Mikael_L
Orkan i vattenglas ... va ... :D

1. Uttaget får sättas var som helst. Vissa placeringar ger fördelar, andra nackdelar.
troligen ger alla placeringar både fördelar samt nackdelar.

2. Det finns en standard, som föreskriver 2000 ög. Passar särskilt bra att gå efter om man inte förväg vet exakt vilken kyl/frys man ska ha, samt hur den är utformad baktill.

Passar däremot dåligt om man inte alls tänker ha skåp eller liknande ovan kyl/frys och inte tycker synliga sladdar är snygga.
 
Redigerat:
elmont skrev:
IKEAs skåp kan man välja hur man sätter skåpet, så att skivan kan lyftas uppåt eller sänkas nedåt.
Nu lägger jag ner.
Ja, det är klart, men om man inte har tillräckligt med takhöjd ovanför skåpet så går det ju inte få ut skivan åt det hållet.
 
Var sätter man vattenanslutningen till den i kylskåpet inbyggda ismaskinen då?:p
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Var sätter man vattenanslutningen till den i kylskåpet inbyggda ismaskinen då?:p
Det tänker jag inte avslöja ... :p
 
Hur fästs skivan i ett sånt IKEA-skåp? Om den är fäst med nån anordning inne i skåpet så kan man ju dra ut kylskåpet några centimeter, släppa ned skivan en bit och dra ur kontakten. Omständigt men inte helt omöjligt.

Fråga: varför har man haft dessa plåtskåp? Brandsäkerhet?

Storm i vattenglas - vi löser ju världsproblemen ;)

OBS att jag har aldrig påstått att det jag sett har varit vad som gerenellt gäller, bara påstått att det jag sett förekommer.

Minns inte om jag skrev det men kom på att på ett ställe där jag bodde (när jag bodde med mina föräldrar) så satt uttagen på väggen precis OVANFÖR överskåpen, så man fick fiska upp kablarna från kylen och frysen bakom skåpet och ansluta där. Praktiska studier visade att det var ett fint ställe att hänga på en förgrening och mata en extra frysbox och TV i köket på andra sidan kökets "avdelare" ;)
 
Skivan hålls på plats av vinkeljärn som skruvas i undersidan av skåpet, så dom kommer du inte åt med kylskåpet på plats.
 
elmont skrev:
IKEAs skåp kan man välja hur man sätter skåpet, så att skivan kan lyftas uppåt eller sänkas nedåt.
Nu lägger jag ner.
Nja, elmont, vet inte om du får slippa undan så lätt.

Bakstycket kan inte gärna lyftas uppåt. Innertaket tar emot lite grand.
Låter faktiskt som att du inte vet hur modern köksinredning ser ut.
Hur gör ni förresten med uttagen till inbyggnadsugnar och spishällar?
Eller s.k. lådkylskåp?

Men för att vara elak:
Är det inte så att elektrikern monterar sina grejor och drar.
Om sedan nästa gubbe/gumma som skall ställa in kyl och frys får lite problem så är det hans /hennes problem. Elektrikern har gjort sitt och kan alltid hänvisa till någon antik "standard".
 
När jag renovera köket här hemma, satte ja duktigt v.u 2000mm ö.g, Senare när jag glatt ska koppla in nya kylen (LG) är anslutnings-sladden 1800mm:x
 
Spännande trådlyft detta blir, bara jag inte kastar sten i ett glashus nu. Håller på med en större renovering och funderar på placering av uttag. Gjorde en köksrenovering för 10 år sedan och där sattes uttagen på 1500-1600 kanske, bakom kyl och frys, elektrikerns val. Tyckte det var en jättebra placering, enkelt att dra ur kontakten när skåpen var framdragna, tror dock att dom aldrig kopplades ur på 10 års tid. Att ha dom högre och i skåpen skulle kännas konstigt och omständigt, göra hål i baksidan för att synliggöra kontakten. Och alla grejer som man har i skåpet blir ivägen ifall kontakten ska dras ur, för det är väl ingen som har halvfulla skåp efter några år? Och får man ner kontakten utan att göra åverkan på skåpsbotten? Räcker luftspalten till? Bakom kyl och frys ska man ju ha luft så kontakten borde inte ta i, eller saknar dagens kyl och frys ventilerad rygg? Hittar faktiskt inga argument för att inte sätta uttagen bakom kyl och frys? Om denna standard med 2000 ÖFG varit sedan 70-talet kanske det är dags för en revidering?
 
