Hejsan, jag undrar om det kan bli fel om man väljer en för grov kabel för ändamålet?
Tex: FK2,5mm istället för FK1,5mm som man skall ansluta diskmaskin till. Tänkte dra 3-fas 2,5mm till spis, fläkt o ugn, men 1-fas 1,5mm till diskmaskin, kyl o frys.
Har ännu ej köpt vitvarorna så jag kan inte följa de rekommendationer som följer med... men vill gardera mig i förväg.


Mvh Lisa
 
Rekommenderar nog att du drar separata rör till spishäll och ugn på varsin trefasgrupp (eller enfas om det är sådana). Lägg fläkten på en egen eller ihop med t ex utttagen eller kyl/frys och diskmaskinen på en egen.

Trist om diskmaskinen drar med sig kyl/frys om ni inte skulle råka vara hemma. Den brukar förbruka lite mer än annat nämligen.

/Kent


 
Slänger in att det alltid är enklare att dra ett par trådar extra när man ändå håller på än att göra det i efterhand. Dumt att spara in 20 kronor på en sån sak om det sen kostar 2000:- för att rätta till det vid en ev ombyggnad eller byte av maskin.

/Kent som slet i tre timmar idag med att dra om till en torktumlare som var dragen som 240V men som blev 400V efter utbyte.

Och om du inte förstår ovanstående så anlita elektriker.


 
Tack för svar! Jag hade tänkt dra alla vitvaror i separata grupper, förutom kyl som jag drar tillsammans med ett vanligt vägguttag i köket.

Ja, jag känner också att det är bättre och dra i några extra trådar för att slippa problem i framtiden!

Mvh Lisa
 
David: Kyl och frys brukar jag lägga  på en separat säkring + separat jordfelsbrytare. Allt för att slippa få förstörda matvaror vid spänningsbortfall.
 
Jag brukar rekommendera att kyl och frys ska sitta på olika jordfelare. Ska man ändå sätta 2 eller fler kan man segmentera huset och inte bara lägga kyl och frys på en egen. Några element på varje tex gör att huset klarar sig när man är bortrest oavsett om en brytare löser eller ej
 
Fläkten brukar man ju köra på samma enfasmatning som något annat, sen om det är uttag vid diskbänken, diskmaskinen eller kyl/frys är väl smaksak, men jag har nog aldrig sett fläkten köras på samma matning som spis/ugn. Smidigaste dragningen är nog att ha samma matning till fläkt som till uttag vid spis/diskbänk och lampan över diskbänken, men det beror förstås på hur köket ser ut.

I dagens jordfelsbrytartider så är väl det optimala att ha varsin jordfelsbrytare för kyl respektive frys.

Sedan är det frågan om vad för säkringar man ska ha till spisen, spisar brukar ofta vara märkta 16A, men om man har 16A huvudsäkringar och eldar på för fullt på spisen så kan man ge sig på att en huvudsäkring brinner, om man istället "snålar" och sätter 10A säkring till spisen så kommer de säkringarna troligen lösa ut före huvudsäkringen löser ut, fast å andra sidan kommer en säkring till spisen nästan garanterat lösa ut om man slår på alla plattor och ugnen på max samtidigt.
 
yxis skrev:
I dagens jordfelsbrytartider så är väl det optimala att ha varsin jordfelsbrytare för kyl respektive frys.

Sedan är det frågan om vad för säkringar man ska ha till spisen, spisar brukar ofta vara märkta 16A, men om man har 16A huvudsäkringar och eldar på för fullt på spisen så kan man ge sig på att en huvudsäkring brinner, om man istället "snålar" och sätter 10A säkring till spisen så kommer de säkringarna troligen lösa ut före huvudsäkringen löser ut, fast å andra sidan kommer en säkring till spisen nästan garanterat lösa ut om man slår på alla plattor och ugnen på max samtidigt.
Finns personskyddsbrytare, dvärgbrytare och JFB i samma apparat!

Har man 16A huvudsäkring är det svårt att få selektivitet i anläggningen, speciellt om man använder t.ex. C10:surprised:r!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.