Hur monterar man pottor i de här taket ?(lager för lager)

Sågspån + diverse annat, känns tungt genom pappen.
Papp (svart gammal)
plank (1 tum tjocka, varierande bredd 8-10cm, spikat med ca 1 cm mellanrum.

Kan man på något sätt täta runt pottor man sätter upp i detta, så att inte allt spån rinner ut runt dem? pottorna bör väl monteras i de gamla planken, men hur får man de tätt helt o hållet? Kan man dra vp rör till spottarna under dessa plank,dvs under pottorna?

Håller på med ett badrum i källaren på ett hus som är byggt 1944, har rivit ner puts, hönsnät och vass. planen är att spika 22mm läkt och sätta gips, där det är tänkt att sitta downlights för belysning.

Led spotlights är väl även ett alternativ, men vågar man ha dessa med bara 22mm luft och 1 tum trä (med lite luckor) upp till pappen o sågspånet? Konvertern blir väl ganska varm i sig men den kanske man kan sätta på väggen i rummet bredvid?

Det har inte läckt ner något spån direkt nu när jag gått lös på taket med kofot, så gissar att pappen är ganska ok, och att det inte kommer regna ner spån.

Har nu tillbringat säkert 10 timmar läsande om ämnet, men inte blivit klokare, snarare tvärtom.

Alternativet att ta bort allt spån var inget min hantverkare gillade, kan tänka mig att det inte finns så mycket värre skitjobb.
Takhöjden är givetvis ett problem i en sådan här källare, förlorar ca 1 cm jämfört med de gamla putstaket med att sätta läkt+gips. Som de är nu blir de ca 205 cm till tak, så att sänka taket mer är inget alternativ.
 
Redigerat:
Jag har nog inte vågat med något infällt utan pottor där.

Skär av brädorna med sticksåg och tryck upp pottorna. Lägg sen ett nytt lager med plast eller papp och skär ut för pottorna och tejpa 2 cm upp på innerväggen.
Det kan ju dra vprören i läktet.

Eller gör en lite större låda runt om eller mot en vägg och fäll in ledar i den, och ha en vanlig taklampa i mitten
 
Kan börja med att säga att det är ett riktigt skitigt jobb och engångsdräkt, riktig andningsmask, skyddsglasögon, hörselskydd och handskar är att rekommendera! Sopsäckar i papp är också att rekommendera för att samla upp allt spån i som kommer ramla ut.

Kör med tigersåg och såga ut hål för pottorna, fiska slang i spånet mellan hålen och skruva fast pottorna. Dra i PLS90 och gipsa över. Se till att tilläggsisolera ovanför pottorna.

När jag har gjort det där så har aldrig snickarna satt upp byggplast utan bara gips direkt på.

//Patrik
 
Lånar igång tråden. Jag är i nästan samma situation, skillnaden är att det gäller ett mellanbjälklag och att jag reglat ner 45mm och ska sätta gipsinnertak. Tanken är att kapa upp så lite som behövs och trycka upp aluminiumpottor snabbt som attans innan allt kutterspån kommer ner. Ska jag trycka upp pottan ända emot råsponten eller ska jag tryck upp dom så att det blir tätt mot gipsinnertaket? Känns som att om jag trycker upp dom helt emot råsponten så luftas det ju lite i det sänkta innetaket. Rätt eller fel? Vågar man låta kutterspån ligga dikt emot aluminiumpottan? Vågar man ha halogen istället för led?
 
Jag fällde precis in en massa spottar i mitt mellanbjälklag, detta är uppbyggt på samma sätt.
Med cutterspån och svart papp och till sist träpanel
Jag sågade upp nästan exakt lika stora hål som burkarna, men jag använde dessa istället för alu pottor, då djupet är till en fördel om man inte vill plocka ut allt för mycket spån.
http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/skyddskapor/7466702-spot-guard-gles.html

Dessa är till LED-lampor och jag körde med sådana här
http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/downlights/7451212-bright-eye-multi-6.html

Och så drog jag runt slangen och efter detta var det bara att gipsa igen
 
Har du reglat ner 45 mm så kan du ju köra med möbelspottar istället. Bra mycket enklare för då kan du klamra slang direkt på det gamla taket och dra i kabel, gipsa och sedan göra hål för spottar, koppla och trycka upp.

http://www.elot.se/product.html?product_id=16728

//Patrik
 
Patrik: gäller pottor även vid gips/betong och/eller även vid LED-belysning och är det någon skillnad på 12/220v?
 
Potta eller ej beror på spotten så tillvida att det inte är nedreglat typ 15 cm. Då krävs ingen potta.

