)

Det kommer på sikt att kopplas in en del prylar av värde (frys, pump, maskiner, etc) i uthuset så det behövs därför skydd mot överspänningar i samband med åska. (Vi har luftledning till gården.)

Jag har planerat för ett separat mellanskydd i uthuset, men frågan är om det räcker med skyddet som sitter i boningshuset. Det känns som om detta skydd sitter lite för långt bort nedströms för att skydda uthuset om det kommer en transient via inkommande matning.

Vad finns det för rekommendationer? Jag har för mej att jag sett någon uppgift om att man ska ha mellanskydd i varje central om avståndet överstiger ca 30m.
 
Överspänningsskydd skyddar inte "bakåt". En tumregel är ett spänningsfall på 1 kV per meter kabel! Så det är bara grovskyddet som skyddar uthuset från inkommande överspänningar från elnätet, och mellanskyddet vid nedslag i boningshuset.

Du kan alltså även behöva skydd mot blixtnedslag i och i närheten av uthuset, även om ett nedslag i/nära ett av huset i praktiken innebär nedslag i alla. Det kan i alla fall motivera ett eget överspänningsskydd i uthuset. Störst risk är ju nedslag i närheten och där vill man ha överspänningsskydd så nära känsliga apparater som möjligt. Men även sund ledningsdragning utan inducerande loopar har stor inverkan på sannolikheten, typ en faktor 100. Skärmade kablar typ EKLK/EKRK är ännu bättre. Vill du vara helt säker klär du in uthuset i stålplåt :cool:
 
Ja, EKLK blir det, men stålplåt på utsidan kanske inte kommer att uppskattas av alla på ett gammalt stenhus.. :)

Har fö mycket goda erfarenheter av överspänningsskydden, grannarna längs ledningen byter vattenpumpar på löpande band men vi har klarat oss helt utan åskskador. Peppar, peppar.
 
Bonusfråga:

vad för fabrikat/modell/typ av skydd har du?

Har du även teleskydd, i så fall vad för typ, installerat hur och hur bra funkar det?

Just ja, nån slags ungefärligt pris också vore bra fast det kan jag nog googla själv.

(Ja, det här har vi nog tjatat om förr, men jag skulle nog må bra av en påminnelse ;) )

(Jag har bara ett enklare stickproppanslutet elskydd vid datorerna och teleskydd där adsl-modemet står, dels den typen av 350V gasurladdningsrör som sitter i t.ex. telestationer, kopplat från teleledningen till skyddsjord, och jag har också varistorer på teleledningen mot skyddsjord. Jag drar ur diverse sladdar när det åskar...)
 
Redigerat:
I mätarskåpet sitter det ett OBO-Betterman V50-B+C kombiskydd.

Mellanskyddet i boningshuset är ett Merlin Gerin PRD40 (Hela centralen är MG, så man kan ju inte sätta i något annat.. :cool:)

Teleskydd fixade jag genom att klippa av telefontråden 20 meter från huset när vi fick fiber. (y)

Priser, ja.. Mellanskyddet kostar ca 1400 plus moms med hyfsat bra rabatt på Ahlsell och det andra antagligen lika mycket. Man blir lite sur för ett motsvarande skydd i kostar typ $50 i USA.
 
Tack!

Lite höga priser för att det ska vara lätt att räkna hem det, hittils har åskan bara tagit två ADSL-modem för mig och jag vet inte om jag skulle våga chansa på att ha saker inkopplat då det åskar.

Jag har också luftledning, åtminstone inte blanktråd och jag är dessutom inte sist på slingan. Sånt som klockradio, styrburk till elpatronen och annan småelektronik som oftast är inkopplat har klarat sig. I elpatronstyrburken så har dock en varistor brunnit bort för länge sen, den var fastlödd på lödsidan av kretskortet över nättrafons 230V-sida. Jag skulle tro att styrburken överlever genom att spänningsspikarna får triac'arna att börja leda så att spiken sen lägger sig över de induktiva spolarna i kontaktorerna. (Det är alltså kontaktorer som styrs av triac'ar).