Dagen kyl och frys är betydligt djupare än vad dom va förr iom att vi vill ha så bra isolering & volym som möjligt, tror tyvärr du kan få problem på den höjden.

Själv satte jag på 2100 för att det skulle passa bra med urjackningen i överskåpet.
 
E
20cm högre i dagens standard. Men den säger också i princip fri placering bakom ansluten apparat
 
  • Schematisk ritning av kök med markerade mått för kyl/frys placering och fläktkanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och i dom skåp man brukar ha över kyl/frys är baksidan lätt demonterbara, bakväggen brukar sitta ca 10 från väggen för att kyl/frys ska få lite bättre kylning. Nått som inte minst är bra för dom moderna maskinerna vilka är lite mer känsliga för värme.
 
E elmont skrev:
Och i dom skåp man brukar ha över kyl/frys är baksidan lätt demonterbara, bakväggen brukar sitta ca 10 från väggen för att kyl/frys ska få lite bättre kylning. Nått som inte minst är bra för dom moderna maskinerna vilka är lite mer känsliga för värme.
Det där lät ju bra, så jag var tvungen kolla upp det. Ikea har då inte tänkt så, baksidan skulle jag inte säga är demonterbar då den är spikad, ej heller indragen mer än andra skåp då ventilation blir i skåpet, dessutom är hålet täckt med ett galler av okänt material men förmodligen plast.

Monteringsanvisning för skåp med illustrationer av bottendel, sidopanel och toppmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monteringsinstruktioner för ett skåp, steg 12 med skåpets baksida samt steg 13 med galler och skruvförband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En lång tråd om en verklig icke-fråga!

Uttag bakom överskåpet, ett hål med stora dosfräsen i skåpbaksidan så man kommer åt att sätta i/dra ur.

Inom 2 timmar från inflyttning i bostaden står det ett paket Corn-flakes och/eller en brödburk framför, och sedan kommer ingen att se hålet/uttaget förrän kylen behöver bytas.

Ser på någon vitvaruhandel i alla fall ett skåp som är 202 cm högt, så placering 220ög idag verkar vettigt. I praktiken, när väl köket är monterat, kommer man att köpa / byta skåp efter hur överskåpet sitter, dvs vid kylskåpshaveri byter man inte överskåp, utan köper ett lika högt kylskåp som nu...

Frågan om vent för kylen, som nämnts "vid sidan om" är mycket viktigare!

Om de fantastiska A+++ - egenskaperna skall bestå så är det av högsta värde att ha plats för luftrörlighet. Kvittar väl egentligen om det är bakom eller genom överskåpet, men det bör ju vara så att man inte blockerar av misstag med varorna i skåpet.

Ju högre kyl/frys man har, desto lurigare blir det! Varm luft stiger så det blir lite "självdrag", men om "skorstenen" är kort hinner inte höjden hjälpa till värst mycket ändå. I sådana fall måste skorstenen i stället vara "grov" - dvs ytan som luften skall ta sig igenom bör vara skaplig. Det räcker inte att släppa in luft från bakom kylen i överskåpet, den måste också kunna komma ut i rummet, dvs endera över skåpet och fram genom "täcklisten" över skåpen, eller genom att just kylens/frysens överskåp har ursågningar så att det verkligen blir en luftkanal. (Kylen/Frysen brukar ha intag i framkant vid golvet för att släppa i kall luft nedtill.

Sedan bör maskinen dras ut och få sin baksida rengjord (dammsugaren!) varje år! Detta inte bara för "miljöklassningen", utan mer för ägarens plånbok (dammiga värmeväxlare kräver mer el för att hålla tempen inuti skåpet rätt), och inte minst brandsäkerheten.