Vid halogen har man potta för att skydda isolering från att ta eld på grund om värme och vid LED har man för att ge spotten kylning så att den inte ska gå sönder.
d.v.s. potta vid halogen för annars brandfara och vid LED för att säkerställa funktionen.

Förutom skillnaden i utförande så brukar det sägas att 12V är mer effektivt, man får mer ljus för samma effekt.
Men jag har nästan aldrig sysslat med 230V spottar så min egen uppfattning om ljusmängden är begränsad.

//Patrik
 
Jag valde att inte regla ner pga takhöjden
45mm är ganska mycket om man bara har 220cm (nu har jag iofs 235cm)
Men det är ändå gött att inte sänka för mycket man vill ju få ut så mycket som möjligt av höjden!

Och det är helt korrekt som Patrik säger om pottorna
Har för mig att om kisselchiet (i LED armaturen) sitter monterat med en omgivningstemperatur över ca 60-70grader så halveras livslängden
Sen är det även så att de blir jäkligt varma, jag hade inte monterat mina utan pottor för det hade säkert kunnat börja brinna.
Det går knappt att ta i dem när det varit igång en stund och det i kombination med cutterspån är nog ingen höjdare!
//Hammer
 
Jag gjorde såhär:
Sågade upp hål för aluminiumpottorna i det gamla innertaket. Lät kutterspån ramla ner över huvet på mej. Sågade till gipsskivor som pottorna passade i och tryckte upp dom i det gamla innertaket. Drog 230V till en centralt placerad kopplingsdosa och därifrån 1 vprör till varje potta. Blir då parallellkopplat men jag ska nog också dra rör så att jag kan koppla seriellt om jag vill. Varför jag nu gjorde så med pottorna är mest för att öka inbyggnadshöjden i förebyggande syfte då jag inte bestämt mej för vilken downlight jag ska ha. Det blir iaf LED. Men om jag ska köpa från ledhandel där jag kan dra 230v fram till varje eller om jag ska köpa från något annat ställe och sedan en jollyvariant och dra i serie vet jag inte. Tips och råd skulle sitta fint. :D
 
  • spot.jpg
Regla ner eller ej det är frågan, var man gör som han vill...
Jag värderade som sagt takhöjden.
Sågade upp hål för mina boxar och sen tog jag cirkelsågen och ställde in rätt djup
(så att jag inte sågade sönder den svarta pappen) och körde ett spår imellan varje box.

Jag körde med LED, har blivit helt frälst i det på senare tid.
Nu börjar de bli så jäkla "goa" i ljuset (halogenlikt)

Jag förespråkar lågvolt och Jolly-don då dessa både går att dimma med pushdim och 1-10V
håller på att integrera ett KNX-system hemma just nu så för tillfället så dimmrar jag med pushdim
men så fort jag får tummen ur så ska jag köpa en 1-10V dimmer så att jag kan få in lite scener ;-)

Tycker att merparten av de 230V varianter jag har testat inte riktigt håller måttet (än)
Lite för mycket flimmer när man dimmrar samt att ädel når sitt maximala ljusvärde lite för tidigt
(för lite variation mellan lägsta och högsta nivå)
Upplever inte alls att det är så när man kör med Jolly-don.
 
  • Gilla
joro123
  • Laddar…
Tillägg:
Jag drog slang mellan varje box och sen en slang som matning,
ville inte koppla ihop allt detta i en kopplingsdosa
 
Ursäkta en okunnig men om en LED-spot inte klarar värme, varför ska man då stänga in den plus värmen i en potta...? Borde det inte vara betydligt bättre att ha en 45mm luftspalt? Om jag fattat det rätt så blir en LED inte varmare än cirka 60 grader och därför tänkte jag skippa pottor till mina LEDs.
 
Anledningen till att jag använde pottor/lådor var att jag inte ville bygga ner mitt tak nästan 6cm
och eftersom hela mitt mellanbjälklag är fullt av cutterspån så hade jag inte så mycket alternativ
Jag använde de inf. lådor som Hidealite rekommenderade till mina spottar och då förutsätter jag att det är tillräckligt med luft där i för att de inte ska bli överhettade.

Det är säkert inga problem att montera dem utan lådor i en luftspallt om det inte är så att värmen precis ovanför skadar armaturen

I mitt fall så var spottarna 4-5cm höga eller djupa beroende på hur man ser det och det hade blivit tajt med en regel på 45mm och 12mm gips
 
Min kommentar var nog mer riktad till Patrik Heds påstående om att man har pottor till LED för kylningens skull:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.