Kylskåpet är gissningsvis från 1965 (har sett en broschyr från det året där designen är misstänkt lik den kyl jag har) och frysen gissningsvis 70-tal (bruna och vissa gulorange detaljer, Vestfrost). De har mig veterligen varit inkopplade hela tiden och överlevt saftiga åsksmällar. Förr var huset sist på luftledning och det var dessutom blanktrådar och från början fanns inte heller något jordtag varpå åskan kom genom elnätet och vad jag fått höra av tidigare ägare så verkade åskan slå från spisdosan in mot murstocken eller något liknande, det small tydligen i det området när åskan slog förr, och tydligen så hände det att man kunde se gnistor komma flygande ur vägguttagen (!!!, låter iofs konstigt).

Trots detta har alltså kyl/frys överlevt.

Jag har också egen brunn med hydrofor, jag fick byta pumpen för 9 år sen men det berodde på att själva pumpen skurit, motorn verkar frisk. Tryckströmbrytaren verkar vara orginal från ca 1970, kablarna är EKKL eller vad EKLK-föregångaren kallas där biledaren används som enda jord. Inte heller här har åskan skadat något.

Just ja, i garaget har jag en tryckluftkompressor, trefas, som jag stänger av genom att använda motorskyddet som strömbrytare. Den har varit inkopplad men normalt avstängd i knappt två år och har också klarat sig. I samma garage brukar jag ha nån enklare stereo spelande radio året om också i knappt två år, i nån slags förhoppning att skrämma bort skadedjur, och där har det "gått åt" en stereo fast jag har inte felsökt vad som pajat, det kan mycket väl ha varit nåt som bara slets ut av lång och trogen tjänst. Displayen ger intrycket att stereon lever men det blir inget ljud ut, så det kan ju vara en konding som gett upp i slutsteget eller vad som helst som kanske inte har med åska att göra.

Med andra ord så kommer antagligen en frysbox överleva åska även om du bara har grovskyddet. OBS dock att både kyl och frys här har alltid stått på isolerande underlag så skyddsjorden har inte utgjort en väg åskan kan gå för att nå "sann" jord på något vis.

Det här förutsätter nog dock att det inte finns nån känslig elektronik i grejerna och framförallt att grejerna är lika rejäla som grejer var förr (eller snarast de grejer från förr som finns kvar idag).

Vad för pump kommer du ha, och vad för maskiner?

Det är ju rätt stor skillnad på om det är fast installerade maskiner som har spänning inkopplat året om eller om det åtminstone är maskiner som man slår av med nån frånskiljare eller helst där man drar ur en stickpropp när maskinerna inte används på sommaren.
 
Redigerat:
V50 är ju ett kombiskydd, inte enbart ett grovskydd, med en restspänning på < 1.3 kV, så det skyddar uthuset tillräckligt bra från överspänningar från nätet. Då är det "bara" risken för nedslag i/nära ledningen mellan mätarskåp och uthus, och nedslag i/nära husen, som behöver beaktas. Den risken är ju inte utesluten...
 
Bo.Siltberg skrev:
V50 är ju ett kombiskydd, inte enbart ett grovskydd, med en restspänning på < 1.3 kV, så det skyddar uthuset tillräckligt bra från överspänningar från nätet. Då är det "bara" risken för nedslag i/nära ledningen mellan mätarskåp och uthus, och nedslag i/nära husen, som behöver beaktas. Den risken är ju inte utesluten...
Ja, det stämmer att kombiskyddet hjälper upp situationen. Det finns även ett garage och en ladugård med äldre installation som matas från mätarskåpet, därav valet av skydd. På sikt kommer jag att göra om installationen i ladugården och då blir det nog ett mellanskydd även där, men tills dess är kombiskyddet en bra lösning.


yxis skrev:
Vad för pump kommer du ha, och vad för maskiner?

Det är ju rätt stor skillnad på om det är fast installerade maskiner som har spänning inkopplat året om eller om det åtminstone är maskiner som man slår av med nån frånskiljare eller helst där man drar ur en stickpropp när maskinerna inte används på sommaren.
Planerna för framtiden innefattar bastu och relaxavdelning, så det kan bli en fast ansluten avloppspump på sikt samt eventuellt en vattenpump. Sedan vet man hur det blir, WIFI, musikprylar, etc.

En av de bästa sakerna med rejäla åskskydd är fö att man inte behöver rusa upp mitt i natten och dra ut alla kontakter eller skynda sig hem av samma anledning när det åskar. Slipper jag komma ihåg att stänga av/dra ur alla prylar så är det värt kostnaden för skyddet.

