Jag ska sätta panel typ denna och funderar på hur man snyggast gör i hörnen

jag har sett någon som satt en kvadratisk list lite bredare än panelen i innerhörnen så att panelen går mot listen på båda väggarna.

Men det kanske är snyggare att bara köra panelen mot den andra panelen?

hur gör man det snyggt i ett ytterhörn?
 
Det är en smaksak, jag tycker det är snyggt med lister, falsar du listerna så kan du låta panelen gå in under listen och det blir inte en lika synlig skarv. Man kan sätta en list även i ytterhörn på samma vis.
Kvadratisk list är ett alternativ, man kan så klart även ha andra former, hålkälslist eller annat.
 
Jag läste någon monteringsanvisning för panel på vägg någonstans... hur som helst.
Där stod det att det var viktigt med rörelsemån pga förändrad fukthalt över årstiderna och bostadens bruk.
Om man då sätter en kvadratisk list i hörnet kan det kanske bli problem? Jag är osäker över hur mycket det faktiskt rör sig.
Men om du gör som thomasx är inne på, och gör en fals på den kvadratiska listen, släpper in panelen bakom och lämnar en springa (som sen inte syns) så borde det funka...

Eller, skall du sätta panelen liggande eller stående?
 
liggande panel färdigmålad

ska snart sätta upp ska sätta dit 3 dörrar först.

funderade på att sätta listerna rakt mot varandra utan hörnlist i innerhörnet - testade och det såg ok ut - dock lutar väggen.

funderar på hur mycket fuktrörelser gör.

i rummet där jag sitter finns det liggande panel med fyrkantlist märkte jag nu - man blir ganska blind över det man ser varje dag... här siter panelen dikt an så det kanske inte är något problem

jag har också en fri sida av en garderob där jag måste avsluta med list "mot luften"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.