Men å tredje sidan, vad har Ni för takhöjd egentligen? Alla som byter kyl/frys kan väl inte bo i den gamla stenstaden i Stockholm/Göteborg? (Där det är 3 m takhöjd så att man kan se stuckaturen!).

Om man har kyl/frys som är 202 cm hög, har man verkligen plats för ett överskåp då? Vad kan man förvara där? Ett liggande knäckebrödspaket??

Överskåpet är väl vanligare vid det idag klassiska kylskåpet på 185 cm, eller 70-talets från 155, 165...

Att tråden gjort ett rejält lyft gör inte så mycket - frågan har varit högaktuell ända sedan islådan gick ur modet! Jag har varit i 30-talslägenheter och fixat uttaget (högt, runt, svart utanpåliggande) bakom kylen för att ett nytt skåp skulle gå in...
 
S Soltorp40 skrev:
En lång tråd om en verklig icke-fråga!

Uttag bakom överskåpet, ett hål med stora dosfräsen i skåpbaksidan så man kommer åt att sätta i/dra ur.

Inom 2 timmar från inflyttning i bostaden står det ett paket Corn-flakes och/eller en brödburk framför, och sedan kommer ingen att se hålet/uttaget förrän kylen behöver bytas.

Ser på någon vitvaruhandel i alla fall ett skåp som är 202 cm högt, så placering 220ög idag verkar vettigt. I praktiken, när väl köket är monterat, kommer man att köpa / byta skåp efter hur överskåpet sitter, dvs vid kylskåpshaveri byter man inte överskåp, utan köper ett lika högt kylskåp som nu...

Frågan om vent för kylen, som nämnts "vid sidan om" är mycket viktigare!

Om de fantastiska A+++ - egenskaperna skall bestå så är det av högsta värde att ha plats för luftrörlighet. Kvittar väl egentligen om det är bakom eller genom överskåpet, men det bör ju vara så att man inte blockerar av misstag med varorna i skåpet.

Ju högre kyl/frys man har, desto lurigare blir det! Varm luft stiger så det blir lite "självdrag", men om "skorstenen" är kort hinner inte höjden hjälpa till värst mycket ändå. I sådana fall måste skorstenen i stället vara "grov" - dvs ytan som luften skall ta sig igenom bör vara skaplig. Det räcker inte att släppa in luft från bakom kylen i överskåpet, den måste också kunna komma ut i rummet, dvs endera över skåpet och fram genom "täcklisten" över skåpen, eller genom att just kylens/frysens överskåp har ursågningar så att det verkligen blir en luftkanal. (Kylen/Frysen brukar ha intag i framkant vid golvet för att släppa i kall luft nedtill.

Sedan bör maskinen dras ut och få sin baksida rengjord (dammsugaren!) varje år! Detta inte bara för "miljöklassningen", utan mer för ägarens plånbok (dammiga värmeväxlare kräver mer el för att hålla tempen inuti skåpet rätt), och inte minst brandsäkerheten.

Men å tredje sidan, vad har Ni för takhöjd egentligen? Alla som byter kyl/frys kan väl inte bo i den gamla stenstaden i Stockholm/Göteborg? (Där det är 3 m takhöjd så att man kan se stuckaturen!).

Om man har kyl/frys som är 202 cm hög, har man verkligen plats för ett överskåp då? Vad kan man förvara där? Ett liggande knäckebrödspaket??

Överskåpet är väl vanligare vid det idag klassiska kylskåpet på 185 cm, eller 70-talets från 155, 165...

Att tråden gjort ett rejält lyft gör inte så mycket - frågan har varit högaktuell ända sedan islådan gick ur modet! Jag har varit i 30-talslägenheter och fixat uttaget (högt, runt, svart utanpåliggande) bakom kylen för att ett nytt skåp skulle gå in...
Man tar ett lagom stort hål i skåpet och drar igenom kabeln och sätter sen ett doslock med näsa för sen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.