Kommer sedan åskan riktigt nära så drar jag givetvis ur allt trots skydden, det är ju onödigt att utmana ödet.
 
Aha. Ja, en relaxavdelning kan nog innehålla en del grejer som blir dyrt i onödan om åskan tar.

Wifi är i sig en bra idé jämfört med att dra nätverkskabel för att klara åskan bättre. Ett tag körde jag wifi även till de stationära burkarna i stugan, men korkat nog så klarar Windows XP's "brygga nätverkskort" visserligen att skicka vidare trafiken till ett trådat nätverk men klarar inte att skicka vidare (och/eller översätta) DHCP-frågor/svar, så jag blev tvungen att sätta fast IP på alla burkar utom den med Wifi-kortet. Jag tröttnade och anslöt med kabel igen, delvis också för att wifikortet var inte riktigt lika stabilt. Annars är det ju riktigt trevligt att det bara är modemet och inget mer som kan tas av åskan om man kör wifi till alla datorer. Jag borde orka skaffa två fiberkonverterare och en snutt fiber mellan modemet och hemmanätverket, år 2020 eller nåt... (Då skulle jag dessutom kunna köra modemet på batteri när det åskar, om jag absolut vill ha det inkopplat).

Dum fråga men nog åskar det väl nästan alltid bara dagtid, eller snarast så att åskväder startar väl oftast dagtid? Eller är det olika för olika delar i landet? Jag som har stugan i gnällbältet brukar kolla på Vänertracker när det kan tänkas vara åska på gång, och dra ur saker när vänertracker visar åska lite väl nära. (Apropå att rusa hem så är det rätt skönt att åka kollektivt, det är liksom redan kört, det går inte att rädda något genom att stressa upp sig så man kan lika gärna slappna av ;) )

Det enda jag egentligen behöver dra ur i "panik" är telekabeln till ADSL-modemet, jag kollar så sällan på TV när jag är i stugan så koaxerna till parabolen är oftast urkopplade utom just när de används.
 
yxis skrev:
...så verkade åskan slå från spisdosan in mot murstocken eller något liknande, det small tydligen i det området när åskan slog förr, och tydligen så hände det att man kunde se gnistor komma flygande ur vägguttagen...
Har du isolationsprovat (meggat) din anläggning någon gång? Åskspänningarna kan ha skadat isoleringen i ledare och apparater utan att det direkt märks i dagligt bruk.
 
Nej, tyvärr inte, borde kanske köpa en megger, eller för den delen tillverka en provisorisk själv, det krävs ju inte precis spjutspetskompetens för att skapa önskad spänning och ha tillräckligt stort och tillräckligt spänningståligt seriemotstånd, ansluta mot anläggningen och mäta spänningen efter motståndet... (Såna prylar som t.ex. vridtrafo, motståndssortiment, diverse multimetrar av både analog och digital modell o.s.v. har jag halvgott om redan, har dock aldrig behövt en megger till mitt elektroniklabbande)

Däremot vet jag inte om förra ägaren isolationsprovat nåt, de där smällarna var alltså rätt många år före min tid.

Finns det över huvud taget risk för att apparater i form av uttag och strömbrytare skadats om det inte finns något synligt fel och isoleringen/"chassiet" är av porslin istället för modern plast?

Det vore för övrigt intressant att veta hur vanligt det är att en gammal anläggning i allmänhet har isolationsprovat.
 
yxis skrev:
Dum fråga men nog åskar det väl nästan alltid bara dagtid, eller snarast så att åskväder startar väl oftast dagtid? Eller är det olika för olika delar i landet?
Här vid havet (snarare i havet) åskar det hela dygnet, cumulunimbusmolnen bildas över havet så solens värmande effekt saknar den betydelse den har på landbacken för molnbildningen.

mycke_nu skrev:
Priser, ja.. Mellanskyddet kostar ca 1400 plus moms med hyfsat bra rabatt på Ahlsell och det andra antagligen lika mycket. Man blir lite sur för ett motsvarande skydd i kostar typ $50 i USA.
2100 plus moms visade det sig nu när jag beställde..
 
Aha, intressant, vissa fördelar med att inte bo "kustnära" :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.